خبرهای داغ:

اخباری چند از جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

تبریز- اخبار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تجلیل رئیس سازمان گرفته تا صادرات کشمش و تولید پنیر لیقوان در قالب بسته خبری تقدیم مخاطبان خبرگزاری بسیج می شود.
کد خبر: ۹۵۹۴۸۱۷
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی با اهدای لوحی از خدمات ارزشمند و اهتمام ثمر بخش رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در راستای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی سال ۱۴۰۲ تجلیل کرد.

اخباری چند از جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

در لوح اهدایی مالک رحمتی به اکبر فتحی آمده است: بی تردید توسعه کشور و خدمات‌رسانی شایسته به مردم، مرهون همّت بلند کارکنانی است که با تخصص، تعهد و مسئولیت‌پذیری در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی سیزدهم، صادقانه تلاش می‌کنند.

 بدینوسیله با تقدیم این لوح سپاس از خدمات ارزشمند و اهتمام ثمر بخش جنابعالی در راستای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی سال ۱۴۰۲ تقدیر و تشکر نموده و موفقیت و بهروزی روزافزونتان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

اخباری چند از جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

کلزاکاران شهرستان مرند مبارزه با شته مومی را جدی بگیرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: کشاورزان کلزاکار برای مبارزه با آفت شته مومی که یکی از آفات مهم کلزا محسوب می‌شود با مشورت کارشناسان مروج پهنه نسبت به سم پاشی مزارع خود اقدام کنند.

 اسماعیل الهیاری با بیان توصیه‌هایی برای مبارزه با شته مومی در مزارع کلزا گفت: ظهور شته و خسارت آن از حاشیه مزارع کلزا شروع و به داخل مزرعه روی بوته‌ها به صورت متراکم انتشار می‌یابد.

 وی با بیان اینکه از اواخر فروردین ماه در مزارع کلزا آفات مهمی مانند شته کلزا از حاشیه مزارع کلزا آلودگی ایجاد می‌کنند گفت: کشاورزان با توجه به حساسیت کلزا به شته بهتر است ضمن پایش مزارع با کارشناسان حفظ نباتات همکاری کنند تا در کنترل این آفت تاخیری صورت نگیرد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند یادآور شد: چنانچه در مناطق آلوده مبارزه به موقع علیه این آفت قبل از گل صورت نگیرد خسارت زیادی به مزارع کلزا در مرحله گل وارد می‌شود، لذا گل کلزا به خسارت شته حساس و کنترل شته مومی در این مرحله سخت است و توصیه می‌شود در زمان آلودگی به شته دور آبیاری افزایش یابد و از مصرف کودهای اوره (ازته) جدا خودداری شود. کلزا کاران باید توجه داشته باشند هنگامی که آفت شته مومی در مرحله قبل از گل در کلزا دیده می‌شود از سم کونفیدور استفاده کنند، اما بعد از مرحله گل دهی برای جلوگیری از ریزش گل و حفاظت از حشرات گرده افشان، سم پریمور برای مبارزه با شته مومی توصیه می‌شود.

 اسماعیل الهیاری در پایان با بیان اینکه حتما کشاورزان به این نکته در انتخاب سم توجه کافی را داشته باشند و به منظور مبارزه اصولی با کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشورت کنند خاطر نشان کرد: تاکنون 30 هکتار از مزارع کلزای شهرستان به صورت لکه ای علیه شته مومی سم پاشی شده است.

 

صادرات بيش از 4303 تن كشمش و خرما در سال 1402 از شهرستان مراغه

سرپرست مديریت جهاد كشاورزی شهرستان ویژه مراغه از صادرات بيش از 4303 تن كشمش و خرما در سال 1402 از شهرستان مراغه خبر داد.

 هادی خرسندی ضمن بيان اين مطلب گفت: بعد از چندين سال برنامه‌ريزی و اهتمام در راستای رونق صادرات غیر‌نفتی، محصولات بخش كشاورزی از اين منطقه امسال به مقصد بیش از 20  کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه و ...  صادر شد.

وی با بیان اینکه شهرستان مراغه به عنوان پايانه گمركی در صادرات محصولات كشاورزی نقش بسزايی را اعمال می‌کند و قسمت عمده محصولاتی كه از اين شهرستان صادر می‌شود شامل محصولات باغی و خشكبار است افزود: علاوه بر محصولات توليدی خود شهرستان محصولات ديگری از جمله خرما در صنایع مربوطه فرآوری و بسته بندی و صادر می شود.                                                                                                                                                                           

وی در مورد صادرات محصول سیب از این شهرستان در ادامه افزود: در سال 1402 از شهرستان مراغه به عنوان اولین تولید کننده سیب در سطح استان حدود 9500 تن محصول سیب به کشورهای پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شده است.   

اخباری چند از جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

پنیر لیقوان شناسنامه صنایع تبدیلی شهرستان تبریز است

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: پنیر لیقوان نماد و شناسنامه صنایع تبدیلی این شهرستان است.

 ابراهیم فرقانی در حاشیه بازدید خبرنگاران از صنایع تبدیلی باسمنج و لیقوان طی سخنانی اظهار کرد: حدود ۴ هزار تن پنیر لیقوان از بیش از ۱۵ هزار تن شیر گوسفندی در لیقوان تولید می‌شود.

وی افزود: شیر مورد نیاز برای تولید پنیر سنتی لیقوان از شیر دام‌های روستاهای دامنه‌ی کوه سهند از جمله، هربی، بیرق، اسپیراخوان و غیره تهیه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز تاکید کرد: وجود گل‌ و گیاه منحصر بفرد در این منطقه و آب و هوای کوهستانی و البته خنکی هوا، تأثیر مطلوبی بر شیردهی و کیفیت شیر گوسفندان دارد و به همین دلیل پنیر لیقوان نسبت به پنیر مناطق دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی با اشاره به عوامل خاص بودن طعم پنیر لیقوان، اظهار کرد: با توجه به خاص بودن نوع آب و هوای منطقه، کیفیت شیر تولید شده‌ی دام‌ها، استفاده از علوفه‌ی متنوع در منطقه و همچنین نحوه‌ی تولید پنیر به صورت سنتی باعث خاص بودن پنیر لیقوان از سایر پنیرها شده است.

فرقانی در خاتمه سخنان خود  با اشاره به فعالیت ۱۱۲ واحد صنایع تبدیلی  فعال در شهرستان تبریز خاطر نشان کرد: شهرستان تبریز با وجود پنج واحد بزرگ فرآوری شیر پاستوریزه و لبنیات صنعتی، بیش از ۲۰ واحد فرآوری پنیر سنتی لیقوان، دو واحد تولید بستنی، ۱۰ واحد خوراک دام و طیور؛ دو واحد بسته‌بندی عسل، چهار واحد بسته‌بندی خرما، هشت واحد بسته‌بندی گوشت مرغ و گوشت قرمز و تعداد هفت واحد سردخانه و انبار نگهداری مواد غذایی یکی از قطب‌های اساسی صنایع تبدیلی کشاورزی استان است که این امر منجر به اشتغال بیش از هزار نفر به‌صورت مستقیم شده است.

قاسم قسیمی دهیار روستای لیقوان تبریز نیز با بیان اینکه لیقوان با وجود تمام توانمندیها و برند پنیر در جهان و علاوه پنیر که در حوزه گردشگری هم قابلیت های زیادی داشته چه در آثار تاریخی  و طبیعت بکر و وجود آبگرم درمانی لیقوان و دره لیقوان که در سال ۱۳۸۵ بعنوان منطقه نمونه گردشگری استان ثبت شده از امکانات لازم برخوردار نیست گفت: لیقوان در حل مشکلات خود در حوزه پنیر و لبنیات و دامداری سبک و مخصوصاً گردشگری توجه و عنایت مسولین امر را می طلبد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار