خبرهای داغ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از موزه شهيد رئوفی فرد بیرجند:
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: نهضت بازگشت به مساجد به این معنا است که مساجد محور اصلی توسعه فرهنگی و هنری کشور قرار گیرند. اگر می‌خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی قرار گیرد، راهش بازگشت به مساجد است.
کد خبر: ۹۵۵۱۴۴۱
|
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (۱۳ آبان) در حاشیه بازدید از موزه شهيد رئوفی فرد در جمع خبرنگاران در بیرجند اظهار داشت: یکی از شعار‌های اصلی دولت در حوزه فرهنگ، موضوع نهضت بازگشت به مساجد است.



وی در ادامه بیان کرد: نهضت بازگشت به مساجد به این معنا است که مساجد محور اصلی توسعه فرهنگی و هنری کشور قرار گیرند. اگر می‌خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی قرار گیرد، راهش بازگشت به مساجد است.


اسماعیلی با اشاره به اینکه این موضوع در برنامه کاملی در ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تدوین شده است، ادامه داد: مهم‌ترین شبکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه ارتباطات مردمی همین است که ما در ۲۶ هزار مسجد در کشور، کانون فرهنگی هنری داریم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ اعتبارات ویژه‌ای برای حمایت از فعالیت کانون‌ها قرار داده ایم، افزود: ما نمی‌خواهیم کانون‌های فرهنگی هنری تبدیل به یک بخش اداری شوند بلکه می‌خواهیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعال باشند و جوانان را به کار گیرند.


وی با تاکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی هنری با محوریت امام مسجد، محله را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: در کشور چهار هزار کانون به پایگاه‌های قرآنی تبدیل شده اند و هفتگی محافل قرانی باشکوهی را برگزار می‌کنند و این موضوع، مطالبه مقام معظم رهبری بود که در ابتدای سال جاری بیان کردند.


اسماعیلی ادامه داد: این پایگاه‌ها به بحث روخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم می‌پردازند و در برنامه‌ای در روز‌های آینده از این چهار هزار مسجد و طرح به صورت کامل رونمایی خواهیم کرد و قدمی موثر خواهد بود تا مسجد به محوریت برسد که امام راحل فرموده بودند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز از جایگاه حاکمیت و دولت دینی بنای ما این است که فضای کنشگری فرهنگ و هنر را به مساجد منتقل کنیم، افزود: این کار آغاز شده است و آموزش رایگان هنر در مناطق محروم را عمدتا در مساجد انجام دادیم و نزدیک به صد هزار نفر در این زمینه آموزش دیدند.


وی در ادامه بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز این طرح برگزار شده و شهرستان زیرکوه در این طرح شهرستان برتر کشور معرفی شده است با وجود اینکه امکانات فرهنگی و هنری کمی در این منطقه وجود دارد.


اسماعیلی با بیان اینکه دولت به دنبال تمرکز بر تولید محتوا است، ادامه داد: هر چه تولید محتوا در فضا‌های دینی باشد بیشتر رنگ و بوی هنر مطلوب از نگاه انقلاب اسلامی را می‌گیرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم چند حکم برای مسجد وجود دارد، گفت: متولی اصلی مسجد، مردم هستند و کار‌های فرهنگی مسجد در اختیار امام مسجد قرار دارد و همه ارکان مسجد باید به امام مسجد کمک کنند و این احکام بخشی بر عهده وزارت قرار دارد که به محض ابلاغ، اجرا خواهد شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای سفر ۲ روزه خود به خراسان جنوبی بحث بازدید از موزه شهيد رئوفی فرد در بیرجند و دلجویی از خانواده اين شهيد گرانقدر را در دستور کار خود قرار داده بود که یکی از موزه محله های خراسان جنوبی محسوب می شود.

این موزه به تدبیر خانواده در محل منزل شهید رئوفی فرد دایر شده و مدال‌ها، درجه‌ها، لباس‌ها و لوازم شخصی شهید خلبان رئوفی فرد در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

زنده یاد خلبان شهید محمدحسین رئوفی فرد در مهرماه ۱۳۳۴ متولد شد، دوران تحصیل را با موفقیت باتمام رساند و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده افسری هوانیروز شد.

وی دوران خلبانی را با بهترین درجات گذراند و در زمره خلبانان طراز اول هوانیروز قرار گرفت، در زمان حکومت نظامی رژیم پهلوی در اصفهان به پشتیبانی مردم پرداخت.

شهید رئوفی فرد جزو خلبانانی انتخاب شد که قرار بود چهار شهر بزرگ ایران را بمباران کنند اما شبانه فرار کرده و به آغوش خانواده پناه آورد و توسط رژیم ستمشاهی و غیاباً به اعدام محکوم شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، به امر امام خمینی (ره) دوباره به ارتش بازگشت.

امیر خلبان شهید رئوفی فرد، بعد از انقلاب، داوطلبانه مأموریت های زیادی در نقاط مختلف کردستان انجام داد. وی در غائله کردستان و هنگام عزیمت به بانه و سردشت - ۱۰ اسفند ۱۳۵۸ - با هلی کوپتر کبری پیشاپیش سه هلی کوپتر دیگر در پرواز بود که با شلیک گروهک های داخلی مورد هدف قرار گرفت.

پیکر پاکش که ۴۲ روز در ارتفاعات برفی مانده بود، در ۲۳ فروردین ۱۳۵۹ توسط مردم محلی کشف و پس از شناسایی به زادگاهش منتقل و سر مبارک این شهید پس از ۶ ماه توسط همرزمانش به جسم مطهرش ملحق شد.

 انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار