تبریز- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به فرا رسیدن پیک بار برق در تابستان، مصارف خانگی برق را در استان نزدیک به 30 درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۹۵۲۱۴۴۳
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فرج‌نیا در جمع خبرنگاران استان، افزود: 34 درصد مصرف برق در حوزه کشاورزی و مابقی آن مربوط به مصارف عمومی و اداری است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی تنها استانی است که 54 درصد برق تولیدی در حوزه تولید استفاده می شود، اظهار امیدواری کرد که این عدد در سبد انرزی استان به 70 درصد برسد.

فرج نیا اضافه کرد: در حوزه زیر ساخت عقب ماندگی هایی داریم و  اگر در حوزه تولید شاهد ناترازی هستیم 13 هزار مگا وات که بخش عمده تولید برق را شامل می شود در غیر مولد مصرف می شود.
وی ادامه داد: 30 تا 40 درصد برق در حوزه سرمایشی است که بخشی برای رفاه است و بخشی از آن می تواند با سیاست هایی مدیریت شود تا در حوزه مولد مورد استفاده قرار بگیرد.

فرج نیا با اعلام اینکه میزان هدررفت انرژی برق آذربایجان شرقی در سال 1393حدود 13.96 درصد بود، افزود: این میزان در سال 1400 به 9.6 درصد و در سال 1401 به 9.16 درصد رسید و برای کاهش این میزان هدررفت  طی دو سال گذشته حدود یکهزار میلیارد تومان از اعتبارات برای اصلاح شبکه توزیع برق هزینه شده است.

وی اظهار کرد: طبق مطالعات صورت گرفته مراکز علمی و پژوهشی، الگوی مصرف در  استان 300 کیلووات ساعت در ماه است و شش درصد از مشترکان برق استان معادل 37 هزار مشترک، بیش از الگوی مصرف در ماه برق مصرف می کنند.

فرج نیا با بیان اینکه پاداش مدیریت مصرف در چهار پله نسبت به مصارف سال گذشته مشترکان، برق مصرفی امسال  محاسبه می شود، گفت: پله اول تا نصف الگوی مصرف(150 کیلو وات) مبلغ دو هزار تومان در ازای هر کیلووات، پله دوم بیش از نصف الگوی مصرف یکهزار و 500 تومان در ازای هر کیلووات، پله سوم بین 300 تا 450 کیلووات یکهزار تومان در ازای هر کیلووات و پله چهارم از 450 تا 750 کیلووات مبلغ 500 تومان در ازای هر کیلووات پاداش دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در خصوص رمز ارزها نیز اظهارداشت: آذربایجان شرقی پس از تهران دومین استان در کشف رمز ارزهاست و از سال 98 تاکنون 16هزار دستگاه ماینر کشف شده است و صاجبان این دستگاه طبق کمیته ای که وجود دارد برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

فرج نیا به ایجاد برخی زیرساخت ها برای جبران عقب ماندگی ها اشاره و بیان کرد: از برکات سفر دوم رئیس جمهور به استان افزایش قدرت تولید نیروگاه تبریز تا یکهزار مگاوات، آغاز عملیات پست 400 کیلوولت هشترود، تعدادی پست های  توزیع در شهرک های صنعتی برای تامین برق و تامین 250 مگاوات نیروگاه خورشیدی از سوی مس سونگون است.

مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر نیز در جمع خبرنگاران  ظرفیت تولید انرژی برق در کشور بیش از ۹۰ هزار مگاوات اعلام و بیان کرد: با این ظرفیت تولید، ایران در منطقه خاورمیانه رتبه نخست و در دنیا  رتبه سیزدهم را داراست.

محمد علی اکبری با بیان اینکه ایران در حوزه نیروگاه‌های حرارتی نیز رتبه هشتم دنیا را دارد، افزود: اگر در کشور شاهد ناترازی‌هایی هستیم مربوط به مدیریت مصرف بوده و ضعف تولید نیست چراکه کشورمان بسیار توانمند در حوزه تولید برق است.

وی اضافه کرد: مصرف انرژی در ایران، چهار تا شش برابر دنیاست و عمده این شدت انرژی در حوزه صنایع بوده و در حوزه مصرف خانگی نیز پیک کشور برای ایام سرد سال است که در حدود 49 تا 59 هزار مگاوات است ولی پیش بینی می شود در زمان اوج مصرف این عدد به 73 هزار مگاوات برسد یعنی  نزدیک 43 درصد رشد داشته باشد که عمده این رشد، مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی به ویژه در مناطق گرمسیری کشور است.

علی اکبری ادامه داد: کشور به چهار منطقه گرمسیری و یک منطقه عادی تقسیم شده و الگوی برق مصرفی در منطقه عادی کشور مانند آذربایجان شرقی 300 کیلووات ساعت در ماه است در حالی که در مناطق گرمسیری مانند خوزستان و بوشهر به سه هزار کیلووات ساعت یعنی معادل 10 برابر منطقه عادی می رسد.

وی اظهار کرد: برق کالای راهبردی و دارای مزیت رقابتی و صادراتی بوده و مشکل صنعت برق اقتصاد آن است و اگر اقتصاد برق را بتوانیم به جایگاه خود برسانیم سرمایه گذاری های مهمی در این حوره شاهد خواهیم بود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار