مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری گفت: هلدینگ پیشگامان از سال ۱۴۰۲ اقدامات خود را در استان کرمان آغاز کرد اما دفتر آن به صورت رسمی امروز افتتاح شد.
کد خبر: ۹۵۹۳۰۱۱
|
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان،دفتر هلدینگ پیشگامان هلدینگ پیشگامان که یکی از زیر مجموعه‌های بنیاد تعاون بسیج است که در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کارهای دانش‌بنیان فعالیت دارد، افتتاح شد.

این هلدینگ در تمامی استان‌ها دارای نمایندگی بوده و ضمن شناسایی طرح‌های دانش‌بنیان نسبت به سرمایه‌گذاری در آنها اقدام کرده است، هلدینگ پیشگامان از سال ۱۴۰۲ اقدامات خود را در استان کرمان آغاز کرد اما دفتر آن به‌صورت رسمی با حضور مسئولین بنیاد تعاون بسیج و مسئولین هلدینگ پیشگامان در کرمان امروز افتتاح شد.

رضا خواجه‌حسنی نماینده هلدینگ پیشگامان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان» عنوان کرد: استان کرمان به لحاظ ظرفیت‌های عظیم خود در صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری به قابلیت جذب سرمایه زیادی را داراست و در همین مدت زمان کوتاه فعالیت هلدینگ پیشگامان در استان کرمان سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیاردی در شرکت‌های دانش‌بنیان استان شکل گرفته و از ساخت نمونه اولیه محصولات فناورانه حمایت و پشتیبانی لازم صورت گرفته است.

وی افزود: این هلدینگ یک رویداد سرمایه‌گذاری مسئله‌محور را تحت عنوان تا ثریا با مشارک اعضای زیست‌بوم علم و فناوری استان کرمان برگزار و نسبت‌به حمایت از هسته‌های علمی، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب دمودی حمایت از طرح‌ها و همچنین برگزاری رویداد ریورس پیج ( بیان مسائل و نیازها
توسط صاحبان صنایع) اقدام کرده است.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان کرمان افزود: حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و ایجاد و راه‌اندازی مؤسسه‌های دانش‌بنیان در رونق اقتصادی توسعه فناوری و به‌تبع آن کارآفرینی نقش بسیار موثری دارد.

واحد سرمایه‌گذاری خطرپذیر مهم‌ترین زیرساختار پیشرفت اقتصادی است

وی افزود: توسعه این مؤسسه ها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آن‌ها در دوران شروع فعالیت خود است،  یکی از مهم‌ترین این زیرساختارها واحدهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. 

خواجه حسنی عنوان کرد: در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان، نوآوری‌ها و اختراعات و اهداف و برنامه‌های سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴، هلدینگ پیشگامان توسعه فرآیند دانش با بهره‌مندی از تجربیات مدیران خود به‌عنوان یک مؤسسه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ارائه خدمات شتا‌ب‌دهنده استارتاپ است.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری ادامه داد: این هلدینگ نوآوران مخترعان و کارآفرینان را در جهت تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و در راستای اهدافی همچون؛ کمک به تجاری‌سازی، اختراعات ابتکارات و طرح‌های دانش‌بنیان نخبگان علمی بسیجی و توانمند‌سازی بسیجیان در زمینه تجاری سازی دانش از طریق حمایت ها و پشتیبانی‌هایی شامل سرمایه‌گذاری تسهیلات و..... حمایت کند.

خواجه‌حسنی ابراز کرد: فراهم‌آوردن زمینه‌ها تمهیدات و تسهیلات لازم به‌منظور به‌فعلیت رساندن استعدادهای نخبگان و ارتقا سطح توانمندی‌های آنان مبتنی‌بر حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های متناسب با ضرورت‌ها و نیازهای اصلی نظام اسلامی هدایت و حمایت عالمانه از مبتکران مخترعان و فناوران جامعه هدف، تلاش درجهت نقش آفرینی مؤثر افشار و متخصصان بسیجی در حلقه‌های زنجیره تولید علم توسعه فناوری و تولید ثروت و سرمایه‌گذاری در ارتباط موثر با اعضای زیست‌بوم فناوری و نوآوری است.


مهم‌ترین فعالیت‌های هلدینگ پیشگامان خدمات‌شتابدهی‌بسیجی است

وی به مهم‌ترین فعالیت‌های هلدینگ پیشگامان اشاره و تشریح کرد: خدمات‌شتابدهی‌بسیجی، اولویت حمایت‌های مادی و معنوی در این هلدینگ مبتنی‌بر طرح‌ها و محصولات مرتبط با حوزه‌های انرژی امنیت غذایی و کشاورزی سلامت و تجهیزات پزشکی آب و محیط زیست آ او ICT است، شاخص‌های هلدینگ پیشگامان برای اولویت‌بندی و کمک به تجاری‌سازی طرح‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات شتاب‌دهنده استارتاپ  است .

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری کرمان به خدمات شتاب‌دهنده در ایران اشاره کرد و گفت: طرح‌ها و محصولاتی که تجاری‌سازی آنها مانع از ورود واردات کالاهای مشابه به کشور شود، طرح‌ها و محصولات دانش‌بنیان و فناورانه که باعث خروج‌بخشی تولید از رکود شود، طرح‌ها و محصولاتی که تجاری‌سازی آنها موجب تکمیل زنجیره ارزش تولید شود، محصولاتی که تولید آنها موجب اقتدار آفرینی برای کشور شده و  دارای بازار منطقه‌ای و صادراتی باشند.

خواجه حسنی تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات فناورانه را دومین هدف هلدینگ نام برد و گفت: تجاری‌سازی ایده در اصطلاح به فرایندی گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های کسب‌وکار بتوان ایده‌های نو و فناور که را به مرحله تولید و سودآوری رساند، بگذارید.

وی با یک مثال تجاری‌سازی را تعریف کرد و گفت: به‌طور مثال شما بر روی دانشی کار می‌کنید که با استفاده از آن بتوان به روش آبیاری بهتری برای زمین‌های زراعی رسید، ابتدا پژوهش‌های خود را پیرامون این ایده و تکراری نبودن آن انجام می‌دهید، پس از اطمنیان از نوآورانه بودن ایده به سراغ توسعه آن و ساخت یک نمونه اولیه از آنچه در ذهن دارید، می‌پردازید در گام بعدی نمونه اولیه را ارزیابی می‌کنید و در صورت موفق بودن راستی آزمایی به‌دنبال عرضه آن به بازار خواهید بود اینکه شما بخواهید نتیجه تحقیقات خود را به جامعه
هدف خود برسانید همان فرایند تجاری سازی محصول نامیده می‌شود.

خواجه‌حسن اذعان کرد:در جریان تجاری‌سازی فناوری‌های نوآورانه از ایده‌ها به محصولات و خدمات متفاوتی می‌رسیم که تاکنون در سطح جامعه وجود نداشته‌اند و اکنون با ورود آنها بخشی از نیاز افراد برطرف خواهد شد، این محصولات ماحصل مدت زیادی تلاش تحقیق نیازشناسی و بررسی جامعه هدف بوده است.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری عنوان کرد: کشورهایی که بتوانند با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فرایند تجاری‌سازی فناوری را انجام دهند در واقع به توسعه اقتصاد دانش‌محور و رونق تجاری خود کمک کرده‌اند. به‌همین علت امروزه نقش حمایتی دولت‌ها در تجاری‌کردن تکنولوژی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.


تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان را روی دیگر اهداف توسعه‌ای هستند

وی تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان را روی دیگر اهداف توسعه‌ای نامید و گفت: یکی از مهم‌ترین اهدافی که هر شرکت دانش‌بنیان در سر می‌پروراند تجاری‌سازی است، منظور از تجاری‌سازی چیست؟ زمانی که یک شرکت دانش‌بنیان در صدد است تا فناوری با ایده پژوهشی خود را به بازار با شرکت‌های سرمایه‌گذار ارائه کرده و در قبال آن هزینه‌ای را از آنها دریافت کنند در این صورت یک فرایند تجاری‌سازی محصول دانش‌بنیان را طی خواهد کرد.

خواجه حسنی اذعان کرد: به‌طور مثال شرکت دانش‌بنیانی را در نظر بگیرید که برچسب‌های هوشمندی را برای مواد شیمیایی طراحی کرده و اکنون به یک نتیجه‌هایی دست یافته است، این شرکت تصمیم دارد تا این برچسب‌ها را به آزمایشگاه‌ها که جامعه هدف کسب و کار خود است، عرضه کند و از این طریق محصول خود را به بازار ارائه دهد. به این پروسه،  ایده‌پردازی طراحی، اولیه ارزیابی تولید انتخاب بازار هدف و عرضه به بازار تجاری‌سازی طرح‌های دانش بنیان گفته می‌شود.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری کرمان ادامه داد در طی خدمات تجاری‌سازی دانش‌بنیان شرکت‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی نتیجه ایده‌ها و تحقیقات خود را به‌صورت یک فناوری پیچیده یعنی دارای یک سطح متوسط روبه بالا به جامعه عرضه می‌کنند در اثنای همین تجاری‌سازی است که اقتصاد جامعه نیز به فناوری‌های داخلی مزین می‌شود و به یک توسعه پایدار می‌رسد.

خواجه‌حسنی آخرین هدف این هلدینگ دانش‌بنیان را جذب سرمایه برای استارتاپ‌ها نام برد و گفت: در سال‌های اخیر با فرارسیدن موج‌های جدید فناوری جهان با دگرگونی‌های فراوانی مواجه شده است، این تغییرات تقریباً تمامی ابعاد و جنبه‌های کسب و کارهای اقتصادی و صنایع را نیز دست‌خوش تغییراتی کرده است.

وی افزود: استارتاپ‌ها در شرایطی با ابهام بسیار زیاد و سرتاسر ریسک به‌وجود آمده و رشد می‌کنند، یکی از عناصر اساسی موفقیت در راه‌اندازی استارتاپ توانایی در جذب سرمایه برای استارتاب و تامین هزینه‌های لازم برای شروع و توسعه کسب و کار است.

مسئول بسیج علمی پژوهشی و فناوری ادامه داد: در بسیاری از نشان‌های‌تجاری سرمایه اولیه صاحبان کسب و کارها را دچار سردرگمی و نگرانی می‌کند، مطرح ایران و دنیاد جذب سرمایه‌گذار برای ایده یکی از نقاط عطف رشد در کسب و کارها است، با این وجود شنیدن اخباری مانند رشد کسب‌وکارها بدون جذب پیشگامان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شتابدهنده‌های کسب و کار که هدف خود را ایجاد عدالت در زیست بوم تجاری‌سازی بنا نهاده است.

خواجه حسنی در پایان خاطرنشان کرد: خدمات متعددی برای حمایت از ایده خدمات و محصولات نوپا دارد یکی از این خدمات جذب سرمایه‌گذار برای سرعت بخشیدن به کسب و کارهاست قطعا اولین دغدغه یک استارتاپ برای ادامه حیات و توسعه محصول سرمایه است ما در پیشگامان تمام تلاش خود را در راستای رفع این مسئله به شیوه‌های مختلف کرده‌ایم.آرمان

ارسال نظرات