خبرهای داغ:
چهارمین کنگره بین‌المللی جندی شاپور باحضور ۱۶ مهمان خارجی از چند کشور جهان در شهرستان دزفول درحال برگزاری است.
کد خبر: ۹۵۸۳۹۶۰
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و دبیر کنگره بین‌المللی جندی شاپور گفت: کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول از امروز سه شنبه ۱۵ اسفند باحضور ۱۶ مهمان خارجی از ۹ کشور جهان آغاز شده است و تا فردا، چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ادامه دارد.


مهدی بدیعی هدف اصلی برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور را معرفی الگو‌های یک شهر تاریخی دانشگاهی عنوان کرد و افزود: جندی شاپور در قرن‌های قبل این الگو‌ها را به اجرا درآورده است.

 

وی ادامه داد: جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین شهر تاریخی جهان همچنان در زیر خاک مدفون است و آغاز کاوش‌ها در سایت باستانی آن یکی از دستاورد‌های بزرگ برگزاری این کنگره برای دستیابی به این میراث ارزشمند است که بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

 

دبیر کنگره بین‌المللی جندی شاپور به تشکیل کمیته اجرایی کهن شهر تاریخی جندی شاپور اشاره و اضافه کرد: این کمیته با مشارکت وزارت میراث فرهنگی، سازمان ملی یونسکو، وزارت امور خارجه و جمعی از متخصصان رشته‌های مختلف تشکیل شده است.


وی با اشاره به تصویب اساسنامه بنیاد بین المللی جندی شاپور، گفت: این اساسنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصوب شده است و جزئیات آن در دست بررسی است.


به گفته بدیعی؛ در روز‌های برگزاری کنگره قرار است از تمبر یادبود جندی شاپور و ۱۰ کتاب تالیفی و ترجمه‌ای رونمایی شود.

 

وی با بیان اینکه ۱۶ مهمان خارجی از ۹ کشور یونان، ارمنستان، هند، گرجستان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و عراق برای حضور به این کنگره دعوت شده‌اند، افزود: علاوه بر مهمانان خارجی، دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم و اساتید و متخصصان مختلف در این کنگره حضور دارند.


بدیعی ادامه داد: همچنین ۷۵ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد ۲۷ مقاله پذیرش شده‌اند، تاکنون نیز ۸ پیش‌نشست در شهر‌های دزفول، اهواز، تهران، زاهدان، زابل، تبریز، مشهد و کرمان برگزار شده است.

 

وی به ساخت باغ مشاهیر جندی شاپور هم اشاره و اضافه کرد: قرار است باغ فرهنگ مشاهیر جندی شاپور از دوره قبل و بعد از اسلام و حتی تا عصر حاضر ساخته شود، این باغ مشاهیر می‌تواند عامل پیشرفت علم و دانش در ایران را در آن دوره نشان دهد.

 

بدیعی می‌گوید: برای استقرار مرکز پژوهشی جندی شاپور پیگیری‌های صورت گرفته و قرار است این مرکز در خانه تاریخی نیلساز منتقل شود، این اقدام علاوه بر اینکه برای توسعه پژوهش‌های تاریخی در حوزه جندی شاپور تاثیر مثبت دارد، می‌تواند در ردیف بودجه ملی هم قرار گرفته و باعث مرمت این خانه تاریخی شود.

 

دانشگاه جندی شاپور یکی از آثار به جا مانده از زمان حکومت ساسانیان است و با ۱۸ قرن قدمت از باستانی‌ترین آثار فرهنگی خاورمیانه و جهان اسلام محسوب می‌شود. بر اساس مستندات تاریخی این دانشگاه از چنان غنای علمی برخوردار بوده است که در کتابخانه آن بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب جمع آوری شده است.

 

این مرکز علمی در انتقال دانش پزشکی یونانی، ایرانی و هندی به عالم اسلام سهم فراوانی داشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار