خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس اداره امور عشایری شاهرود گفت: رشد بیش از ۴۶۵ درصدی میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی افتتاح شده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به دو سال مشابه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شده است.
کد خبر: ۹۵۴۵۹۰۸
|
۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵

رشد بیش از ۴۶۵ درصدی میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی امور عشایری شاهرودبه گزارش خبرنگار بسیج، رضا نقی زاده در گرامیداشت روز روستا و عشایر با اشاره به رشد بیش از ۴۶۵ درصدی میزان اعتبارات پروژه‌های عمرانی افتتاح شده در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به دو سال مشابه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اظهار کرد: با تلاش کارکنان اداره امور عشایر شهرستان و حمایت دولت در هفته دولت سال ۱۴۰۲ تعداد ۸ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۳۰۹۳ میلیون ریال در حوزه‌های تامین آب مناطق عشایری و نگهداری، مرمت و ساخت ابنیه در محور‌های عشایری سطح شهرستان به بهره برداری رسید.
او افزود: میزان اعتبارات هزینه شده بابت پروژه‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ رشد ۴۶۵ درصدی و تعداد پروژه‌های افتتاح شده سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به دو سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ رشد ۳۶ درصدی داشته است.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود به رفع دغدغه تامین آب شرب دام در مسیر‌های کوچ و مناطق ییلاقی و قشلاقی بخش بیارجمند شهرستان شاهرود اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از پروژه احداث منبع ذخیره آب چاه عمیق عشایری بیارجمند با اعتبار ۶۶۶۴ میلیون ریال به عنوان آخرین فاز از تکمیل پروژه حفر و تجهیز چاه عمیق تامین آب شرب دام مسیر کوچ و مناطق ییلاقی وقشلاقی بیارجمند می‌باشد، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در راستای تامین به موقع آب مورد نیاز دامداری‌ها و مناطق عشایری بخش بیارجمند مرتفع گردید و بابت اجرای کل پروژه مذکور شامل (حفاری و لوله گذاری چاه عمیق به همراه تامین برق، دیوارکشی محوطه و ساخت منبع ذخیره ۳۰۰ متر مکعبی) از ابتدای شروع عملیات اجرایی در سال ۱۴۰۰ تا هفته دولت ۱۴۰۲ مبلغ ۳۰۰۰۰ میلیون ریال هزینه گردیده است.
او ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر ۵۲ میلیون لیتر آب را به مناطق ییلاقی و قشلاقی و مسیر‌های کوچ عشایر حمل نموده که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بی سابقه بوده است.
نقی زاده به ۲۸۳۸۰ نفر ساعت دوره آموزشی و ترویجی در راستای توانمند سازی عشایر بویژه بانوان عضو صندوق‌های خرد زنان
با هدف ارتقای سطح دانش و مهارت‌های فردی، اجتماعی و نهایتا توسعه معیشت پایدار و افزایش درآمد خانوار‌های عشایر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون اشاره کرد و گفت: ۳۲ دوره آموزشی شامل آموزش خیاطی، شیرینی پزی، صنایع دستی از جمله گلیم بافی، حوله بافی، پرورش دام، بیمه دام، تسهیلگری، نحوه فروش و بازاریابی محصولات، آموزش ارکان تشکل‌ها و ... در راستای توانمند سازی عشایر و صندوق‌های خرد زنان، به میزان ۲۸۳۸۰ نفر ساعت برگزار گردید.
او اضافه کرد: برای اولین بار دوره آموزشی خیاطی و حوله بافی به همراه خرید تجهیزات مربوطه در سال ۱۴۰۲ برای زنان عشایر رضاآباد خوارتوران و میقان با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال برگزار گردید و در همین راستا حدود ۱۰۰ نفر از بانوان عشایر سطح شهرستان دارای مدرک معتبر، آماده انجام کار شده و الحمدالله در سبد درآمد خانوار دارای نقش میباشند.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود با بیان اینکه اعتبار مرمت راه‌ها و ساخت ابنیه فنی محور‌های عشایری شهرستان شاهرود طی سال ۱۴۰۱ و پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ سه برابر کل اعتبار این اداره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۲ می‌باشد، بیان کرد: اداره امور عشایر شهرستان از ابتدای سال ۱۴۰۱ لغایت پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مرمت، نگهداری و سیل بردگی راه‌های عشایری به میزان ۴۵۵۵ کیلومتر با اعتبار ۲۵۸۲۶ میلیون ریال و همچنین احداث ۴۶۸۷ متر مکعب ابنیه فنی راه (آبنما و ساخت دیوار ساحلی) با اعتبار ۴۹۷۶۷ میلیون ریال، در سطح شهرستان اقدام نموده است.
او ادامه داد: کل اعتبار هزینه شده در سال‌های ۱۴۰۱ و پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ سه برابر کل اعتبار این اداره در تمام بخش ها، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۲ می‌باشد.
نقی زاده به ورود خیرین به عرصه کمک رسانی به تامین آب شرب دام عشایر اشاره کرد و گفت: در یک اقدام خداپسندانه و در منطقه کویری چاه جام که یک قطره آب در آن کیمیاست و ارزش بسیار زیادی در بقا و حیات دام دارد، حسین پاکدل، خیر عشایری و مالک بخشی از حق آبه قنات کلاته چاه جام طرود به منظور کمک به تامین آب عشایر با حضور در دفتر خانه اسناد رسمی، اقدام به واگذاری قطعی ۱۲ ساعت حق آبه قنات مذکور به اداره امور عشایر شهرستان شاهرود نمودند.
او به توزیع ۱۲۱ دستگاه تانکر ذخیره آب، ۸۸ دستگاه پنل توزیع برق خورشیدی و ۱۸۰۰ متر طول لوله پلی اتیلن انتقال آب بین عشایر عزیز سطح شهرستان طی سال ۱۴۰۱ و پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در راستای طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، این اداره نسبت به توزیع منابع ذخیره آب سیار، پک خورشیدی و نیز لوله پلی اتیلن انتقال آب، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان و سایر منابع با اعتبار ۱۵۰۰۰ میلیون ریال از ابتدای سال ۱۴۰۱ لغایت پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ به عشایر سطح شهرستان اقدام نموده است.
نقی زاده به تعداد ۱۲۱ دستگاه تانکر ذخیره آب پلی اتیلن سه لایه ضد جلبک به منظور ذخیره سازی آب شرب دام و انسان در مناطق عشایری، ۸۸ دستگاه تولید برق خورشیدی جهت تامین روشنایی و شارژ موبایل عشایر ومیزان ۱۸۰۰ متر لوله پلی اتیلن انتقال آب به محل دامداری‌ها اشاره کرد و افزود: افزایش ۹/۲ برابری اعتبارات مصوب عمرانی تملک دارائی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۲ اداره امور عشایر شهرستان شاهرود نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
او اضافه کرد: تامین آب مناطق عشایری شامل بهسازی چاه‌های مالداری، قنوات، چشمه سارها، ساخت مخازن ذخیره، انتقال آب، آبرسانی سیار، ساخت آبشخور دام و... نگهداری و راهگشایی راه‌های عشایری شامل مرمت، نگهداری و تیغ کشی راه‌ها، ساخت ابنیه فنی و شن ریزی محور‌های عشایری و سوخت رسانی به عشایر شامل تهیه و توزیع کپسول گاز مایع، پک‌های خورشیدی و تنور‌های گازی در راستای استفاده از انرژی‌های پاک در مناطق عشایری و حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست، آموزش و ترویج شامل برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای بانوان عضو صندوق‌های خرد زنان، عشایر و ارکان تشکل‌های عشایری در حوزه‌های دامپروری، بیماری‌های دام، تغذیه دام، صنایع دستی، تولیدات لبنی و ... به منظور افزایش سطح آگاهی عشایر نسبت به مسائل گوناگون و نهایتا افزایش سطح درآمد خانوار است.
او به رشد ۸/۵ برابری اعطای تسهیلات ارزان قیمت سال‌های ۱۴۰۱ و نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مجموع سال‌های ۱۳۹۵ لغایت ۱۴۰۰، در راستای سیاست‌های حمایتی دولت و جبران بخشی از خسارات خشکسالی وارده به جامعه عشایری، درسال ۱۴۰۱ و نیمه نخست سال ۱۴۰۲ میزان ۱۷۵۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه مدت دار در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ و تبصره ۱۶ به ۱۳۵ نفر از عشایر، کم توقع و مولد سطح شهرستان شاهرود انجام داد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود به اعطای تسهیلات در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: ۱۱۰۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت ماده ۱۰ و ۱۲ و دامدار کارت به ۱۹۱ نفر از عشایر و یک شرکت تعاونی عشایری در منطقه خوارتوران انجام شده است و در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۵۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۶ به تعداد ۸۹ نفر از عشایر اعطا گردید.
او تصریح کرد: مجموع تسهیلات ارزان قیمت اعطایی در سال‌های ۱۴۰۱ و نیمه نخست ۱۴۰۲ به عشایر، از رشد ۸/۵ برابری نسبت به مجموع سال‌های ۱۳۹۵ لغایت ۱۴۰۰ برخوردار می‌باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار