مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: سطح زیر کشت سماق در این شهرستان به عنوان تنها منطقه کشت در خراسان رضوی و قطب تولید سماق کشور در سال زراعی جاری با افزایش هفت درصدی نسبت به پارسال به هزار و ۴۵۰ هکتار رسید.
کد خبر: ۹۵۳۸۵۴۳
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد، رمضانعلی قاسمی اظهار کرد: برداشت سماق از سطح هزار و ۴۵۰ هکتار از زمینهای این شهرستان از اواخر مردادماه آغاز شده است و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: گناباد با برخورداری از بیشترین سطح زیر کشت سماق به عنوان قطب سماق کشور شناخته می‌شود و از مجموع هزار و ۴۵۰ هکتار سطح زیر کشت سماق در این شهرستان هزار و ۱۵۰ هکتار بارور است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود ۳۹۰ تن محصول سماق خشک از سطح زیر کشت این شهرستان برداشت شود.

قاسمی افزود: سماق در مناطق کوهپایه شهرستان گناباد در بخش کاخک و دهستان زیبد در اراضی شیب‌دار پراکنش یافته و در حال توسعه است و با توجه به راه اندازی یک خط فرآوری بهداشتی مکانیزه در روستای "خانیک" امکان فرآوری و تبدیل به پودر این محصول فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد بیان کرد: سماق از محصولات بسیار مقاوم به خشکی و تنشهای آبی است و با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت توپوگرافی اراضی در منطقه استعداد افزایش سطح کاشت در سطح بسیار وسیع‌تری در منطقه وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون شهرستان گناباد تنها شهرستان استان خراسان رضوی است که سماق در آن کشت می‌شود و در مناطقی از استان‌های شمال غربی کشور سطوحی از باغ‌های سماق وجود دارد.

قاسمی افزود: حدود ۶۰۰ خانوار در مناطق کوهپایه که از بارندگی مناسبی برای تامین نیاز آبی سماق برخوردار است در رابطه با کاشت، داشت و برداشت این محصول مشغول به فعالیت و بهره‌برداری هستند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۶ تن سماق به صورت پودر ارگانیک برای صادرات و مصرف داخلی تولید شود و قیمت هر کیلو پودر ارگانیک سماق حدود چهار هزار ریال برآورد می‌شود.

وی با توجه به ارگانیک بودن این محصول و اخذ گواهینامه‌های سلامت از آزمایشگاه‌های داخلی و کشورهای اتحادیه اروپایی آلمان و فرانسه امکان صادرات آن به اقصی نقاط دنیا به خصوص روسیه، آلمان، فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق و عمان نیز فراهم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار