خبرهای داغ:
امام جمعه اهل سنت آق قلا:

وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است/علمای شیعه و سنی از اشتراکات مذاهب بگویند

آخوند عبدالحی میرزا علی گفت: مسلمانان زمانی موفقند که با هم یکدل و یکرنگ باشند و هر وقت با هم متحد باشیم اسلام و مسلمانان نیز پیروز و سربلند خواهند بود.
کد خبر: ۹۴۶۱۵۳۵
|
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است/علمای شیعه و سنی از اشتراکات مذاهب بگویند

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ هفته وحدت ولادت پیامبر اسلام(ص) فاصله میان ۱۲ ربیع الاول بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول بنا بر روایات شیعه است. این هفته به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد. به همین مناسبت سراغ آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا و مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گلستان رفتیم. در ادامه متن این مصاحبه را می خوانید:

*نظر شما درباره نامگذاری این هفته بعنوان هفته وحدت چیست؟

میلاد باسعادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) را خدمت همه عزیزان عرض تبریک و تهنیت دارم ، طبق روایت اهل سنت 12 ربیع الاول و طبق روایت تشیع 17 ربیع الاول میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) است. امام خمینی(ره) با دید بسیار عمیقی که داشتند وبه جهت جلوگیری از اختلاف بین مذاهب و همچنین حفظ وحدت کلمه، این هفته را هفته وحدت نامگذاری کردند.

 

*در کنار وحدت اسلامی معمولا وحدت فرهنگی هم مطرح است. شما بعنوان مدیر یک دستگاه فرهنگی بفرمایید که پررنگ کردن نقش وحدت فرهنگی چه فایده ای برای مسلمانان دارد؟

هر گونه کار، مراسم، همایش و نشست در مورد وحدت بسیار موثر و مفید خواهد بود. و می توان برای دانش آموزان یک موضوع انشا یا نقاشی را در مورد تقریب مذاهب مطرح کرد و در این هفته از علمای تشیع و تسنن به جهت تبیین خدمات نظام و نعمت وحدت دعوت کرد. نعمت وحدت به وسیله وحدت و به خاطر وحدت نصیب مسلمانان خواهد شد. باید به این باور رسید که وحدت مایه رحمت و تفرقه موجب عذاب است و وحدت بن مایه پیشرفت اسلام و سربلندی مسلمانان است.

 

*نقش میلاد پیامبر (ص) در همدیگر پذیری و همبستگی میان مذاهب چگونه است؟

همه ما مومن و مسلمان هستیم و به خدا و پیامبر ارادت راسخ داریم و باید به خاطر ولادت پیامبر اسلام(ص) خوشحالی بکنیم. برگزاری نشست های متعدد در جای جای ایران اسلامی و حتی سراسر دنیا باعث تالیف قلوب و محبت بیشتر بین مسلمانان خواهد شد.

 

*به نظر شما نقش عالمان دینی در این هفته باید به چه شکلی باشد؟

طبق فرمایش مقام معظم رهبری هفته وحدت من باب تذکر و یادآوری است، ما مسلمانان باید در طول سال وحدت داشته باشیم. اگر علمای اهل سنت یا علمای تشیع  صحبتی می کنند از نقاط اشتراک بگویند، از نعماتی که خداوند به خاطر وحدت برای ما ارزانی داشته است صحبت کنند، اگر می خواهیم سربلند و پیروز باشیم باید روی نقاط اشتراک مذاهب تمرکز کنیم چرا که خدای ما، پیامبر ما، کتاب ما، قبله ما و هدف ما یکی است و بیان اینها باعث جذب حداکثری خواهد بود.

 

صحبت پایانی؟

من از رسانه ها تقدیر و تشکر می کنم، از جوانان انقلابی، فعال و جهادی نیز تشکر می کنم و بعنوان یک طلبه اهل سنت از رسانه ها تقاضا دارم بیش از پیش در جهت تقریب مذاهب و اقوام تلاش کنند و نعمت وحدت و اتحاد را تبیین کنند، عواقب تفرقه را تبیین کنند چون اگر از هم جدا باشیم هیچوقت موفق نخواهیم شد. مسلمانان زمانی موفقند که با هم یکدل و یکرنگ باشند و هر وقت با هم متحد باشیم اسلام و مسلمانان نیز پیروز و سربلند خواهند بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار