خبرهای داغ:
سازمان مهندسین عمران و معماری فارس به مناسبت هفته وحدت نشست اخلاق مهندسی را در شهرستان گراش برگزار کرد.
کد خبر: ۹۵۴۴۷۳۹
|
۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرنگار بسیج از فارس، حجت الاسلام سید محمدتقی علوی نماینده ولی فقیه در سپاه گراش در نشست اخلاق مهندسی که به همت سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس به‌ مناسبت هفته وحدت در شهرستان گراش برگزار شده بود اظهار داشت: اخلاق در هر زمینه‌ای که رعایت شود موفقیت به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه از دو زاویه به اخلاق مهندسی می‌توانیم نگاه کنیم تصریح کرد: یک زاویه اخلاق نفسی یعنی شخصی است؛ به معنی این است که خودمان باید چه اخلاقی در این رابطه داشته باشیم؟
حجت الاسلام علوی با اشاره به اینکه هدف مهندسی رسیدن به آسایش و آرامش است ادامه داد: مهندسی شهری اسلامی باید برخی موازین را مدنظر قرار داد؛ چراکه باید. ساختمان‌سازی و معماری شهری ما طوری باشد که همانگونه که مثلا با دیدن یک شهر رومی، بناها و نوع شهرسازی کاملا هویدای تفکر آن تمدن است، باید معماری و شهرسازی اسلامی هم همینگونه باشد.
وی با اشاره به اینکه خدمت به خلق به نوعی وظیفه هر مسلمانی است افزود: در معماری سنتی ایران که با اصول اسلامی هم مطابقت دارد، از درب و کلون بیرونی خانه گرفته تا اتاق‌ها، پنجره‌ها و حیاط، همه و همه با فرهنگ بومی ایرانی اسلامی مطابقت دارد، اما نشانی از این اصول در ساختمان‌سازی معاصر نیست.
حجت الاسلام علوی با بیان اینکه می‌توان خیلی از این موارد بومی را به‌روز کرده و در ساختمان‌سازی امروز هم بر آن تاکید کرد، به آیفون تصویری به جای کلون‌های در اشاره کرد و گفت: در ساختمان‌سازی باید یک سری حریم‌هایی که برای ایرانیان و به خصوص مسلمانان مهم است، حفظ شود و این نکته باید مورد توجه مهندسین قرار بگیرد.

اصل و اساس تمدن نوین و تمدن سازی، الگوسازی در حوزه های مختلف است
در ادامه این‌نشست، مهندس نیما زارع مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس هم با بیان اینکه ایران اسلامی پرچمدار ظهور است، اظهار داشت: برای مقدمه‌ سازی ظهور، باید با ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم شود و این مهم، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: اصل و اساس تمدن نوین و تمدن سازی، الگوسازی است؛ و برای این کار باید در همه ابعاد و همه اقشار تلاش شود تا الگوسازی را انجام دهند؛ و مهندسین، یکی از این اقشار است.
زارع گفت: اگر مهندسین در ابعاد مختلف رسالتی که بر دوش دارند را توجه ویژه داشته باشند، این تمدن سازی زودتر محقق می‌شود.
مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس تاکید کرد: در الگوسازی حوزه مهندسین، یکی از بسترسازی‌ها، حوزه اخلاق مهندسی است که این کار از دو سال گذشته توسط بسیج مهندسین عمران و معماری آغاز، و نشست‌های اخلاق مهندسی در محضر علما برنامه‌ریزی شد و به مناسبت هفته وحدت هم این نشست با حضور مهندسین خطه گراش و لارستان برگزار و مورد استقبال مهندسین شیعه و سنی مواجه شد.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت بحث اخلاق مهندسی، ادامه داد: مجموعه بسیج مهندسین عمران و معماری در‌کنار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برنامه‌های خوبی را اجرایی کردند که یکی افتتاح دفتر نذر مهارت در سال گذشته است که مهندسین استان در بحث محرومیت‌زدایی، ساخت و ساز و مرمت منازل محرومین و آزادسازی زندانیان مهندس تلاش کردند.
تامین بسته‌های معیشتی توسط مهندسین برای توزیع میان نیازمندان استان، همت مهندسین در حوزه آموزش رایگان برای افزایش و ارتقای سواد مهندسی، حضور به موقع و‌موثر در ایام سیل و زلزله در خط مقدم مشکلات، از الگوسازی‌های بسیج مهندسین برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است که زارع از آن یاد کرد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار