مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۸ ماهه امسال از استان ۱۱۷میلیون دلار کالا به کشور ترکمنستان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۶درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۹۵۷۳۶۲۷
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، کشور ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در شمال ایران، با استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان هم‌مرز است که خراسان رضوی با داشتن بیشترین مرز خارجی با این کشور، سه گمرک فعال نیز در این مرز دارد.

روابط تجاری ترکمنستان با استان خراسان رضوی همواره مطلوب بوده است اما از زمان شیوع کرونا و محدودیت هایی که آن کشور برای ورود کامیون های ایرانی اعمال کرد، سطح این روابط با فراز و نشیب هایی همراه شد که پس از پایان این بیماری، این مراودات از سر گرفته شد.

امیررضا رجبی اظهارکرد: ایران از لحاظ صادرات کالا، بعد از امارات، ترکیه و چین چهارمین صادرکننده کالا به کشور ترکمنستان است و آخرین آمار صدور کالا به این کشور مربوط به 8ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است.

وی افزود: خراسان رضوی نیز در همین بازه 117 میلیون دلار کالا به ترکمنستان صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 26 درصد افزایش داشته است.

رجبی تصریح کرد: اکنون شرایط مراودات تجاری خراسان رضوی با کشور ترکمنستان مطلوب است و محدودیتهای مرزی برداشته شده است، به‌ویژه مرز لطف‌آباد به‌عنوان مرز اصلی زمینی خراسان رضوی با آن کشور و مرز سرخس به‌عنوان مرز ریلی از شرایط خوبی در تجارت برخوردارند.

مدیرکل صمت خراسان رضوی، سهم استان خراسان رضوی از کل صادرات ایران به کشور ترکمنستان در 8ماهه امسال را 40درصد از 300میلیون دلار کل این صادرات بیان کرد و گفت: این سهم در 8ماهه سال گذشته از کل صادرات کشور به ترکمنستان 33 درصد بوده است.

وی اقلام عمده صادراتی خراسان رضوی به کشور ترکمنستان در 8ماهه امسال را لوله و پروفیل، میله‌های آهنی، سیب‌زمینی تازه، قند و شکر، سیمان، کفپوش، سیب، تخته، اسکلت‌های فلزی، قیر، لوله و پروفیل‌های توخالی، رنگ و رزین، پلی‌اتیلن، کیسه، دترژنها، کاشی، شیرینی و شکلات و ورقهای پلیمرهای اتیلن عنوان کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: در حوزه واردات نیز در 8ماهه امسال 5میلیون دلار کالا از ترکمنستان به استان خراسان رضوی وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است، اقلام عمده وارداتی در این مدت روغن‌های پایه معدنی، پارچه، پنبه، نخ، کلرورپتاسیم و ماش بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات تجار خراسان رضوی در مراوده با کشور ترکمنستان بحث روادید است که با دشواری فراوانی همراه است، که بدون شک حذف صدور این روادید می‌تواند درآمدهای خوبی را برای استان و آن کشور به ارمغان آورد؛ تاکنون توافق‌نامه‌هایی را با کشورهای قزاقستان و تاجیکستان در زمینه صدور روادید داشته‌ایم تا بتوانیم خدماتی را در زمینه گردشگری سلامت به شهروندان آن کشورها ارائه دهیم.

گفتنی است شهر مرو در فاصله ۲۴۰ کیلومتری مرز سرخس واقع شده و دومین شهر پرجمعیت ترکمنستان پس از پایتخت است و عمده فعالیت‌های اقتصادی این کشور در منطقه مرو انجام می‌شود.

امید است با اجرایی شدن این توافقات و تداوم سفرهای هیاتهای تجاری دوطرف، بتوان مسیر جدیدی را برای خراسان رضوی به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه و توسعه ترانزیت و فعال شدن بیش از پیش در گذرراه شمال - جنوب در کشور ترسیم و فعال کرد.

دو کشور همسایه ایران و ترکمنستان با دارا بودن هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار مبدا تردد گمرکی و مرزی اکنون از روابط و سطح مناسبات خوبی برخوردار هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها