خبرهای داغ:
تبریز- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در آذربایجان شرقی خبر داد.
کد خبر: ۹۵۸۵۳۵۸
|
۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، جواد احمدیان در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در استان، این طرح را گامی بسیار مهم و تعیین کننده در کاهش تعداد تلفات و هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت دانست.

وی گفت: شناسایی رانندگان پرخطر عاملی بسیار مهم در کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کشور است که در این راستا با هماهنگی دادستانی مرکز استان و پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این طرح به عنوان پایلوت کشوری از دی ماه آغاز شده است.

احمدیان ادامه داد: هدف اصلی اجرای طرح در مرحله اول، شناسایی رانندگان پرخطر و سپس معرفی آنها به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص مراحل غربالگری رانندگان پرخطر گفت: انجام معاینات سلامت جسمی و روانی توسط متخصصان و شرکت در دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون از جمله این مراحل است.

احمدیان ادامه داد: بیماریابی نخستین مسیر برای شناسایی رانندگان پرخطر است که کسانی که با مشکلات جسمی و روانی و روحی و همچنین اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی اقدام به رانندگی می‌کنند، جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌روند. همچنین کسانی که تکثر تخلفات رانندگی نیز دارند، جزو همین گروه به حساب می آیند.

وی افزود: متأسفانه آمارهای مربوط به مرگ ناشی از تلفات رانندگی در کشور و استان روبه افزایش است که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به رانندگی‌های پرخطر است.

احمدیان گفت: طبق آخرین آمار موجود تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی درون و برون شهری در آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون هشت درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است که بسیار تأمل برانگیز و تأسف بار است.

وی اعمال محدودیت در رانندگی و ابطال گواهی نامه‌های رانندگی را از جمله ابزارهای اجرایی طرح غربالگری رانندگان پر خطر بیان کرد و گفت: در این راستا دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی همراهی کامل با دانشگاه علوم پزشکی داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.

 مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خصوص اجرای این طرح گفت: در صورت موفقیت این طرح، سایر شهرها و استان‌ها نیز به آن اضافه می‌شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر ایجاد و راه اندازی شود.

همایون صادقی بازرگانی، میانگین سنی مراجعه کنندگان به کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز را ۴۰ سال اعلام کرد که از مجموع مراجعان سه نفر زن بوده اند.

وی ارزیابی سلامت روانی، اختلالات شخصیتی، ارزیابی جسمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، سنجش زاویه دید، شبیه سازی رانندگی به صورت مجازی، ارزیابی ریسک رانندگی، ارزیابی عکس العمل مقابل خطرات آنی و بهره مندی از طب اورژانس را از جمله امکانات فنی مرکز سلامت و ایمنی ترافیک تبریز اعلام کرد.

صادقی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح غربالگری رانندگان پرخطر در تبریز تاکنون تعداد ۱۷۸ نفر تحت معاینه قرار گرفته اند که این تعداد ۱۶ نفر دارای بیماری جسمی سکته مغزی، ۱۷ نفر سالم، هفت نفر اعتیاد و تعداد ۱۳۸ نفر نیز از طریق معرفی نهادهای مربوطه بوده اند.

ارسال نظرات