خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

دانش‌آموزان برگزیده سفیران قرآنی در جامعه باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس و جامعه گفت: باید فضای مدارس قرآنی شود و دانش‌آموزان به عنوان سفیران قرآن در کنار مربیان این رسالت را به سر انجام برسانند.
کد خبر: ۸۸۸۰۳۰۹
|
۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
دانش‌آموزان برگزیده باید سفیرانی قرانی در استان باشند
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مصطفی خزاعی در آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات قران دانش آموزان و فرهنگیان استان همدان با گرامیداشت یاد و خاطر شهدا و امام راحل اظهار داشت : اگر امروز در محفل قرانی حضور داریم به برکت وجود امام راحل و شهدای گرانقدر است.

وی مأنوس شدن با قرأن و ورود به عرصه های قرآن، عترت و اهل بیت(ع) را مایه افتخار و سعادت بزرگ دانست و عنوان کرد: قرآن کریم بزرگ‌ترین هدیه الهی برای بشریت است چراکه انسان را از جهل و گمراهی به سمت نور و سعادت هدایت می کند و هیچ خدمتی بالاتر از هدایت نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه قرآن کریم بزرگ‌ترین دلیل بر حقانیت اسلام و رسالت پیامبر(ص) است، افزود: قرآن معتبرترین سند بر اجرای معارف و احکام الهی است چراکه برای اثبات سندیت و درستی ایات و روایات باید آن را بر قران عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه عرضه کردن آیات و روایات بر قرآن در راستای اثبات درستی آن کار متخصصان فن در این زمینه است، فهم صحیح از آیات قران را در گروه استفاده صحیح از عقل دانست و بیان داشت: با وجود این که قرآن درک ما را برای شناخت حقایق بالا می برد ولی آن کسی می تواند از قرآن به درستی استفاده کند که از عقلش درست استفاده کرده باشد.

خزاعی در همین خصوص با بیان اینکه در دنیای امروز افرادی با وجود فهم نادرست از آیات قرآن ادعای پیروی از آن را می کنند، تصریح کرد: نمونه آن انسان های خشک مغزی چون داعش است که گرفتن جان انسان های بی‌گناه را به قصد رضای خدا و پیروی از قرآن می دانند.

وی با مخاطب قرار دادن دانش آموزان برگزیده سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن و عترت با تاکید بر توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس و جامعه اظهار کرد: باید فضای مدارس قرآنی شود و شما به عنوان سفیران قرآن در کنار مربیان باید این رسالت را به سر انجام برسانید و یک مبلع قرآن، نهج البلاغه مهجور و مظلوم مانده و صحیفه سجادیه باشید که این برای شما یک وظیفه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بهترین تبلیغ در ایجاد فضای قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس را داشتن اخلاق پسندیده، قدرت جاذبه بالا و دفع حداقلی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در تبلیغ گاها دیده می شود افرادی که ادعای مومن بودن می کنند با خلق تنگ و چهره عبوس برخورد و همه را بدهکار خود می دانند در صورتی که باید با روی گشاده افراد را به سمت قران جذب و رسالت تبلیغی خود را به سرانجام برسانیم.

وی در ادامه سخنان خود به آداب استفاده از قرآن اشاره و با تاکید بر اینکه هر فردی نمی تواند با مبادی عقل خود در قرآن ورود پیدا کند، گفت: برخی افراد بیان می کنند که فهم ما به قرآن نمی رسد و راهی به عمق و مفاهیم قرآن نداریم در حالی که مفسران بزرگ علم قرآن چگونگی بهره بردن از قرآن را شرح داده اند.

خزاعی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی (ع) که قرآن کریم اقیانوس عمیقی است که رسیدن به عمقش جزء برای معصومین(ع) و پیامبر(ص) کار دشواری است به لزوم داشتن تدبر در قران تاکید و اضافه کرد: تدبر در این است که در آیات قرآن بیاندیشد، تفکر کند، بهره بببرد و راه و مسیر زندگی را به وسیله قرآن پیدا کند.

وی اظهار کرد: در آیات قرآن افرادی که نسبت به قرآن تدبر نمی کنند مورد مذمت قرار گرفته اند که مگر بر دل های شما مهر زده شده که برای پیدا کردن مسیر زندگی در قران تدبر نمی کنید ؟!

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به فرمایشات پیامبر گرامی(ص) بهره بردن در قرآن را گرو قرار گرفتن در مکتب معلم واقعی قرآن دانست و یادآور شد: معلم واقعی قرآن در مرحله اول پیامبر (ص) و بعد از آن ائمه اطهار(ع) هستند بنابراین به همین دلیل است که در آیات و روایات به پناه جستن به قرآن و عترت و اهل بیت به عنوان دو ثقل بزرگ توصیه شده است.

وی با بیان اینکه پیروان اهل بیت(ع) در فهم و درک آیات قرآنی به واسه ارتباط به ائمه(ع) پیشتاز هستند به وجود دو رویکرد و نگاه در برداشت آیات قران اشاره و عنوان کرد: نگاه اول گرفتن راه زندگی از قرآن است به طوری که هر آنچه که قرآن بر سرنوشت و زندگی حاکم و عرضه کرده پذیرفت که روش صحیح نیز همین است.

خزاعی نگاه و برداشت دوم را برای پیشبرد منافع شخصی دانست و در توضیح آن اضافه کرد: این نگاه در صدد اثبات افکار، عقاید و اندیشه های شخصی با استفاده از آیات قرآن است که بسیار خطرناک است.

وی ضمن توصیه بر دانش آموزان در راستای حاکم کردن قرآن بر زندگی با بیان اینکه نباید به بعضی آیات قرآن ایمان داشت و به بعضی کفر ورزید، افزود : مومن واقعی به آیات قرآن به عنوان پیکرده واحد ایمان و اعتقاد دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید بر ضرورت تدبر بر قرآن تصریح کرد: علاوه بر توجه به حفظ قرآن باید به دنبال تدبر و فهم قرآن رفت و آن را در مسیر زندگی قرار داد چرا که توجه به ظواهر قرآن پس از مدتی دلزدگی ایجاد می کند و انسان دچار خسران می شود.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته بیشترین حرکت اداره آموزش و پرورش استان به سمت ترویج قرآن کریم و معارف دین بوده است، یادآور شد : متاسفانه فضای مسمومی برای آموزش و پرورش درست کرده بودند در حالی که می توانم ادعا کنم حتی یک دستورالعمل که کوچکترین منافات با ارزش های الهی، اسلامی و انقلابی داشته باشد به مدارس ارسال نکردیم و تمام اهتمام و تلاش بر این بود که فرهنگ اصیل اسلامی در مدارس حفظ ، پویا و بالنده تر از قبل باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظرات