خبرهای داغ:
حجت الاسلام رضوی‌مهر در گفتگو با بسیج:

وصیت‌نامه شهدا راه نشان و راه بلد طریق بندگی است/ مساجد ما باید به قطب فرهنگی تبدیل شود

همدان-رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: وصیت‌نامه شهدا راه نشان و راه بلد طریق بندگی است که باید با زبانی گویا وصایاو حیات طیبه شهیدان و رشادت و جانبازی آن‌ها را برای همه در جامعه بازگو کنیم.
کد خبر: ۹۵۳۴۶۲۲
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
وصیت‌نامه شهدا راه نشان و راه بلد طریق بندگی است/ مساجد ما باید به قطب فرهنگی تبدیل شود

حجت الاسلام سیدجلال رضوی‌مهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ستاد خبری یادواره شهدای روحانی استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطره ۸ هزار شهید استان همدان، برگزاری کنگره شهدا را اقدامی موثر در راستای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت دانست و اظهار کرد: کنگره شهدا مشعلی روشنگر برای به اهتزار در آوردن پرچم جهاد و شهادت است.

وی بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدا در جامعه تاکید و بیان کرد: شهدا عاقبت بخیران نسلی هستند که ما در میان این نسل هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه شهدا هم طهارت ظاهری داشتند و هم طهارت باطنی، و از رذایل و هر آنچه غیر الهی بود جدا شدند، گفت: شهدا توان پرواز و حرکت و به مقصد رسیدن را از جانب خداوند متعال دریافت کردند و به سعادت رسیدند.

وی با بیان اینکه شهادت اتفاقی نیست و انتخابی دو طرفه از سوی خود و خداوند است، اضافه کرد: خداوند کسی که خود را به مرحله بلند بندگی رسانده است برای  شهادت انتخاب می‌کند.

رضوی‌مهر الگوی حقیقی شهدا را ائمه معصومین (ع) دانست و افزود: همه باید بمیرند، اما به فرموده امام سجاد (ع) شهادت کرامتی است که خداوند به اهل بیت پیامبر (ص) عطا می‌کند.

* خون سرخ شهدای ما در امتداد خون شهدای کربلاست

وی با تاکید بر اینکه خون سرخ شهدای ما در امتداد خون شهدای کربلا است و کربلا با خون شهدا امتداد پیدا کرد و دامنه آن تا ابدیت پیش می‌رود، گفت: کربلا و عاشورا در مقیاس زمانی و جغرافیای دشت نینوا خلاصه نمی‌شود و امروز هر کجا خون مقدسی که علیه ظلم و بیداد، بی‌عدالتی و علیه مخالفت با توحید ریخته شود، او شهید، پرچم دین و از شعائر الهی است تا راه خدا و صراط مستقیم گم نشود.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در تشریح وظایف مهم روحانیت در عصر حاضر و شرایط امروز جامعه به موضوع جهاد تبیین اشاره و عنوان کرد: آن چیزی که در کنگره شهدا نسبت به نسل امروز به عنوان جهاد تبیین بر عهده داریم این است که تک تک ما وظیفه داریم که خصایص و امتیاز اخلاقی، روحی و معنوی شهدا را به این نسل انتقال دهیم.

* ضرورت بازگو کردن وصایا و حیات طیبه شهیدان در جامعه

وی با تاکید بر اینکه باید دانش‌نامه فرهنگ شهدا را با دو واژه نوجوان و جوان و میانسال و کهنسال انتخاب کنیم، ادامه داد: زندگینامه شهدا فقط صرفا یک ادبیات منحصر به شهید نیست بلکه داری مضامین بلندی است و وصیت‌نامه شهدا راه نشان و راه بلد طریق بندگی است که باید با زبانی گویا وصایا و گفته‌های شهیدان و حیات طیبه شهیدان و رشادت و جانبازی آن‌ها را برای همه در جامعه بازگو کنیم.

رضوی‌مهر اجر اشک بر شهدا را اجر اشک در مجلس سیدالشهداء و موجب خودسازی انسان دانست و بیان کرد: مغناطیس اشک شهید با ایجاد جذبه توحید می‌تواند انسان فرش‌نشین و انسان در چاه مانده را به عرش سوق دهد.

وی تصریح کرد: ما شهدای شاخص فراوانی داریم و همه آن‌ها از بزرگانی هستند که از سایه نام آن‌ها و از مسیر راه آن‌ها می‌توان برای جامعه نور و فضیلت کسب کرد.

* باید راه و رسم شهدا در بستر فعالیت‌های مدیران زنده، جاوید و ابدی باشد

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا نباید تنها به نامگذاری کوچه و محل و خیابان  و برگزاری یادواره شهدا و ساخت تندیس و المان خلاصه شود، بر حرکت در مسیر پر افتخار شهدا تاکید و اظهار کرد: باید راه و رسم شهدا در انقلاب و در بستر همه فعالیت‌های مدیران زنده، جاوید و ابدی باشد.

وی با تاکید بر اینکه شهدا از مرحله معرفت به مرحله اطاعت و سپس به مرحله محبت و پس از آن به سبقت در راه قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: خداوند وصال و رسیدن و لقای خود را نصیب شهید کرده که نباید این موضوع را فراموش کنیم.

رضوی‌مهر اهتمام به نماز اول وقت، باوضو بودن، حفظ حریم والدین، انس با قران و ادعیه، دستگیری نیازمندان، دوستی و مهرورزی با محبین الهی، حضور در مراسمات مذهبی و مساجد و هیئت‌ها را از خصایص و روحیات شهدا دانست و بیان کرد: شهدای ما را حسینیه‌ها، مسجد و فرهنگ ناب اسلام ساخت و با دم مسیحایی امام راحل و مقام معظم رهبری تربیت شده و پرورش یافتند که ما باید این نقطه عطف را در جامعه طنین‌انداز کنیم.

وی با بیان اینکه کنگره شهدا موجب می‌شود که یک ارتباط و پیوندی با روح شهید برقرار شود و اگر در غفلت و جهل هستیم به صراط مستقیم برگردیم، اضافه کرد: این برکت از فضایل شهیدان است که خداوند این ارمغان را به شهدا عطا کرده است.

* مردم ما نسل به نسل خود را مدیون شهدا می‌دانند

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهدا با رفتن خود گم نمی‌شوند و مجهول باقی نمی‌مانند و همواره معلوم هستند، گفت: یکی از ادله‌ها برای اثبات این ادعا همین کنگره ۸ هزار شهید استان همدان است که مردم ما نسل به نسل خود را مدیون شهدا می‌دانند و با شهدا پیوند عاطفی و معنوی برقرار می‌کنند.

وی به نقش اثربخش زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا در جامعه و برگزای کنگره ۸ هزار شهید استان اشاره و خاطرنشان کرد: از تمام کسانی که تلاش می‌کنند فرهنگ جهاد و شهادت همچون مشعلی در مسیر نظام مقدس جمهوری اسلامی هموار به اشعه حیات‌بخش نگاه شهید بر نظام  شعله‌ور باشد، تشکر می‌کنم.

رضوی‌مهر با تاکید بر اینکه امروز روحانیت برای انجام وظیفه و رسالت خود باید مقام معظم رهبری را سرآمد فعالیت‌های خود بداند، گفت: شخصیت ایشان، یک شخصیت همه جانبه و تمام بعدی است و روحانیت باید در مسیر ولایت و رهبری قدم به قدم حرکت و فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

* هر روحانی باید یک مسجد و حسینیه مجازی داشته باشد

وی اضافه کرد: روحانیت امروز نباید منتظر دعوت برای حضور در مجالس و برنامه باشد بلکه باید در صحنه باشد و در همه محافل و مجالس و در بین مردم و جوانان حضور یافته و در مساجد را برای پذیرفتن جوانان باز کند، و بداند که منزوی بودن و گوشه نشینی روحانیت فایده ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیت باید وجود خود را همانند قرارگاه شب عملیات بداند و از عافیت طلبی، گوشه‌گیری و به دنبال زندگی مرفه بودن پرهیز کند، یادآور شد: مساجد ما باید به قطب فرهنگی تبدیل و به موضوع جهاد تبیین که رهبری فرمودند اهتمام ورزند.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید روحانیون در فضای مجازی با توجه به اهمیتی که دارد فعالیت کنند و هر روحانی باید یک مسجد و حسینیه مجازی داشته باشد و از آن برای یارگیری دین خدا بهره ببرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار