خبرهای داغ:
فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان:

آمادگی حضور در هر نقطه کشور را در کمتر از ۲۴ ساعت داریم/ در عین دفاع از امنیت به کمک مردم می‌آییم

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان تصریح کرد: ظرفیت‌های سپاه این امکان را فراهم کرده تا در هرکجای کشور هر اتفاقی بیفتد در کمتر از ۲۴ ساعت حضور پیدا کنیم و از طرفی، مأموریت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی را به عهده داریم که می‌تواند دارای ابعاد مختلف از جمله کمک به دستگاه‌های دولتی و... باشد.
کد خبر: ۹۵۰۶۸۴۵
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، هنوز ۳ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که حضرت امام(ره) در دوم اردیبهشت فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با هدف حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی صادر کردند؛ شاید در آن روز هیچ کس حتی تصورش هم نمی‌کرد که این سازمان نوپا تنها چند سال پس از تأسیس بتواند در مقابل انواع تهدیدات پیچیده داخلی و خارجی علیه نظام اسلامی ایستادگی کرده و با آن‌ها مقابله کند؛ این نهاد انقلابی در روزهای دفاع مقدس نیز پابه‌پای دیگر نیروهای مسلح از جمله ارتش نقشی بی‌نظیر اجرا کرد و با پایان جنگ هم علاوه بر مسائل امنیتی و حفاظت از مرزها، مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور را نیز کنترل می‌کرد و همان زمان بود که امام (ره) فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور نبود.»

امروز و به‌مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، به سراغ سردار مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان  رفتیم، او که از روزهای آغاز به‌کار سپاه پاسداران در این عرصه حضور داشته است حرف‌ها و خاطرات فراوانی برای گفتن دارد و همین مناسبت بهانه‌ای شد تا به پای صحبت‌های او بنشینیم و گوشه‌ای از دفتر خاطراتش را با یکدیگر مرور کنیم.

بسیج: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد فعالیت‌های محله‌محور و گسترده نیروهای انقلابی در عرصه‌های مختلف بودیم؛ پس از این جریانات و پیروزی انقلاب، چه لزومی داشت و چه اهدافی مدنظر بود که این نیروها ذیل نام سپاه مشغول به فعالیت شوند؟

فدا: هنر امام(ره) این بود که مردم را در دفاع از انقلاب اسلامی سهیم و شریک کرد؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جوانانی که در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نقش فعالی داشتند، به‌واسطه اقدام امام(ره)، هسته‌های مختلفی را در محلات تشکیل دادند و در این راستا به فعال کردن مساجد، راهپیمایی‌ها، تظاهرات، برقراری امنیت و فراهم کردن ظرفیت‌های مختلفی که بتوان به‌واسطه آن به مردم خدمت‌رسانی کرد پرداختند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با تشکیل سپاه، نیروها در ابتدا در ساختمان‌ها و اماکن مربوط به رژیم ستم‌شاهی و ساواک مستقر شدند و این ساختار نیازمند بودجه، تشکیلات و... بود که در این راستا برخی از افراد که سابقه و توانمندی مدیریتی بیشتری داشتند تبدیل به اساس کار فرماندهی و مدیریت سپاه شدند و به مرور این سازمان با جذب و توسعه افراد ساختاری تشکیل داد که با دستور امام(ره) و تصویب اساسنامه آن در ۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ با مأموریت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل شد و پس از ۴۳ سال همچنان این مأموریت بر دوش سپاه پاسداران قرار دارد و در این سال‌ها در اجرای این مأموریت نقش‌آفرینی کرده و منشأ خدمات و فعالیت‌های ارزنده و تأثیرگذاری بوده است.

**از سیستان تا خوزستان

بسیج: به تداوم فعالیت و انجام مأموریت سپاه پاسداران در ۴۳ سال گذشته اشاره کردید؛ در طول این سال‌ها این مجموعه انقلابی چه سیر و فرایندی را طی کرده است؟ آیا از همان روز اول تأسیس آن، تشکیلات موجود همین تشکیلاتی بود که در این روزها شاهد هستیم؟

فدا: خیر؛ اولین اقدامی که سپاه در روزهای ابتدایی انجام داد برقراری امنیت داخلی بود تا اساس ساختار شهربانی به‌واسطه انقلاب قوت بگیرد، دومین فعالیت نیز مقابله با اقدامات سران و وابستگان رژیم سابق بود زیرا به‌واسطه انقلاب برخی از آن‌ها فرار کرده و برخی مخفی شده بودند و سومین اقدام هم مقابله با خوانینی بود که وابسته به رژیم دربار و پهلوی بودند و به مردم زور می‌گفتند؛ چهارمین مورد نیز مقابله با گروهک‌های مختلفی بود که به‌واسطه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور و فضای باز آن زمان فرصت بروز و ظهور پیدا کرده بودند.

از دیگر اقدامات سپاه مبارزه با تجزیه‌طلبی و جداسازی مناطق قومیتی در کشور از سیستان و بلوچستان گرفته تا گنبدکاووس، ترکمن‌صحرا، کردستان و خوزستان بود زیرا دشمنان سعی داشتند در آنجا ناٰآرامی ایجاد کرده و نظام نوپای ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کنند.

پس از این اتفاقات نیز به‌واسطه شروع جنگ تحمیلی سپاه، بسیج و نیروهای مردمی حضور مقتدرانه‌ای ایفا کردند و به مرور دایره یگان‌ها و رده‌های نظامی خود را گسترش داده و در این راستا یگان‌های تخصصی مانند یگان پیاده، توپخانه، زرهی، ادوات، دریایی، مهندسی و مخابرات تشکیل و با بهره‌گیری از تجهیزات غنیمت گرفته شده توسعه سازمانی خود را در قالب تیپ‌ها و لشکرهای مختلف در استان‌ها آغاز کرد.

در سال ۱۳۶۵ نیز با فرمان حضرت امام(ره) سپاه در قالب ۳ نیروی زمینی، دریایی و هوایی فعالیت خود را ادامه داد و با توسعه ظرفیت‌ها آماده جانفشانی در عرصه زمین، دریا و هوا شد و به مرور زمان به‌واسطه انعطاف، قابلیت سپاه و نقش‌‌آفرینی آن، نیروی مقاومت بسیج و قدس نیز به ظرفیت‌های این نهاد اضافه شد؛ نیروی مقاومت بسیج به‌ این دلیل تشکیل شد تا مردم برای کمک به نظام و دستگاه‌های دولتی وارد عرصه شوند و نیروی قدس نیز برای کمک به مردم مسلمان شکل گرفت که در ادامه نیز به تأسی از آن جبهه مقاومت ، حیدریون، زینبیون و فاطمیون و با کمک مستشاری سپاه ایجاد شد.

امروز سپاهی که روزی بنی‌صدر خائن از توسعه و توانمندی آن جلوگیری می‌کرد دارای سازمانی عظیم، قدرتمند و بزرگ است که بر دل دشمنان هراس انداخته و در این راستا شاهد هراس و سپاه‌ستیزی هستیم که این موارد نشان از قدرتمندی و پابه‌کاری سپاه دارد.

بسیج: فرایند تشکیل سپاه پاسداران اصفهان چطور رقم خورد؟ همین روندی که اشاره کردید را طی کرد؟

فدا: در اصفهان نیز از همان روز پیروزی انقلاب اسلامی جوانان عاشق، فداکار، ایثارگر، مومن، معتقد، انقلابی و پرشور به اماکن متعلق به رژیم سابق آمده و در آنجا مستقر شدند و حتی در آن روزهار از خانه غذا می‌آوردیم و آنجا نگهبانی می‌دادیم؛ به مرور ساختار سپاه افزایش پیدا کرد و در این مسیر افرادی مانند شهیدان حجازی و خلیفه‌سلطانی و خرازی و آقایان سالک و رحیم‌صفوی جزو مؤسسان سپاه اصفهان بودند.

همچنین علما و روحانیونی مانند شهیدان ردانی‌پور و میثمی در کنار پاسداران وظیفه هدایت دینی، اعتقادی و رشد معنوی نیروها را به عهده داشتند و در کنار این افراد ظرفیت‌های خوبی پدید آمد تا در کنار راه‌اندازی سپاه خدمت‌رسانی به مردم آغاز شود و با جذب نیروها فرایند برقراری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، مقابله با تهدیدها و توانمندی نظام منشا خیر و برکات فراوانی شد.

**در کمتر از ۲۴ ساعت آمادگی حضور در هر نقطه از کشور را داریم

بسیج: هنوز هم این درخشش اصفهان در فعالیت‌های سپاه استان نمایان است؟

فدا: استان اصفهان به‌واسطه توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف از جمله محرومیت‌زدایی، خدمت‌رسانی، گروه‌های جهادی حضور داشته و در این راستا در استان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی داریم که عضو سپاه نیستند اما آمادگی دارند در زمان نیاز به اندازه توان وارد عمل شوند همچنین ظرفیت‌های سپاه این امکان را پیش آورده که در هرکجای کشور هر اتفاقی که بیفتد در کمتر از ۲۴ ساعت حضور پیدا کنیم و در این راستا بیمارستانی مانند صدوقی بیمارستان سیار دارد و یا گروه مهندسی ۴۰ صاحب‌الزمان(عج) در شمال غرب و جنوب شرق مشغول به خدمت‌رسانی وآماده‌سازی جاده‌های مرزی هستند و از طرفی لشکر ۸ نجف و ۱۴ امام حسین آمادگی این را دارند که در مواقع مورد نیاز به کمک کشور بشتابند.

سپاه ظرفیتی دیگر به‌نام بسیج، نیرویی تمام نشدنی و ذخیره استراتژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد که می‌تواند حول محور نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی در کمک به دستگاه‌ها، محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و تشکیل گروه جهادی کمک کند؛ در دوران کرونا در استان اصفهان در عین مبارزه با بیماری و درمان، خدمت‌رسانی نیز داشتیم و فعالیت‌های آموزشی، تأمین جهیزیه، بسته‌های معیشتی، فراهم کردن ظرفیت اشتغال، توانمندسازی خانواده‌ها و تأسیس کارگاه و... را در دستورکار قرار دادیم.

امروز سپاه اصفهان از چنان قدرتمندی و قابلیت‌هایی برخوردار است که هم رده زمینی، هوایی و سپاه استانی داریم و هم نیروهای استان در نیروی قدس، هوا و فضا و دریایی مشغول به خدمت هستند، همچنین در استان یگان‌های تخصصی داریم و نخبگی، ظرافت، توانایی مدیریت و فرهنگ‌ مردم اصفهان این یگان‌ها را به چنان باروری و آمادگی رسانده که جزو یگان‌های برتر کشور است.

**دشمنی آمریکا تمام نشده فقط شیوه آن تغییر کرده است

بسیج: به موضوع سپاه‌ستیزی دشمنان اشاره کردید و در این راستا مدتی قبل شاهد بودیم که پارلمان اروپا بنا داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریست‌ها جای دهد که این مورد نیز به نشانه‌های هراس آن‌ها از این مجموعه باز می‌گردد؛ این دشمنی طولانی آن‌ها با جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران به کجا باز می‌گردد؟

فدا: ایران برای آمریکایی‌ها لقمه دندان‌گیری بود و آن‌ها منافع، ثروت و منابع ایران را غارت می‌کردند اما انقلاب، امام(ره) و شهدا این لقمه دندان‌گیر را از حلقوم آمریکا بیرن کشیدند؛ اگر به سال‌های ابتدای انقلاب نگاهی بیندازیم، شاهدیم که هنوز ۲٠ روز از انقلاب نگذشته بود (یعنی در ۱۲ اسفند ۱۳۵۷) که گروه‌های ضد انقلاب، اولین نقطه درگیری را در مهاباد و علیه نظام و انقلاب با حمله به پادگان شروع کردند و حتی از روز پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی‌ها شروع به توطئه کردند؛ در طول این ۴۴ سال، ظرفیت مبارزه و پنجه در پنجه افکندن نظام مقدس ما با آمریکای جنایتکار، مزدوران آن و کشورهای همراه آن همچنان ادامه داشته و خواهد داشت.

در این مسیر دشمنی آمریکا با ما تمام نشده بلکه تاکتیک و شیوه آن متفاوت شده، روزی در قالب نفوذی‌های دولت موقت تعریف می‌شد، روزی در قالب توطئه و تجزیه‌طلبی، روزی دیگر به شکل جنگ سخت، زمانی دیگر در قالب تحریم‌‌ها و محاصره‌های سیاسی و اقتصادی و وقتی دیگر در قالب جنگ ترکیبی با عناصر وابسته و جنگ روانی و مدتی قبل نیز با ساماندهی برای ناآرام‌سازی و اغتشاشات اقداماتی علیه انقلاب اسلامی که در این راستا سپاه بنا به مأموریتی که دارد، در تمام صحنه‌ها، قدرتمند، توانمند و همه‌جانبه حضور داشته و توطئه‌های دشمنان را علیرغم تقدیم شهدایی برهم زده و در این مسیر ایستاده و خواهد ایستاد.

**از بسیج ۲۰ میلیونی عبور کردیم

بسیج: در کنار تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از تدابیر فوق‌العاده حضرت امام(ره) تأسیس بسیج و حضور پررنگ مردم در این عرصه بود؛ چرا از ابتدا بسیج به‌نام مردم گره خورد؟

فدا: سپاه و بسیج جزو عنایت‌های خداوند متعال است که به‌واسطه حضرت امام(ره) نهال آن کاشته شد و این دو نهاد به‌واسطه سربازی، ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری در مسیر نظام و انقلاب قرار داشته و خواهند داشت یعنی مبنای حرکت سپاه و بسیج حرکت در مسیر ولایت، امام و سیره معصومان است.

فاصله تشکیل سپاه تا بسیج کمتر از یک‌سال است، به‌واسطه اینکه سپاه مأموریت هدایت، پشتیبانی و راه‌اندازی آن را به عهده داشت، به‌دنبال جذب، آموزش، ساماندهی و به‌کارگیری اعضا و نقش‌آفرینی آن‌ها بود و زمینه‌ای فراهم شد تا مردم بنا به توانمندی‌ها و مقدورات، قدرت و زمان حضورشان خدمت‌شان را به نظام ارائه دهند.

در روزهای ابتدایی بسیج در مقابله با تهدیدات، بمب‌باران،‌ توطئه گروهک‌ها و کمک به دستگاه‌های دولتی، برقراری امنیت، خدمت‌رسانی، جمع‌آوری کمک‌های مردمی، فعال کردن مساجد برای کارهای فرهنگی به میدان آمد و به‌واسطه جنگ و درگیری‌ها و تنش‌های مختلف در این عرصه نیز وارد شد و با آموزش، توانمند کردن چنان ساختاری را فراهم کرد که امروز موضوع بسیج ده‌ها میلیون نفری مطرح است و از بسیج ۲۰ میلیونی که امام(ره) بیان کردند عبور کردیم.

بسیج به‌واسطه سند راهبردی که مورد تأیید رهبر انقلاب و مبنای آن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است به‌دنبال تحقق دولت، نظام و تمدن نوین اسلامی که همان مشارکت، نقش‌آفرینی و حضور مردم در کمک به بخش‌های مختلف است.

بسیج: رهبر انقلاب در در دیدارشان با مجمع عالی فرماندهان سپاه در سال ۱۳۹۸ حمایت و رضایت تمام‌قد خود را از مجموعه سپاه پاسداران اعلام کردند اما در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کردند که «از سپاه صددرصد راضی‌ام! امّا قانع نیستم، راضی هستم خیلی، قانع نیستم.»؛ به نظر شما علت چنین حرفی به کجا باز می‌گردد؟

فدا: افتخارمان این است که یکی از ارگان‌هایی هستیم که بیشترین رضایتمندی را از جانب ولایت داشتیم؛ حضرت امام(ره) بیان کردند «ای کاش خودم پاسدار بودم» و «از سپاه راضی هستم و هیچ‌وقت نظرم بر نمی‌گردد» و رهبر انقلاب نیز بیان کردند «از سپاه راضی هستم اما قانع نیستم» و این کلام مبنای لطف ایشان به ما است اما انتظار ایشان این بود که سپاه به فرایند جاری قانع نباشد و توان، ظرفیت، استعداد، دانش و قدرت خود را بیش از پیش به‌کار بگیرد.

سرعت رشد، توسعه سازمانی، تشکیل یگان‌ها و فرایندی که برای تقویت ۵ نیرو صورت گرفته است اقدامات بزرگی است اما رهبر انقلاب بیان می‌کنند به این قانع نشوید و در این راستا باید شرایطی را فراهم کنیم تا تأثیرگذاری‌مان هم در داخل، هم در بیرون و میان نیروهای مسلح از آنچه که هست بیشتر شود و بر همین اساس رهبر انقلاب بیان می‌کنند می‌توانید صدها برابر کاری که کردید را انجام دهید.

روزی با کمبود مواد اولیه، تحریم‌ها، جنگ و... مواجه بودیم و امروز بخش اعظمی از این مشکلات رفع شده زیرا می‌توانیم نخبگان و افرادتحصیل‌کرده داخلی را در راستای خدمت به نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی به‌کار بگیریم و هنر، قدرتمندی و توان خود را بیش از قبل به رخ دشمن بکشانیم و ثابت کنیم پشتیبان نظام، ولایت و جمهوری اسلامی هستیم.

**در عین دفاع از امنیت به کمک مردم می‌آییم

بسیج: در ابتدای صحبت‌تان اشاره فرمودید که وظیفه سپاه حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ گستره این وظیفه تا کجا است؟

فدا: سپاه مأموریت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی را به عهده دارد که می‌تواند دارای ابعاد مختلف نظامی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، محرومیت‌زدایی، خدمت‌رسانی، اشتغال‌زایی، کمک به دستگاه‌های دولتی و... باشد.

در تمام دنیا پیش‌بینی شده زمانی که جنگ و درگیری وجود ندارد نیروهای مسلح می‌توانند در عرصه‌های مختلف کشور وارد شوند و در این راستا نقطه برجسته سپاه این است که در عین درگیری، جنگ و حضور در مناطق عملیاتی از چنان انعطافی برخوردار است که می‌تواند در صحنه‌های مختلف خود را سازمان بدهد و در این راستا شاهدیم نیروهای سپاه در عین دفاع از حرم، امنیت و... در زمان سیل و زلزله و کرونا به کمک مردم می‌آیند و در نهایت کار سپاه به‌جایی می‌رسد که واکسن تولید می‌کند.

همین سپاهی که روزی نیازمند اسلحه بود و بنی‌صدر خائن اجازه توسعه، تقویت و حضور سپاه در جبهه‌ها را نمی‌داد امروز به چنان توانمندی دفاعی، موشکی و بازدارندگی رسیده که بر دل دشمنان هراس انداخته است و در عین حال این توان و ظرفیت از استعدادی برخوردار است که سرمنشأ جبهه مقاومت بود و در این راستا حاج قاسم سلیمانی با درایت و هوشمندی رهبر انقلاب، منطقه را برای مبارزه با استکبار جهانی تبدیل به جبهه‌ای وسیع کرد، منطقه‌ای که آمریکا آرزو داشته و دارد جای پای محکمی در آن داشته باشد اما خودشان که در این منطقه حضور ندارند هیچ، بلکه زیردستان‌شان نیز در برقراری آرامش مردم‌شان با مشکل مواجه شده و با بحران هویت و مقبولیت روبرو شده‌اند و بنا به فرموده رهبر انقلاب در آینده‌ای نزدیک نشانی از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

**شاهد تحقق پیش‌بینی امام(ره) بودیم و خواهید بود

بسیج: و به‌عنوان سؤال آخر؛ صحبت فرمانده سپاه استان اصفهان به جوانان هم‌نسل شهید حججی چیست؟

فدا: این نوید را به جوانان می‌دهیم که آینده انقلاب روشن و جمهوری اسلامی قوی است و همانطور که امام(ره) برای ما پیش‌بینی کردند و بخش‌هایی از آن را دیدیم، اسلام و انقلاب اسلامی ابرقدرتان را به خاک مذلت خواهد نشاند.

مسیر پیشرفت، ترقی و توسعه و قطع وابستگی‌مان ادامه خواهد داشت و انتظارمان از جوانان این است که به آینده کشور، نظام جمهوری اسلامی خوش‌بین باشند و در این مسیر مجموعه سپاه آماده پذیرش، جذب و به‌کارگیری جوانانی است که می‌خواهند برای ایران، اسلام، ولایت و نظام و عزتمندی مردم کار کنند.

سپاه قوی، قدرتمند، ثابت و استوار است و خواهد بود و آمادگی کامل دارد در هر زمان و نقطه‌ای جهت مقابله با تهدیدات دشمن وارد عمل شود و حتی اقدام پیش‌دستانه انجام دهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار