بهار طبیعت و بهار قرآن امسال با هم قرین شده اند و همراهی نوروز و رمضان، آن هم در فضای معنوی بارگاه سراسر نور رضوی، حال و هوای ویژه ای را مهمان دل و جان زائران هشتمین خورشید ولایت کرده و شور و نشاط خاصی را به همگان بخشیده است.
کد خبر: ۹۵۸۶۹۹۶
|
۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

 

بهار در بهار، در بهارستان دلگشای رضوی

به گزارش خبرگزاری بسیج استان خراسان رضوی از مشهد، بارگاه منور امام رضا (ع)، یکی از باشکوه‌ترین، محبوب‌ترین و مقدس‌ترین مکان‌ها نه تنها در ایران، که در کل عرصه گیتی است و دل بسیاری از عاشقان و ارادتمندان همواره برای دیدنش می‌تپد و سالانه میلیون‌ها زائر از جای جای ایران و دیگر کشورهای جهان برای زیارتش به مشهدالرضا مشرف می‌شوند.

حرم مطهر رضوی هر ساله همزمان با سال نو میزبان عاشقان و دلدادگان از سراسر کشور و اقص نقاط جهان می‌باشد که امسال در فضای معنوی رمضان، شاهد زمزمه میلیونی دعای "یا مقلب القلوب والابصار" بی شمار زائر و مجاور دلداده ای بود که این نوای آسمانی بر لبانشان مترنم شد و امروز بدان امید در صحن و سرای ثامن الحجج (ع) حضور یافته بودند تا تقدیر سال نو خود را در کنار حرم امام مهربانی ها رقم بزنند.

نوروز یک آیین پسندیده ایرانی است که با جان گرفتن و گرم شدن زمین و نیز سال و ماه همراه است و انسان‌ها بدین مناسبت لباس های نو به تن می کنند و ماه مبارک رمضان نیز چنین ویژگی هایی دارد.

رمضان، ماه مهمانی خدا، جان انسان را پرورده و گرما می بخشد و مهمانان این ماه پس از یک ماه بندگی و روزه داری از سیاهی های گناه و پلیدی پاک شده، درونشان صفا می یابد و سلامت روح و روان فرد، دوری از دنیاطلبی و شکم‌پرستی از آثار آن است که برای انسان‌ها نوعی تمرین زندگی درست محسوب می‌شود.

امسال این ۲ بهار پس از ۳۲ سال دوباره با هم همزمان شده ‎اند. همزمانی ماه رمضان با ایام عید نوروز حال و هوای حرم رضوی را دگرگون کرده و شور و شعفی مضاعف به زائران و مجاوران این بارگاه قدسی بخشیده است. 

پیش‌بینی ویژه برنامه‌های تحویل سال

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به برنامه‌های حرم مطهر در لحظه سال تحویل گفت: برنامه‌های ویژه سال تحویل بعد از نماز صبح آغاز شد.

رضا خوراکیان افزود: پیش‌بینی ما، افزایش ۲۰ درصدی حضور مردم در لحظه سال تحویل نسبت به پارسال بود بر همین اساس برای حضور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تشرف زائر در روز نخست سال نو برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت.

سفره‌های افطار ضیافت رضوی

بهار در بهار، در بهارستان دلگشای رضوی/از بزرگترین اجتماع نوروزی تا پهن کردن سفره‌های افطاری و خدمت‌ عاشقانه به زائران

مدیرعالی حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های افطار در حرم امام هشتم(ع) هم اظهار کرد: برنامه افطاری ماه رمضان در قالب پذیرایی افطاری سبک، ضیافت اکرام رضوی، پذیرش مهمانسراهای حضرت رضا(ع)، برپایی بزرگترین سفره افطاری حرم مطهر در شب و شام ولادت امام حسن مجتبی(ع)، افطاری حاشیه شهر، افطاری مناطق برخوردار و پذیرایی مواکب انجام می‌شود.

وی افزود: در این راستا، یک میلیون بسته افطاری سبک در بین زائران و مجاوران نمازگزار در بین صفوف نماز مغرب و عشا در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر در شب‌های ماه مبارک رمضان (به جز شب‌ تحویل سال نو، شب یکم فروردین و شب‌های قدر و شب عید فطر) در مجموع به مدت ۲۴ شب توزیع می‌شود.

خوراکیان با بیان این‌که بسته‌های افطاری سبک شامل اقلام شیر، کیک و خرما است، افزود: توزیع این بسته‌ها از ابتدای ماه مبارک رمضان همزمان با سه‌شنبه ۲۲ اسفند پارسال در حرم مطهر آغاز شده است.

وی گفت: طرح توزیع افطاری به صورت بیرون‌بر در درب منازل مردم ویژه مناطق حاشیه شهر مشهد نیز در شب‌های ماه مبارک رمضان در حال اجرا است و در مجموع توزیع ۷۵ هزار وعده افطاری به این صورت پیش‌بینی شده است.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: همچنین طرح توزیع افطاری به صورت بیرون‌بر درب منازل مردم مناطق برخوردار این شهر مقدس نیز در شب‌های رمضان در راستای پیوند بیشتر مجاوران با صحن و سرای رضوی در دستور کار این آستان مقدس قرار دارد.

خوراکیان گفت: این سفره‌های افطاری در باب الهادی(ع)، باب الکاظم(ع) و خیابان آیت الله واعظ طبسی(ره) گسترده شده و نوع پذیرایی آن نیز متناسب با برنامه مواکب در قالب حلیم، سوپ و سایر اقلام است و دعوت‌نامه سفره‌های افطاری مواکب نیز در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر بین دلدادگان امام هشتم(ع) توزیع می‌شود.

وی افزود: چایخانه‌های حضرت رضا(ع) در صحن‌های کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و باغ رضوان نیز در ایام ماه مبارک رمضان، پس از اقامه نماز مغرب و عشا تا یک ساعت قبل از اذان صبح با توزیع چای، دمنوش، خرما و سایر اقلام متبرک پذیرای خیل پرشور زائران و مجاوران این حریم آسمانی است.

بهار در بهار، در بهارستان دلگشای رضوی/از بزرگترین اجتماع نوروزی تا ضیافت افطاری و خدمت‌ عاشقانه به زائران

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآنی در خیابان آیت الله واعظ طبسی در نزدیکی حرم مطهر رضوی گفت: این نمایشگاه از سوی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از یکم تا ۱۰ فروردین با هدف اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی برای مخاطبان کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برپا است.

حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان افزود: علاوه بر این، می‌توان به طرح « زندگی به سبک آیه‌ها» اشاره کرد که در این بخش هر کدام از آیات با نگاه تدبری به صورت داستانی کوتاه بر اساس اصول داستان نویسی به نگارش درآمده است.

تقویت نیروها و خدمات پایگاه‌های فوریت پزشکی و دارالشفای امام رضا(ع)

بهار در بهار، در بهارستان دلگشای رضوی/از بزرگترین اجتماع نوروزی تا ضیافت افطاری و خدمت‌ عاشقانه به زائران

مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی نیز از تقویت نیروها و خدمات پایگاه‌های فوریت پزشکی حرم مطهر رضوی و دارالشفای امام(ع) برای ارائه خدمات به بیماران زائر و مجاور در ایام نوروز خبر داد.

دکتر مهدی سلطانی‌فر اظهار کرد: از دیروز چهار پایگاه به ۱۰ پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی افزوده شده و در مجموع ۱۴ پایگاه در این ایام به صورت شبانه‌روزی تا ۱۳ فروردین فعال است.

وی با اشاره به استقرار ۶ دستگاه آمبولانس در ایام نوروز در اماکن متبرکه رضوی نیز گفت: میزان حضور نیروهای مؤسسه و خادمان سلامت رضوی نیز در این ایام در صحن و سرای رضوی تقویت شده است.

مدیرعامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اورژانس ۱۱۵، سپاه پاسداران، هلال احمر، خادمان سلامت رضوی، مدیریت عالی حرم مطهر رضوی، بیمارستان فوق تخصصی رضوی و بنیاد کرامت رضوی، از جمله نهادهای همکار این مؤسسه برای خدمت‌رسانی به ارادتمندان حضرت ثامن الحجج(ع) در نوروز هستند.

وی ادامه داد: همچنین بخش‌های رادیولوژی و آزمایشگاه دارالشفای امام(ع) در راستای ارتقای خدمات درمانی به بیماران به ویژه بیماران اورژانسی در تعطیلات نوروزی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خواهد داشت و بخش همودیالیز این مرکز درمانی نیز در صورت نیاز بیماران کلیوی در نوبت شب فعال است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها