خبرهای داغ:
وزیر نیرو خبر داد

درخواست تولید 1500 مگاوات برق توسط سرمایه‌گذاران خارجی در ایران

وزیر نیرو با بیان اینکه حدود 3 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران خارجی درخواست سرمایه‌گذاری تولید برق به وزارت اقتصاد و دارایی داده‌اند، گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 500 مگاوات به تصویب وزارت اقصاد و دارایی رسیده است.
کد خبر: ۸۸۱۹۰۲۷
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حمید چیت‌چیان در آیین کلنگ‌زنی واحد دوم برج خشک نیروگاه مفتح همدان بیان داشت: امروز دو نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی رسماً افتتاح شد و عملیات اجرایی سه نیروگاه خورشیدی و همچنین برج خنک‌کن دوم نیروگاه شهید مفتح کلنگ‌زنی شد که نشان از توجه عمیق وزارت نیرو و مجموعه دولت به مسائل ذیست محیطی است.

وی با بیان اینکه دو ویژگی خاص در این موضوع است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای ایفای مسئولیت بین‌المللی خود را موظف می‌داند که نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کند و در معاهده پاریس ایران به صورت داوطلبانه برنامه مشارکتی بسیار جدی را اعلام کرد که یکی از آنها افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق است.

وزیر نیرو عنوان کرد: در این برنامه مشارکتی ایران اعلام کرد تا سال 2030 به میزان 7 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب کند که امروز علائم آن را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: به زودی در اصفهان نیز نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی به مدار می‌آید و به دنبال آن نیروگاه‌هایی با تعداد و ظرفیت‌های بیشتر وارد مدار خواهند شد.

چیت‌چیان با بیان اینکه در برنامه ششم نمایندگان تصویب کردند که نیروگاه‌های تجدیدپذیر طی پنج سال 5 هزار مگاوات ساخته شود، گفت: تمام زمینه‌های لازم را فراهم کردیم که یکی از موثرترین کارها در این زمینه تصویب خرید تضمینی برق تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که امروز در سطح گسترده در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه این است که با سرمایه‌گذاری خارجی شکل گرفته است، یادآور شد: ایران کشوری در حال رشد است و آنچه مقام معظم رهبری معین کردند این بود که ما باید به رشد متوسط سالانه 8 درصد در تولید ملی دست یابیم و ما برای رسیدن به این رشد باید 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم.

وزیر نیرو عنوان کرد: ما توانمندی‌های لازم ساخت نیروگاه‌ها در داخل کشور را داریم اما محدودیت سرمایه داریم.

وی با بیان اینکه طی 11 سال گذشته مجوزهای لازم برای احداث 37 هزار مگاوات نیروگاه برای بخش خصوصی صادر کرده‌ایم، گفت: تاکنون 12 هزار مگاوات از این میزان سرمایه‌گذاری شده است که علت آن محدودیت منابع مالی بوده است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه یکی از لوازم دست یافتن به تولید ملی در قانون این است که ما بتوانیم سرمایه ملی لازم را تأمین کنیم، گفت: این امر از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یا فاینانس اجرای طرح‌ها از سرمایه‌گذاری خارجی میسر است که در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت و در برنامه ششم تسریع شده است.

وی با بیان اینکه ما از طریق فاینانس وارد شده‌ایم، افزود: تاکنون بخشی از این پروژه‌ها اجرا شده و به زودی در استان هرمزگان نیز نیروگاه حرارتی 1400 مگاواتی کلنگ‌زنی می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: تاکنون حدود 3 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران خارجی درخواست سرمایه‌گذاری تولید برق به وزارت اقتصاد و دارایی داده‌اند و یک هزار و 100 مگاوات حجم قرارداد سازمان انرژی‌های نو با این سرمایه‌گذاران است و به زودی قرارداد 400 مگاوات نیز منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در مجموع یک هزار و 500 مگاوات به تصویب وزارت اقصاد و دارایی رسیده است، گفت: این گام مهمی بوده و امید است این شروع راهی برای توسعه صنعت برق در کشور ما باشد.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نیروگاه شهید مفتح گفت: 50 حلقه چاه برای تأمین آب این نیروگاه حفر شده و برای اینکه با تمام ظرفیت کار کند نیازمند 15 میلیون مترمکعب آب است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با توجه به پایینرفتن سطح آب‌های زیرزمینی با مشکل مواجه شدیم، گفت: اولین تدبیر رفع این مشکل تبدیل تمام برج‌های تر به خشک بود تا مصرف آب به 15 درصد تقلیل یابد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دو سال قبل برج اول وارد مدار شد و امروز نیز برج دوم کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: دوومین اقدام نیز انتقال پسآب بود که انجام شد.

وی ادامه داد: امروز مصرف این نیروگاه به 10 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که 6.5 میلیون مترمکعب آن از پسآب تأمین می‌شود.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: با ساخته شدن تمام برج‌های خنک‌کن خشک مصرف آب نیروگاه به یک میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد که همه این اقدامات در راستای اهداف زیست‌ محیطی است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات