خبرهای داغ:
مدیر مرکز نوآوری راه، ساختمان و شه سازی از تسهیلات دولت برای ساخت مسکن‌های دانش‌بنیان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۹۱۴۳۷
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، امروزه تولید دانش کاربردی و توسعه فناوری یکی از راه‌های مهم برای خلق ثروت است. در بسیاری از صنایع بزرگ جهان، استفاده از راهکارهای مبتنی بر فناوری، علاوه بر افزایش قابل توجه بهره‌وری، رشد صنعت را بهبود بخشیده است. اما در کشورمان ایران، در صنعت راه، ساختمان و شهرسازی، کماکان از روش‌های سنتی استفاده می‌شود و کمتر به تولید دانش و توسعه فناوری روی آورده‌ایم.
بنابراین، مرکز نوآوری میزبان در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی، با هدف رفع نیازها و تسهیل رشد و توسعه فناوری در این صنعت، فعالیت می‌کند و با کمک متخصصان و شبکه‌های علمی و فناوری کشور، مشکلات و نیازهای مختلف این صنعت را حل می‌کند. همچنین، شتاب‌دهنده توسعه تکنولوژی میزبان، با هدف تبدیل دانش فنی به محصولات قابل استفاده در صنایع، ایده‌ها را توسعه می‌دهد و فعالیت‌کنندگان دانش بنیان و صنایع را در این راستا حمایت می‌کند. میزبان با شناسایی نیازها و مشکلات صنایع کشور، به منظور حل این موارد، از طریق شبکه ارتباطی خود، نخبگان و دانشمندان فعال را جذب، و با ارائه دوره‌های شتاب‌دهی و اعطای سرمایه، آنها را همراهی می‌کند.
اولین خانه خلاق و مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی در راستاي تأكيد وزير راه و شهرسازي مبني بر بهره مندي مضاعف از ظرفيت هاي علمي، فناوري و دانش بنيان موجود در كشور در جهت تسريع در انجام مأموريت‌هاي متنوع وزارت راه و شهرسازی، در آستانه روز مهندس در سال 1401با حضور سرپرست مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامی، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، استاندار فارس، مديركل راه و شهرسازي استان فارس، رئيس شوراي شهر اسلامي شيراز، رئيس سازمان بسيج مهندسين عمران و معماري استان فارس و جمعي از مهندسين، معماران، پژوهشگران و تعدادي از شركت هاي دانش بنيان استان فارس در محل مجموعه "شتاب دهنده ميزبان" افتتاح شد.
سرپرست مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در مراسم افتتاحیه این مرکز با اشاره به تأكيدات مكرر وزير راه و شهرسازي مبني بر بهره مندي مضاعف از فناوري‌هاي نوين و دانش‌بنيان در انجام مأموريت‌هاي خطير وزارت راه و شهرسازي به ويژه در نهضت ملي زمين و مسكن، طراحي زیست بوم پژوهش، نوآوري و فناوري در بخش حمل و نقل، ساختمان، مسكن، معماري و شهرسازي را از آخرين دستور كارهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي برشمرد.
وی افزود: موفقيت كامل در این مسیر، منوط به تمركززدايي و استفاده از قاطبه ظرفيت‌هاي علمي، پژوهشي و تحقيقاتي جامعه علمي، دانشگاهي و به ويژه شركت‌هاي دانش‌بنيان كشور در اين زمينه است.
در ادامه رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور نیز حركت به سمت ساخت و ساز هوشمند را يكي از بركات افتتاح مجموعه‌هاي خلاق و نوآوري در سطح كشور و ضمن اعلام آمادگي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور براي حمايت از مجموعه‌هاي دانش‌بنيان، خواستار همكاري تمامي نقش‌آفرينان اين حوزه شد.
رضایی کوچی، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم در این آئین، ارتقای جايگاه مهندس و نظارت مهندسي را از يك طرف، و پاسخگويی مهندسان و پايبندی كامل به اخلاق مهندسي را از طرف ديگر ضامن دستيابي به ساخت و ساز پايدار كشور برشمرد و تاکید کرد: با پرداختن به حوزه‌هاي دانش‌بنيان، اين روند تسريع خواهد شد.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، نقش مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي را در فرايند ارتقای ساخت و ساز كشور منحصر به‌فرد ارزيابي کرد.
اما کمی بیشتر از یک سال از تاسیس مرکز نوآوری میزبان در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی می‌گذرد و دستاورهای این مرکز قابل توجه است.
دکتر سید ستار ستودگان بنیانگذار و مدیر اولین مرکز نوآوری راه ساختمان و شهرسازی کشور با عنوان میزبان است که در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این مرکز در پلتفرم ساختمان قرار است در ۱۳ گام پله به پله شروع کرده و در یک فرصت ۲ساله به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل شود، اظهار داشت: در‌ این‌ پلتفرم ۶۰۰ دسته بندی با زیرمجموعه‌عای مختلف وجود دارد که قابل فیلترکردن است.
وی با اشاره به عدم شناسنامه‌دار بودن ساختمان‌ها در کشور، به تشکیل پرونده متریال‌های ساخته شده در این مجموعه خبر داد و گفت: پلاک‌هایی در ورودی ساختمان‌های ساخته شده توسط مجموعه ساختانا که در این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده و تحت پوشش مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی میزبان توسعه داده شده است، قرار داده می‌شود که با کد کیوآر، تمام اطلاعات کیفی ساختمان برای خریدار و حتی برای قیمت‌گذاری ملک مشخص می‌شود.
به گفته ستودگان، در این‌ مجموعه، یکی از کارهایی که در حوزه ساختمان انحام‌می‌شود، حمایت از استارتاپ‌های نوآور در این حوزه است که مجموعه ساختانا، با هدف کیفیت و سرعت در روند ساخت و ساز یکی از این استارت‌آپ‌هاست.

وی ادامه داد: هر ساختمانی که در مجموعه وارد می‌شود، به صورت هفتگی با تایید مهندسین ناظر، کیفیت متریال‌های استفاده شده به روز در پلاک ساختمان ثبت می‌شود.
ستودگان تصریح‌کرد: دولت برای استفاده از متریال‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی هم برای سازنده و هم‌ برای مصرف کننده در نظر گرفته که برای سازنده لیزینگ متریال است و برای مصرف کننده، وام مسکن دانش‌بنیان است که برای شهر شیراز حدود یک میلیارد تومان است در نظر گرفته است.
دکتر وحید کشتی‌آرای مدیر مجموعه استارت‌آپی ساختانا هم در ادامه نشست با خبرنگاران شیرازی اظهار داشت: مشاوره فنی، مهندسی و حقوقی با تکیه بر محور دانشی، از خدمات ارائه شده توسط این‌ مجموعه است.
وی با بیان اینکه نگاه ما یک نگاه وسیعی است و از اردیبهشت ماه خدمات خاص این مجموعه رونمایی می‌شود، تصریح کرد: یکی از آیتم‌های اصلی شتاب‌دهندگی، سرعت بیشتر با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر است، که ما در این حوزه وارد عرصه دانش‌بنیان می‌شویم.
وی گفت: در عرصه مسکن از صدور پروانه، نظام مهندسی، ساخت و ساز و نیروهای اجرایی آموزش دیده و در نهایت فروش واحد‌های تولیدی، از فعالیت‌های مجموعه ساختاناست.
به گفته وی، هدف این پلتفرم، حذف دلالی و واسطه‌های مسکن، افزایش کیفیت مسکن، با قیمت کمتر و سرعت بیشتر است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها