خبرهای داغ:
به منظور افزایش دانش علمی و جغرافیایی ، برنامه بازدید جمعی از اعضای گردان ۱۲۳ امام حسین(ع) از شهر زیرزمینی در محل روستای کردعلیا انجام شد.
کد خبر: ۹۵۴۸۵۵۵
|
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از لشکر۱۴ امام حسین(ع) استان اصفهان: به منظور افزایش دانش علمی و جغرافیایی ، برنامه بازدید بسیجیان و تعدادی از رزمندگان گردان 122 امام حسین(ع) با حضور و میزبانی امام جمعه  شهر یزدانشهر از شهر زیرزمینی در محل روستای کردعلیا از توابع بخش کرون شهرستان تیران و کرون استان اصفهان انجام شد.

فرمانده گردان ۱۲۲ امام حسین(ع) در خصوص این بازدید از اماکن تاریخی و سیاحتی گفت: بسیجیان ما باید آشنایی کامل نسبت به تمدن کهن و ارزشمند ایران داشته باشند .

وی در خصوص به تاریخچه شهر زیر زمینی اشاره کرد و افزود: شهر زیرزمینی کرد علیا بیش از ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد و در زیر روستای کُرد علیا قرار دارد که ۸۰ ورودی و ۸۰ حلقه چاه دارد و شامل تونل‌ها و دست کن‌های بسیاری است که از دوران قبل اسلام در آن ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: عملکرد این تونل ها برای روزگار سخت و زمستان‌های سرد و زمان‌هایی که مردم احساس نا امنی می‌کردند به این زیرزمین می‌رفتند تعبیه شده است و همچنین یک پناهگاه مطمئن محسوب می‌شده است.

وی در خصوص ایجاد این شهر زیرزمینی در این منطقه مطرح کرد : با توجه به اینکه منطقه غرب اصفهان، زمستان‌های سختی داشته و به لحاظ برف سنگین و سرما این شهر زیرزمینی به وجود آمده است و بعدها که مسلمانان جایگزین ارامنه در این روستا شدند محدوده شهر زیرزمینی را در زیر خانه‌های خود دیوارچینی کردند که بعد از پیگیری‌ها این دیوارچینی‌ها برداشته شد و شهر به حالت اولیه خودش در زمان قدیم بازگشت.

فرمانده گردان ۱۲۲ امام حسین (ع) در پایان افزود : شهر زیرزمینی کُرد علیا با توجه به اینکه نظام‌ مهندسی خاصی در آن به کار نرفته است یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌ انگیزترین شهرهای زیرزمینی ایران است، این شهر در عمق ۵ تا ۱۰ متری زمین ایجاد شده که به ورودی‌های پلکانی مجهز است و به همین دلیل دشمنان به راحتی نمی‌توانستند وارد راهروهای این شهر شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار