خبرهای داغ:

پرورش ماهی در قفس، از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی پرورش ماهی در قفس را یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد.
کد خبر: ۹۵۹۸۹۲۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: باید موانع پرورش ماهی در قفس خصوصاً در سد خداآفرین به‌صورت کامل احصا شود تا در جلساتی که با حضور استاندار برگزار می‌شود این موانع به‌صورت کامل رفع شود و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سرمایه‌گذاران دارای توجیه اقتصادی باشد.

وی در خصوص دومنظوره کردن استخرهای کشاورزی برای پرورش ماهی گفت: برای پیشبرد این طرح باید بسترسازی لازم را انجام دهیم تا با توجیه اقتصادی کشاورزان خود تشویق به اجرای این طرح شوند.

فتحی از قابلیت دشت تبریز برای اجرای طرح پرورش آرتمیا خبر داد و افزود: اینکه تصور کنیم محدودیتی از نظر منابع سرمایه‌گذاری وجود ندارد یک باور اشتباه است، بنابراین باید اولویت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان را به ‌خوبی بشناسیم. طبق برنامه‌ای که تدوین به‌ صورت واقع بینانه کرده‌ایم در پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاری انجام شده و پیشرفت 20 تا 50 درصدی محقق شده است، با فرض تأمین مالی 80 درصدی پروژه‌ها توسط تسهیلات، به 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه‌های کشاورزی استان در سال 1403 نیاز داریم.

وی افزود: باید برای تشویق سرمایه‌گذاران به تسهیل شرایط، رفع موانع و تسریع در صدور مجوزها بپردازیم تا مشکلی در این خصوص برای سرمایه‌گذاران ایجاد نشود. خوشبختانه مقام عالی وزارت نیز در خصوص حذف استعلامات زائد و ممنوعیت ایجاد محدودیت در زمینه تولید اختیاراتی بسیار خوبی را به استان‌ها تفویض کرده است.

وی در خصوص تدقیق آمار در بخش کشاورزی گفت: در حوزه طیور خوشبختانه با توجه به سامانه‌هایی که وجود دارد به آماری با دقت بالا رسیده‌ایم که برای نهادهای نظارتی نیز قابل‌قبول است اما در حوزه دام، زراعت و باغبانی وضعیت آماری قابل ‌قبول نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سامانه پهنه‌بندی را مبنای رسیدن به آمار دقیق در حوزه زراعت دانست و افزود: کارشناسان باید مختصات اراضی را به‌ صورت دقیق در سامانه سانکا و پهنه‌بندی ثبت کنند. کسانی که از شهرستان‌ها به بخش‌های دیگر منتقل شده‌اند و دارای پهنه بوده‌اند نیز باید ظرف مدت حداکثر 2 ماه این مختصات را در سامانه ثبت کنند و در صورت عدم انجام، با متخلفین برخورد خواهد شد.

فتحی از دستور استاندار برای برگزاری جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان با موضوع کشاورزی خبر داد و افزود: این جلسه با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار خواهد شد و باید برنامه‌های خود را در سال جدید ارائه داده و تسهیلات مورد نیاز و همکاری بانک‌ها در خصوص پرداخت این تسهیلات خصوصاً تسهیلاتی که در سفر ریاست جمهوری بانک‌ها وعده دادند برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی از منابع داخلی خود پرداخت می‌کنند را در این جلسه پیگیری کنیم.

وی در خصوص تدقیق آمار در زمینه دو محصول پیاز و سیب‌زمینی در استان گفت: متأسفانه ما از میزان و محل ذخیره‌سازی این دو محصول پس از برداشت اطلاعی نداریم و این مسئله باعث می‌شود که آمار دقیقی در خصوص موجودی این محصولات نداشته باشیم. پیشنهاد ما در این خصوص الزام ثبت موجودی انبارهای کشاورزی در سامانه جامع تجارت است چرا که بدون اطلاع از این آمار نمی‌توانیم در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت بازار موفق عمل کنیم.

فتحی مولدسازی را یک ظرفیت بسیار خوب دانست و افزود: ما بایستی از این ظرفیت به نحو شایسته ای استفاده کنیم و آورده آن را صرف تکمیل پروژه های بخش‌ کشاورزی نماییم این قانون مصوبه سران قواست و به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. اگر از ظرفیت مولدسازی استفاده کنیم می‌توانیم از اعتبارات به دست آمده برای تکمیل پروژه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی بر لزوم انعقاد موافقت‌نامه با معادن استان برای استفاده از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن و یک درصد آلایندگی برای تخصیص به بخش کشاورزی استان تأکید کرد و ادامه داد: این مسئله باید به‌صورت جدی از طریق سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی و شورای معادن استان پیگیری شود.

وی شهدای جهاد سازندگی را شهدای مظلومی دانست که باید مقام شامخ آن‌ها بیش ‌از پیش تبیین شود و افزود: یادواره سرداران و شهدای سنگرسازان بی سنگر تیپ مهندسی رزمی 57 فجر جهاد سازندگی روز چهارشنبه در نمازخانه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و ضروری است تا اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام شود تا مراسمی با شکوه با حضور حداکثری برگزار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از ارزیابی مدیران و معاونان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: از مدیران و معاونان برگزیده در هفته سالروز جهاد سازندگی در خردادماه تجلیل خواهد شد.

فتحی پیشاپیش فرارسیدن روز روابط عمومی را تبریک گفت و افزود: روابط عمومی منعکس‌کننده عملکرد بخش‌های مختلف سازمان است و باید همکاری کاملی با روابط عمومی در راستای تبیین عملکرد سازمان انجام شود.

وی در پایان سخنان خود بر لزوم برق‌دار کردن چاه های کشاورزی تأکید کرد و گفت: باید در این زمینه مطالبه گری صورت گیرد تا دستگاه مسئول به اجرای این طرح بپردازد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار