خبرهای داغ:
با مشارکت سازمان بسیج سازندگی و تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی صورت گرفت

انعقاد تفاهم نامه به منظور راه اندازی قرارگاه جهادی قرآنی

صبح امروز به منظور راه اندازی قرارگاه جهادی قرآنی در جهت رفع بی‌سوادی قرآنی تفاهم نامه ای بین سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبي منعقد شد.
کد خبر: ۹۳۵۷۶۲۰
|
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه بین سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج سازندگی استان با هدف ایجاد قرارگاه جهادی قرآنی در جهت رفع بی‌سوادی قرآنی صبح امروز منعقد شد.

 مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی استان در این مراسم با اشاره به کلیات این تفاهم‌نامه اظهار داشت: به‌منظور هماهنگی و بهره برداری همه موضوعات فعالیت‌های جهادی که با دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند و از ظرفیت های گروه های جهادی متخصص تشکیل شدند در ابتدای سال موضوع تشکیل قرارگاه های جهادی در سطح کشور و استان مطرح شد.

 وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند " گفتمان جهادی تبدیل به گفتمان عمومی شود" افزود: برای اینکه تبدیل تفکر جهادی به جریان جهادی عمومی در جامعه شود نیازمند است تا هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌ها را داشته باشیم ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی مورد تاکید رهبری است و در ادامه مباحث تفسیری و مفاهیمی را دنبال می‌کنیم.

 مسئول بسیج سازندگی استان خاطرنشان کرد: مؤسسات و مجموعه‌هایی در دارالقرآن عضویت داشتند گروه‌های جهادی مستقر مستعد در زمینه قرآنی داریم که در کنار فعالیت‌های جهادی، فعال قرآنی بودند منظم و سازماندهی شدند  تا خروجی مؤثر قرآنی در مناطق داشته‌باشیم.

 وی با بیان اینکه قرارگاه ملی جهادگران قرآنی 31 فروردین تاسیس شده‌است عنوان کرد: قرارگاه استانی جهادگران قرآنی راه‌اندازی کنیم برای احصاء ظرفیت‌های قرآنی در مجموعه گروه‌های جهادی داشتیم و افرادی که توانمندی هایی در این زمینه داشتند . هدف دیگر اینکه مؤسسات قرآنی  جهادی شوند و در فعالیت‌های جهادی مشارکت کنند .گروه‌های جهادی قرآنی تشکیل دهیم تا در کنار خدمات‌رسانی در عرصه های مختلف، در زمینه قرآنی فعالیت کنند.

هنری با بیان اینکه تعداد 60 گروه جهادی قرآنی تاکنون مشخص کردیم اظهار داشت:  گروه‌های ذیل دارالقرآن بنام گروه‌های جهادی ثبت سامانه اطلس جهادی می‌شوند، در دوره آموزشی رسمی جهاد به‌صورت مجازی شرکت می‌کند و گواهی دریافت مجوز اخذ و فعالیت‌هایشان را ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین زمینه افتتاح حساب حقوقی بنام گروه جهادی به منظور جذب مشارکت‌های مردمی و اجتماعی و هزینه‌هایی از خیرینی که می‌توانند به آموزش‌های قرآنی در استان داشته باشند و در زمینه زیرساخت فضای آموزشی قرآنی را در بر می‌گیرد تا کنون 200 گروه جهادی با ثبت حساب حقوقی داریم.

 مسئول بسیج سازندگی استان با بیان اینکه به منظور تولید محتوای آموزشی در حوزه‌های بی‌سوادی قرآنی ، تفسیری و مفاهیم از ظرفیت‌های جهادی بهره ببریم گفت: تشویق نوجوانان و جوانان در این حوزه داشته باشند بر اساس دستورالعمل قرارگاه جهادگران قرآنی استانی، اداره‌کل سازمان تبلیغات اسلامی،  بسیج سازندگی و دارالقرآن این اقدام را با هماهنگی بین گروه‌های جهادی قرآنی انجام خواهند داد و خروجی مشخص در بازه‌های زمانی داریم.

وی با بیان اینکه با هم‌افزایی مجموعه‌ها، حمایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی و حمایت دستگاه‌های اجرایی در این حوزه می‌گیریم کارگروهی است برای حمایت از گروه‌های جهادی در استان به ریاست استاندار و در شهرستانها با ریاست فرمانداران هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد.

هنری خاطرنشان کرد: فعالیت سازمان بسیج سازندگی با مجموعه‌های مختلف به‌دنبال این است در قالب قرارگاه جهادی فعالیت کنند که بتوانند گروه‌های جهادی هماهنگی بیشتری برقرار کنند و چندین قرارگاه جهادی راه‌اندازی کنیم. بزودی گروه جهادی مدرسه‌سازی با نوسازی مدارس و گروه‌های جهادی فنی و عمرانی با عنوان قرارگاه جهادی فنی و مهارتی با همکاری دانشگاه فنی‌حرفه‌ای استان راه‌اندازی می‌شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز در این جلسه گفت: این اقدام امروز اتفاق می‌افتد عاملی برای چابکی و پویا شدن ظرفیت‌های قرآنی استان است.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان خراسان‌جنوبی مؤسساتی که مستقیم با ما در ارتباط هستند 30 مؤسسه قرآنی 175 خانه قرآنی روستایی و 50 خانه قرآنی شهری داریم که بیش‌از دوهزار جلسات قرآنی است که بعضاً ادامه دارد و بعضی به دلیل کرونا تعطیل است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار داشت: در سطح استان به فکر استاد پروری افتادیم در سال‌های گذشته با هدف تربیت مدرس نگاهی برای زیرساخت‌ها داشتیم و امروز نیاز به داور قرآنی از خارج استان نداریم.

 وی بیان داشت: به منظور تربیت اساتید سبک زندگی قرآنی دوره‌های مختلف آموزشی برگزار شد ظرفیت‌های بسیار خوب قرآنی در استان داریم در شهرستان فردوس هزار نفر حافظ قرآن از یک تا سی جزء داریم در شهرستان طبس بیست حافظ کل قرآن داریم.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه اتفاق امروز آثار و برکات خوبی بدنبال دارد افزود: در مناطق محروم باعث چابکی مجموعه‌های قرآنی می‌شود، این مجموعه ها هدفمند می‌شوند و فعالیت‌های آن‌ها رنگ‌وبوی جهادی می‌گیرد القای مفهوم زیبای جهادی است که باعث می‌شود اقدامات موثر، خودجوش و مردمی شود این‌جا ظرفیت‌های موجود مردمی و جهادی فعال می‌شوند ما ازبرکاتی نه‌تنها در استان بلکه ایران اسلامی بهره‌مند می‌شویم.

وی اظهار داشت: با این حرکتی که در ذیل تفاهم‌نامه امروز اتفاق می‌افتد شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود اگر مردم استان در خیلی حوزه‌ها از جمله کمک‌های مؤمنانه، موقوفات و کمک به محرومین  کمیته امداد سرآمد هستند به‌خاطر خلق و خوی قرآنی و دینی مردم است ما نباید بگذاریم این سرمایه‌های بزرگ در استان کم‌رنگ شود ضمن حفظ سرمایه‌هایی که داشتیم باید حرکت رو به جلو داشته‌باشیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت: در رشته‌های مختلف قرآن در ذیل این فعالیت‌ها صرفاً محدود به یک بخش قرآنی نشویم و به سمت تعلیم مفاهیم و تفسیر قرآن با ظرفیت اساتید برجسته فعالیت‌ها را سوق دهیم و با همکاری در دو مجموعه بتوانیم برای همه شهرستان‌ها ظرفیت‌های محتوایی قوی ایجاد کنیم و همه مردم بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در مناطقی که محرومیت‌های مادی است با محرومیت‌های معنوی مقابله کنیم. ابتدا در شش دهستان هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان کار خود را شروع می‌کنیم و با سواد قرآنی مردم کار را دست خودشان بدهیم.

حجت الاسلام رضایی تاکید کرد: فعالیت‌های فرهنگی در مجموعه ها باید با پیوست اجتماعی شکل گیرد و آثار و برکات بسیاری بدنبال دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار