خبرهای داغ:
استاندار گلستان:

۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شد/ دستور ویژه «اژه‌ای» برای مشکلات پتروشیمی گلستان

زنگانه از خشک شدن ۳۰ درصد از خلیج گرگان خبر داد و گفت: این موضوع به فاجعه زیست محیطی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۴۰۱۵۳۷
|
۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶

۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شد/ دستور ویژه «اژه‌ای» برای مشکلات پتروشیمی گلستان

به گزارش خبرگزاری بسیج گلستان؛ علی محمد زنگانه استاندار استان گلستان در جمع مدیران استان اظهار کرد: استان گلستان نگارستان ایران با ظرفیت‌های بسیار بالا است که این استان از نظر ظرفیت‌های بالقوه جزء ۱۰ استان برتر کشور است.

وی افزود: اما در بسیاری از شاخص‌ها این استان با ظرفیت، جزء ۱۰ استان آخر کشور است که بیش از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و رتبه و شاخص فضای کسب و کار استان از میانگین کشوری کمتر است.

زنگانه ادامه داد: بخش خدمات ۶۰ درصد، بخش کشاورزی حدود ۲۳ درصد، صنعت و معدن ۹.۶ درصد و بخش ساختمان ۶.۷ درصد ارزش افزوده استان را به خود اختصاص داده است.

استاندار گلستان بیان کرد: یکی از ضعف‌های بنیادی در استان فقدان حاکمیت شرکتی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات است یعنی در این حوزه‌ها ما با کمبود حضور برندها مواجه هستیم و همچنین مرز دریایی امن و شاهراه ارتباطی با کشورهای cis یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان گلستان است.
استاندار گلستان تصریح کرد: شاخص تجارت خارجی استان در خوش بینانه‌ترین حالت ۱۵ درصد میانگین کشور یعنی یک ششم آن است.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد اینچه‌برون مصوب شده اما باید زیرساخت‌های آن مستقر شود که استان را به یک جهش چشمگیر خواهد رساند.

زنگانه اضافه کرد: بخش کشاورزی استان با حدود ۵ میلیون تن تولید در کشور چهار درصد سهم تولید کشور را به خود اختصاص داده است اما متاسفانه به دلیل فقدان صنایع تبدیلی ما در تمام حوزه‌ها به‌خصوص در بخش کشاورزی خام‌فروشی می‌کنیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: در بخش گردشگری ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که پس از کشاورزی و صنعت سومین منبع درآمد و اقتصاد استان را به خود اختصاص می‌دهد.

استاندار گلستان با اشاره به حضور اتباع کشورهای دیگر در استان که ۱۰ درصد آنها غیرمجاز هستند، گفت: پایین بودن شاخص‌های رفاه اجتماعی و نیازمندی استان به یک هزار تخت بیمارستانی بیشتر در بخش زیرساخت‌های حوزه درمان و مباحث مشابه جزء چالش‌های مهم استان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: موضوع خشک شدن خلیج گرگان و عدم لایروبی چند دهه رودخانه‌های منتهی به دریای خزر باعث ایجاد یک فاجعه زیست‌ محیطی خواهد شد و نزدیک به ۳۰ درصد خلیج خشک شده و مردم از منابع سرشار دریای خزر محروم هستند چون قایق‌های ساده‌ای که آنها دارند، امکان تردد ندارند.

زنگانه افزود: در جلسه‌ای که دادستان کل کشور حاضر بودند این مسئله را به عنوان یک مسئله مهم مطرح کردم، ما برای رفع این مشکل نیازمند حمایت‌های همه جانبه در کشور داریم.

استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت تولید ماهیان خاویاری در استان گفت: متاسفانه این ظرفیت در حال نابودی است که اجرای لایروبی کانال‌ها می‌تواند این ظرفیت را نیز نجات دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: رفع خشک شدن خلیج گرگان همانند دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است و از توان استان به تنهایی خارج است.

وی با اشاره به موضوع پتروشیمی گلستان افزود: این پروژه بیش از ۱۵ سال بلاتکلیف مانده و مشکلات حقوقی و قضایی آن بیشتر از مشکلات اجرایی آن است.

استاندار گلستان با اشاره به دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای حل مشکلات این پروژه خاطرنشان کرد: امیدوارم این پروژه هرچه زودتر به نتیجه مثبت برسد و ما در استان هم اقدامات اساسی را برای این پروژه انجام می‌دهیم که امیدوارم منتج به نتایج مثبت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار