خبرهای داغ:
جوان مخترع برگزیده جشنواره "ایده شو" در گفتگو با خبرنگار《 بسیج》:

افزایش بهره وری و تولید با فناوری هنر پژوهشگران است/ اتکا به توان داخلی و پژوهش باعث توسعه درحوزه دفاعی و فضایی شده است

جوان مخترع خراسان جنوبی گفت: نیروی انسانی ارزشمند در هر جا کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده و نتیجه این تحقیقات به اجرا در آمده در همان بخش سرعت پیشرفت فوق العاده‌ای ایجاد شده است بعنوان مثال  در حوزه دفاعی و فضایی ایران در رتبه‌های اول دنیا قرار دارد چرا که با اتکا به توان داخلی و استفاده از تحقیقات پژوهشگران و به کاربستن آنها، باعث توسعه و اعتلای بحث دفاعی و فضایی شده است.
کد خبر: ۹۴۸۶۷۸۱
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی،  مقام معظم رهبری در جمع نخبگان علمی و پژوهشگران فرمودند " هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور".

با پژوهشگری موفق آشنا می شویم که در عمل به فرمایش رهبری که فرمودند " پیشرفت علمی بایستی با خودباوری اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد"، عزمی راسخ دارد.

 

قاسم اسماعیلی جوان مخترع قاینی در حال حاضر در دوره دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و حوزه مهارت آموزی، کسب و کار‌های دانش بنیان و مدیریت واحد تحقیق و توسعه در حال فعالیت است.

این پژوهشگر بسیجی با طرح  تولید پروتئین‌ها وآنزیم  بتا گالاکتوزید از آب پنیر دور ریز صنایع لبنی با روش انحصاری در جشنواره " ایده شو" شرکت کرده که این طرح رتبه اول این رویداد علمی در استان را به خود اختصاص داده است این طرح علاوه بر حل مشکل زیست محیطی نقش بسیار ارزشمندی در تولید آنزیم و پروتئین در کشور را دارد و باعث ارزش افزوده فوق العاده‌ای در صنعت لبنی و آب پنیر دور ریز خواهد شد.


اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح‌های مختلف پژوهشی که کار می‌کند اظهار داشت: عمده‌ترین طرح‌ها در حوزه سلامت، بهداشت  و محیط زیست هستند. در بحث سلامتی تحقیق و پژوهش در گیاهان دارویی از کاشت، داشت، فرآوری، فرمولاسیون و استفاده به عنوان داروی گیاهی که بخش استفاده از فرمولاسیون‌های مختلف گیاهان دارویی با هدف ساخت داروی گیاهی بیشتر مورد توجه و تمرکز است.

این جوان مبتکر افزود: پژوهش‌ها در حوزه فرمولاسیون گیاهان دارویی جهت ساخت داروی گیاهی منجر به ساخت و ثبت اختراع چندین داروی گیاهی و نوترکیب شده است که یکی از آن‌ها داروی گیاهی  مخصوص دیابت و بیماری‌های تنفسی است که در مجموعه چهار داروی گیاهی مورد فرمولاسیون و ثبت اختراع قرار گرفته و در مرحله اخذ مجوز تولید و تجاری قرار دارد  و چهار داروی گیاهی دیگر نیز در دست تحقیق و پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث بهداشت نیز با توجه به اینکه پاندمی کرونا اتفاق افتاد و این امکان وجود دارد تا از این به بعد سایر ویروس‌ها و یا عوامل بیماری زایی به شکل بحرانی دنیا را دچار مشکل کنند راهکار‌های مقابله با آن را مورد بررسی و تحقیق قرار دادم که در نهایت منجر به ساخت و ثبت اختراع سه دستگاه‌های مختلف تولید هیپوکلروس اسید شد که این محلول یک محلول کاملا بی ضرر و ارگانیک است و میتواند در هر شرایط و مکانی سریعا" عوامل پاتوژنی که باعث بیماری زایی در انسان می‌شوند را حذف کند و به انسان و محیط زیست خسارت وارد نکند. ضمن اینکه دو اختراع دیگر در مرحله تحقیق و پژوهش دارم.

 اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: در بحث محیط زیست نیز طرح‌های مختلف از جمله ساخت و ثبت اختراع  دستگاه تصویه فاضلاب صنعتی و خاگی انجام شده است و طرح تولید پروتئین‌ها و  آنزیم   بتا گالاکتوزید از آب پنیر دور ریز صنایع لبنی با روش انحصاری در دست تحقیق، پژوهش و نهایی کردن است که با این روش علاوه بر ایجاد یک ارزش افزوده ۸۰۰ درصدی نیاز کشور را به آنزیم و دارو‌های وابسته به آن کاهش می‌دهد.


وی با بیان اینکه هر تحقیقی به نیاز سنجی و برطرف کردن چالش‌های موجود باید استوار باشد تا مورد استقبال قرار گیرد گفت: شاید یک سری تحقیقات به ذهن افراد برسد که نتیجه چالش یا نیاز موجود نیست و در واقع نقش ایجاد یک نیاز جدید را دارد و موفقیت آن به نسبت نیاز موجود کمتر است از این رو یک محقق باید تلاش کند هر پتانسیلی که دارد را به کار بگیرد تا از امکانات موجود رفع نقص کند یا بهره وری و تولید را افزایش دهد به نحوی که یک علم و فناوری یا خلاقیت جدیدی را به خرج دهد.

این جوان مخترع ادامه داد: اصول تحقیقاتی نیز باید بر اساس تجربیات و بررسی منابع علمی از سراسر دنیا صورت گیرد تا محقق با دید باز موارد را برطرف کند هرچند تحقیقات ممکن است همیشه به نتیجه مطلوب نرسد، اما پژوهشگر باید حوصله انجام کار را با برنامه ریزی و هدفمندی دنبال کند.     


وی با تاکید بر اینکه پژوهش و تحقیق باعث توسعه روز افزون جوامع در بهبود کیفیت زندگی می‌شود خاطرنشان کرد: اگر به گذشته نگاه کنیم همه جوامع به دنبال پژوهش ها، تحقیقات و به کار بستن آنها، موفق به توسعه کشور خود شده اند و در واقع انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال پژوهش‌های انجام شده سبک زندگی خود را بهبود بخشیدند و توسعه همه جانبه پیدا کرده اند.

اسماعیلی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور ارزشمند از لحاظ منابع انسانی، منابع و ظرفیت‌های مختلف خدا دادی است ابراز داشت: این نیروی انسانی ارزشمند در هر جا کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده و نتیجه این تحقیقات به اجرا در آمده در همان بخش سرعت پیشرفت فوق العاده‌ای ایجاد شده بعنوان مثال  در حوزه دفاعی و فضایی ایران در رتبه‌های اول دنیا قرار دارد چرا که با اتکا به توان داخلی و استفاده از تحقیقات پژوهشگران و به کاربستن آنها، باعث توسعه و اعتلای بحث دفاعی و فضایی شده است.

وی اضافه کرد: تحقیقات در موارد مختلف می‌تواند هزینه‌های بعدی اجرایی را به شدت کاهش دهد و هر سرمایه گذاری در تحقیق و پژوهش در واقع هزینه محسوب نمی‌شود و خسارت‌های اجرایی و ریسک را کاهش میدهد و استفاده از ظرفیت نخبگان و علاقه‌مندان به تحقیق و پژوهش می‌تواند هر گونه چالشی را به سرعت برطرف و باعث رشد و پیشرفت همه جانبه کشور شود. امروزه در دنیا هر کشوری که در تحقیق و پژوهش بیشتر فعالیت می‌کند رشد و توسعه سریعتر، باکیفیت‌تر و کم هزینه تری را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار