خبرهای داغ:
عارف بي نشان،روحاني شهيد محمدتقي توكلي از شهداي گلپايگان است كه پس از سالها تلاش در سنگرباني انقلاب، در سال1361 در پاسگاه كوت سواري جاويدالاثر شد.
کد خبر: ۹۲۰۲۴۰۱
|
۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاري بسيج از گلپايگان،روحاني شهيد محمدتقي توكلي در سال 1335 در گلپايگان ديده به جهان گشود.پس از طي تحصيلات ابتدائي و سال اول دبيرستان,در سال 1348جهت تحصيلات ديني عازم قم گرديد.وي از همان ابتدا در ميان طلاب مدرسه علوي ممتاز بود و به صيانت نفس و تقوا شهرت داشت.

با توجه به برخورداري از هوش و نبوغ بالا, در مدت کوتاهي دروس سطح حوزه را به پايان رساند و موفق به حضور در دروس خارج فقه و اصول مراجع عظام گرديد.در طول تحصيلات حوزوي بارها مورد تشويق اساتيد و علما قرار گرفت و از آن جمله با كسب رتبه اول در امتحانات دروس سطح حوزه تا پايان كفايه الاصول در ميان كل طلاب حوزه علميه قم, مفتخر به دريافت جايزه از دستان مبارك حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني(ره) گرديد.

وي ضمن شركت فعال در مبارزات انقلابي عليه رژيم  طاغوت،در تهاجم مأ مورين سمتشاهي به مدرسه فيضيه در خرداد 1354, دستگير شده و به زندان اوين منتقل مي شود و پس ازمدتها شکنجه و آزار, به سرباز خانه  اعزام گرديد.پس از مدت  کوتاهي از سربازخانه  گريخت  و از آن  زمان تا  هنگام  پيروزي  انقلاب  اسلامي  همواره  تحت  تعقيب بود.

پس از اين ماجرا، مجبور شد كه محل سكونت خود را از فيضيه به مدرسه حجتيه تغيير داده و  به صورت  مخفيانه  و با اسم مستعار در دروس حوزه علميه  و مبارزات شرکت نمايد. بسياري از کتاب ها و وسائل ايشان در تهاجم مزدوزان رژيم ستم شاهي به مدرسه حجتيه در روز بعد از 19 دي‏ ‏‏‏‏‏, به يغما برده شد.

  پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي،به عضويت ستاد حفاظت از حضرت امام خميني(ره) درآمد و مدتي نيز در اسلحه خانه آن ستاد در قم مشغول به خدمت بود .وي در ضمن دروس حوزوي، تحصيلات كلاسيك خود را به صورت متفرقه ادامه داد و موفق به اخذ ديپلم گرديد.در سال 1359 ,درآزمون مدرسه عالي قضايي  (دانشگاه فعلي قم) شركت نموده و رتبه اول را در ميان حدود 2000 شركت كننده در آزمون کسب نمود.

با توجه به  داشتن مسئوليت هاي متعدد و حضور در جبهه ها,موفق به حضور در بيشتر کلاسها نشد,ولي امتحانهاي دوره را با نمرات بسيار عالي پشت سر گذاشت و اين دوره را با موفقيت به اتمام رساند. وي دراواخر زندگي پربارش مدتي را نيز به تحصيل در موسسه در راه حق گذراند.

 با شروع جنگ تحميلي، به دفعات عازم جبهه گرديد و در ابتدا به عنوان مسئول عقيدتي سياسي هوانيروز  مشغول به فعاليت شد و در درگيريهاي کردستان با دكتر شهيد چمران و شهيد صياد شيرازي همکاري داشت .

در  سال1360 بر اساس دعوت دادستان كل وقت سپاه پاسداران، پس از طي دوره آموزش قضايي،ابتدا به عنوان سرپرست دادسراي انقلاب اسلامي منطقه 9 (فارس,بوشهر وكهگيلويه)مشغول به كار شد.با توجه به ارائه عملكردي مثبت ، در همان سال، به تهران فرا خوانده شد و سمت دادستاني كل سپاه پاسداران به وي پيشنهاد گرديد.ولي وي به دليل تواضع و فروتني زيادش آن را نپذيرفت؛ اما به سمت قائم مقامي دادستان كل  سپاه ، منصوب  گرديد.

 در اوائل ارديبهشت سال 1361، جهت شرکت در عمليات هاي فتح المبين و بيت المقدس مجددا عازم جبهه هاي جنگ گرديد.ولي  اين بار وي فقط براي تبليغ و يا انجام وظايف دادستاني به منطقه نيامده بود؛ بلکه مي خواست  به همراه ساير  رزمندگان در عمليات شرکت کند.تا اينكه در مرحله دوم عمليات ظفرمند  بيت المقدس،درست چند روز مانده به آزادي خرمشهر در پاسگاه كوت سواري جاويدالاثر شد و به ياران شهيدش پيوست و جاودانه شد.

يادشان گرامي و راهشان پر رهرو باد.    برگرفته از كتاب از فيضيه تا كوت سواري.ي.متانت-ع. داودوندي(1393)

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار