خبرهای داغ:
شاهرود_رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور گفت: آثار بزرگان ادبیات باید به زبان ساده و روان تبدیل شود تا مردم از مواهب و فضایل آن بهره گیرند.
کد خبر: ۹۵۵۰۹۱۲
|
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱

برگزاری ۱۷۴ آیین بزرگداشت مفاخر کشوربه گزارش خبرنگار بسیج، محمود شالویی در همایش ملی «ابن یمین فریومدی» که در سرسرای پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: نمی‌توان از جوانان و طبقات عمومی جامعه توقع داشت اشعاری که با زبان سخت و غیر معیار است را درک کنند، ساده و روان‌سازی آثار بزرگان ادبیات فهم عمومی ایجاد می‌کند.
او با اشاره به اینکه زبان شعر هر یک از بزرگان مربوط به زمان و دوره خویش است، ابراز کرد: فرزانگان امروزی باید آثار این بزرگان را ساده و روان کنند تا قابلیت فهم بیشتر داشته باشند.
شالویی با بیان اینکه ساده‌نویسی اشعار و متون ادبی موجب معرفی بهتر و بیشتر شخصیت‌های بزرگ ادبی کشور می‌شود، اظهار کرد: مسئولان فرهنگی باید شرح و توضییح این آثار را با استفاده از ابزار، برنامه‌های فرهنگی و هنری، زبان روز آمد و معیار در آوردند تا اسباب و زمینه‌های آشنایی و پیوستگی برای این گسستگی فراهم شود.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور ادامه داد: اگر اندیشه‌ها و آرای بزرگان دینی، معنوی و علمی کشور همچون «ابن یمین فریومدی» را بهتر بشناسیم دیگر جوانان ما به سراغ متون بیگانه نخواهند رفت.
او با بیان اینکه معرفی مفاخر کشور از مهمترین دغدغه‌های انجمن است، اظهار کرد: امیدوارم روزی برسد که دانش‌آموزان ما بتوانند کتاب قانون و شفا بوعلی سینا را در مدارس فراگیرند.
شالویی با بیان اینکه باید برگزاری این نوع همایش‌ها را جدی گرفت، افزود: این همایش‌ها باید آغازی برای شناساندن افکار بلند بزرگان ادبیات همچون «ابن یمین فریومدی» باشد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه بزرگان شعر و ادب فارسی اندیشه‌های خود را در قالب‌های موزون بیان کردند، افزود: بهترین قالب و جذاب‌ترین آن‌ها برای فهم و پذیرش عمومی زبان شعر بوده است.
او با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۴ آیین بزرگداشت مفاخر کشور برگزار شده است، ابراز کرد: مقالات ارایه شده در این همایش‌ها باید در زندگی و ذهن مردم تاثیر گذار باشد.
شالویی با بیان اینکه ۱۰۱ سال از زمان تاسیس این انجمن می‌گذرد، افزود: ۳۸ بنا از جمله فردوسی، حافظ، سعدی، باباطاهر، ابن سینا، ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی با کمک خیران و انجمن ساخته شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار