خبرهای داغ:
تبریز- معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت فعالیت مجموعه هایی که آثار آن ها ثبت ملی و جهانی شده اند، از لغو مجوز فعالیت این آثار طبق تبصره جدید وزارتخانه خبر داد.
کد خبر: ۹۵۴۸۱۱۵
|
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مریم جلالی در نشست خبری نمایشگاه صنایع دستی تبریز، افزود: این تبصره شورای راهبردی تلنگری است تا مجموع هایی که راکد و ایستا هستند به پویایی برسند و رونق اقتصادی داشته باشند و عناوین آن ها صرف دریافت لوح نباشد.

وی ادامه داد: ثبت ملی باید معیشت منطقه را تامین کند، فروش داشته باشد و به نوعی چرخه اقتصاد را بگرداند و تولید و اشتغال ایجاد کند.

جلالی اضافه کرد: متاسفانه مناطقی که به ثبت ملی رسیده اند از تولید فاصله گرفته اند و بیشتر به سمت ارائه خدمات سوق پیدا کرده اند که نباید باشند بلکه باید هویت زیست بوم منطقه حفظ شود.

وی با اعلام اینکه ایران صادرات سالانه ۳۲۵ میلیون دلاری صنایع دستی کشور به کشورهای مختلف جهان داشته، اظهارداشت: صادرات صنایع دستی صرفا فروش کالا نیست بلکه عزیمت فرهنگ و تاریخ ایران به اقصا نقاط دنیاست.

جلالی ادامه داد: این میزان صادرات بر اساس اعلام گمرک بوده و بیشتر صادرات صنایع دستی بشخصی و چمدانی بوده و برای شفاف سازی آمار صادرات تسهیل گری هایی در حال شکل گیری است.

وی سهم صادرات صنایع دستی را با توجه به ظرفیت آن ناچیز دانست و افزود: ۱۷۰ هزار میلیارد ریال نیز فروش داخلی بوده است.

جلالی همچنین رایزنی با ۶۰ کشور جهان را برای فروش صنایع دستی از دیگر اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان و بیان کرد: از دیگر اولویت های وزارت راه اندازی کانون ارایه صنایع دستی در کشورهای چین و ژاپن برای پوشش منطقه خاور دور است.

وی با اشاره به اینکه معاونت میراث فرهنگی با هدف سیاست های توسعه همکاری ها با کشورهای مختلف، دیپلماسی عمومی فرهنگی را با جدیت دنبال می کند، عربستان را برای ایجاد مرکز صنایع دستی ایران از مهم ترین کشورهای هدف دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از ایجاد  ۲۲۵ غرفه صنایع‌دستی و ۵۰ غرفه گردشگری  در نمایشگاه بین المللی تبریز خبر داد.

احمد حمزه زاده گفت: این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده و یک‌هزار متر مربع فضای روباز دایر شده و  ۲۷ استان در آن حضور دارند.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه پس از چهار سال وقفه با حمایت معاونت صنایع دستی دایر شده است که بخش خودروهای تاریخی و گردشگری و ..  به آن اضافه شده که بخش حمل و نقل گردشگری را پوشش می دهد.

ارسال نظرات