خبرهای داغ:
امام جمعه کاشان:

وابستگی به نفت، کشور را آلوده به بروکراسی اداری کرده است/ اقتصاد کشور دانش‌بنیان نیست

امام جمعه کاشان با بیان اینکه اقتصاد کشور دانش‌بنیان نیست، گفت: وابستگی به نفت کشور را آلوده به بروکراسی اداری کرده است.
کد خبر: ۹۴۲۲۸۱۲
|
۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کاشان، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کاشان، ضمن اشاره به مناسبت‌های هفته پیش رو و هفته گذشته اظهار داشت: سال جاری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نام گرفت و حدود سه دهه رهبر معظم انقلاب شعار سال‌ها را به بر اساس افق پیش رو نام‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دهه اخیر در شعار سال به مسائل خرد و کلان اقتصادی پرداخته شده است، افزود: این نامگذاری مخاطب اُخص دارد که مسئولان جامعه هستند و مخاطب خاص دارد که دستگاه قضایی و بخشی از دستگاه‌های دیگر مانند صاحبان رسانه و تریبون است و بر همین اساس نباید شعار سال محدود به سربرگ ادارات شود.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه در دهه 90 شاهد انباشت مسائل مختلف اقتصادی در کشور هستیم، ابراز داشت: اگر قرار باشد مطالبات رهبری بومی‌سازی شود باید بررسی کرد کاشان آیا اشتغال دارد و دانش‌بنیان ندارد و بالعکس و یا هر دو را دارد یا هیچ کدام را ندارد.

وی با بیان اینکه بحمدلله کاشان تولید اشتغالزایی وجود دارد، گفت: کاشان پایتخت نساجی کشور محسوب می‌شود و از سوی دیگر پایتخت تفسیر، نهج البلاغه و کتاب نیز هست و بیش از 700 کارخانه قالی بافی دارد و سایت خودروسازی سایپا-سیتروئن و فولاد دارد و انواع چینی در آن تولید می‌شود و ده ها کارخانه صنعتی و سنتی گلاب و عرقیجات دارد و بخش عمده‌ای از ماهیان زینتی کشور در کاشان تولید می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه کاشان برای کارگر ساده دچار کمبود است، تصریح کرد: قطعا در آینده با این رویکرد تحول منفی فرهنگی در منطقه ایجاد می‌شود اما آنچه در کاشان به عنوان اشتغالزایی وجود دارد، اقتصاد کارگری و نه دانش‌بنیان است و آنچه نیازمند تحول است موضوع دانش‌بنیانی است و از این رو فارغ‌التحصیلان منطقه مجبور به مهاجرت به نقاط دیگر هستند.

وی با بیان اینکه صنعت کاشان باید مبتنی بر دانش‌بنیان باشد، تأکید کرد: لازم است تا خطوط تولید را بتوانیم خود بسازیم؛ ما خودروسازی داریم اما دانش‌بنیان نیست در حالی که بیش از شش هزار و 400 شرکت دانش‌بنیان داریم و از سوی دیگر کاشان ظرفیت بالای 60 درصد از محصولات کشاورزی را دارد و به نوعی می‌توان گفت قطب کشاورزی محسوب می‌شوند اما شرکت‌های دانش‌بنیان کشور کمتر از یک درصد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

امام جمعه کاشان ضمن اشاره به تخصیص یارانه قابل توجه به حوزه کشاورزی افزود: ضریب ناخالص ملی کشور سه درصد است و متأسفانه اشتغال کشور به صورت سنتی و نه دانش‌بنیان است در حالی که 400هزار نفر به صورت مستقیم در حوزه دانش بنیان مشغول به کار هستند و از این رو این افراد باید مد نظر جامعه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بیش از چهار میلیون دانشجو و بیش از 15 میلیون نیروی تحصیل‌کرده داریم، ابراز داشت: وابستگی به نفت کشور را آلوده به بروکراسی و گرفتار قوانین متناوب حوزه کسب و کار کرد و به برکت انقلاب اسلامی تحولی در کشور ما ایجاد شد اما این تحول باید به صورت دانش‌بنیان باشد و رویکرد دولت و رهنمود رهبر معظم انقلاب امیدواریم تحول نوینی در عرصه‌های مختلف اقتصاد شاهد باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار