خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۶۲۳۵۷۰
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

بدون شک اضافه شدن 170 دستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل عمومی شهر در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان، نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان پیش از ظهر امروز درآئین بهره‌برداری از 170 دستگاه اتوبوس شهری یورو3 و 8 طرح خدماتی در شرکت اتوبوسرانی اصفهان که با هزینه ای معادل 690 میلیارد ریال انجام شده است ؛ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مسئولان این شرکت در سرویس دهی خوب به مردم گفت:بدون شک اضافه شدن 170 دستگاه اتوبوس جدید به سیستم حمل و نقل عمومی شهر در کاهش آلودگی هوا تأثیرگذار است.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد بیان داشت:خارج از این موضوع، زیبایی، نظافت و نو بودن اتوبوس‌های شهری نیز در جای خود مهم است و باید سایر اتوبوس‌های شهری نیز که از ظاهر نامناسبی برخوردار هستند سامان‌دهی شوند چراکه این وضعیت شایسته شهر زیبای اصفهان نیست.

وی با تأکید بر مشارکت همه نهادها در زمینه کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: درست است که متولی اصلی این امر سازمان محیط زیست اما مبنای این سازمان غلط است چراکه بیشتر کار آن جلوگیری از تخریب داشته‌ها است و خود در زمینه ایجاد محیط زیست سالم کاری انجام نمی‌دهد چراکه بودجه‌ای برای این امر ندارد و این اشتباه است.

طباطبایی نژاد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی شهرداری، محیط‌زیست و ... جهت درختکاری در اطراف شهر اصفهان خاطر نشان کرد: اگر اصفهان 2 کمربند سبز داشته باشد مشکل آلودگی تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان تفکر مردم را عوض کرد اظهار داشت: با راهکارهایی همچون ترویج دوچرخه‌سواری مشکل آلودگی حل نمی‌شود چون نمی‌توان تفکر مردم را عوض کرد بلکه باید به دنبال راهکارهایی دیگر همچون از رده خارج کردن اتومبیل‌های فرسوده رفت.

امام‌جمعه اصفهان ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین راهکارها در زمینه کاهش آلودگی هوا درختکاری است و باید همه نهادها و مردم به این نکته توجه کنند.

4 خط تندور در شهر اصفهان راه اندازی می شود

شهرداراصفهان نیزدراین آئین گفت: متاسفانه امروزکلانشهرها با درد های مزمنی روبه رو هستند که ما از ان بنام آلودگی هوا یاد می کنیم .

مهدی جمالی نژاد، با انتقاد از اینکه چرا دولت 6 سال است به تعهدات خود برای واگذاری اتوبوس به اصفهان اقدام نکرده است گفت: قرار نیست که تنها شهرداری و مردم بار حمل و نقل عمومی را به دوش بکشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت سهم یارانه بلیت را نیز پرداخت نکرده است که در این زمینه کلانشهر اصفهان با مشکلات شدید بودجه ای روبه رو است .

وی بااشاره به اینکه دولت از محل هدفمندی یارانه ها موظف است که سهم سوخت و یارانه بلیت را به کلانشهر اصفهان بدهد افزود: برخی نگاههای تنگ نظرانه نسبت به اصفهان باعث شده است که کلیه مباحث حمل و نقل عمومی بردوش شهرداری و مردم باشد که این حجم فشارقابل قبول نیست.

وی با تاکید به اینکه هم اکنون کلانشهرها با معضلاتی چون آلودگی هوا،آب، خاک، مهاجرت،حاشیه نشینی آشفتگی های بصری وغیره رو به روهستند ادامه داد:کلیه برنامه ها و طرح هایی که برای برطرف کردن این مشکلات به اجرا در آمده است مقطعی بوده و هیچ یک درمان قطعی برای این موضوعات نیست.

وی تاکید کرد: شهر های بزرگ ما امروز دچار معلولیت هستند و نیاز به عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات ان ها وجود دارد.

جمالی نژاد گفت: شهرداری اصفهان به عنوان یک دستگاه خدمات رسان دغه دغه مسائل زیست محیطی را درسرفصل برنامه های خود قرارداده است و به خوبی در این زمینه ورود پیدا کرده است وفرمایشات مقام معظم رهبری را جزء سرفصل های برنامه های خود قرار داده است.

شهرداراصفهان افزود: خوشبختانه در برنامه اصفهان 1400 به فرمایشات معظم له درباره مدیریت نظام مند محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور،گسترش اقتصاد سبز، نهادینه سازی فرهنگ محیط زیست توجه جدی شده است .

وی بیان داشت: درشهرداری اصفهان طرح های محرکی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی به اجرا درآمده است که دراین زمینه می توان به تقویت محلات، افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی وغیره بوده است که برای تحقق هریک ازاین برنامه ها نیازبه اقدامات جهادی است.

جمالی نژاد گفت:ایجاد توسعه خطوط بی آرتی ، راه اندازی کمپین قوی درحوزه ترافیکی ، اجرای طرح هوشمند سازی ترافیک شهر؛جایگزین کردن اتوبوس های جدید که عمرناوگان اتوبوسرانی رااز 10 سال به 5 سال کاهش داده است ازدیگربرنامه های انجام شده دراین زمینه است.

وی با بیان که سرعت بخشی به پروژه های ریلی شهر اصفهان در اولویت برنامه های شهرداری اصفهان است ادامه داد: در حال برنامه ریزی برای افزایش خطوط بی آرتی ؛ توسعه حجمی فضای سبزو افزایش درختکاری،استفاده از انرژی های تجدید پذیر ایجاد و توسعه جایگاههای سبک بنزین و سی ان جی ازدیگر برنامه های انجام شده درشهرداری اصفهان است.

شهرداراصفهان بااشاره به اینکه مهمترین برنامه های سال آینده شهرداری اصفهان توجه به حمل و نقل عمومی است بیان داشت:توجه به محیط زیست وکاهش آلودگی هوا؛ گسترش فرهنگ نظم و انضباط ، طرح جامع حمل و نقل همگانی ، ایجاد 15 خط بی آر تی،3 خط ترموا،و مطالعات خط 2 و 3 مترواز برنامه های مهم در این زمینه است.

وی اظهارداشت: در سال آینده نیز4 خط تندور در شهر اصفهان راه اندازی می شود .

سن ناوگان حمل ونقل عمومی در اصفهان به 7/5سال رسید

همچنین معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان، بااشاره به اینکه با توجه به آلودگی های زیانباری که گریبان گیرشهروندان کلانشهر ها و شهر اصفهان شده است گفت:باید با فرهنگسازی مردم را به سمت استفاده ازاتوبوس و دوچرخه سوق دهیم تا استفاده از خودرو های تک سرنشین درشهر کاهش یابد.

علیرضا صلواتی؛ با بیان اینکه شهرداری اصفهان به دنبال توسعه خطوط حمل و نقل عمومی شهر(مونوریل،ترموا- بی آرتی- مترو) در سطح شهراست افزود: در حال حاضر وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان به این گونه است که 1100 دستگاه اتوبوس در بیش از 90 خط تردد دارند همچنین 100دستگاه اتوبوس در خطوط ویژه تندروو 5 رام قطار در 10 کیلیومتر از قطارشهری اصفهان مشغول فعالیت هستند.

وی اظهارداشت: هم اکنون میانگین سن ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان 8/7است که با بهره برداری از170 دستگاه اتوبوس یورو3 میانگین سنی به 7/5سال کاهش یافته و سن ناوگان حمل ونقل به 5 سال رسید.

وی ضمن قدردانی از تلاش های پلیس راهورو شرکت اتوبوسرانی در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان گفت:امیدواریم در سال آینده با اضافه کردن 5/2 برابری اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان سن ناوگان اتوبوس ها را به پایین ترین نرخ کاهش دهیم که در این راستا تعامل همه دستگاهها و بخصوص سیستم دولتی نیاز است .

مشکل اصلی در زمینه محیط زیست مربوط به فرهنگ است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیزدر این آئین  گفت: علی‌رغم همه گرایش‌ها در زمینه محیط‌زیست مشکل اصلی باز مربوط به فرهنگ است چراکه اگر به‌درستی به فرهنگ اسلامی بر اساس آیات و روایات بپردازیم قطعاً در هیچ زمینه‌ای مشکلی نخواهیم داشت.

رضا امینی ؛اظهار داشت: همه آسیب‌ها را که بررسی کنیم در نهایت به یک نقطه‌ای که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست می‌رسیم و آن نیاز به تغییر سبک زندگی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در همه زمینه‌ها اگر به‌صورت جدی پژوهش انجام دهیم متوجه خواهیم شد که باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم در غیر این صورت بهره‌برداری از این 170 دستگاه اتوبوس نیز مانند بسیاری از اقدامات دیگر تسکین‌دهنده‌های مقطعی خواهند بود.

امینی با بیان اینکه شهر اصفهان در گذشته شهر دوچرخه‌سواران بوده است اظهار داشت: به جهت جغرافیای شهر اصفهان امکان تردد با دوچرخه در این شهر نسبت به سایر شهرها به خصوص تهران بیشتر است؛ و اقداماتی در این زمینه با خریداری دوچرخه، حرکات نمادین و تشویق مردم به استفاده از این وسیله انجام خواهد شد

انتهای پیام 63055

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار