تبریز- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به زلزله، سیل، رانش زمین، موج سرما، موج گرما، ریزگرد، سرمازدگی، آتش سوزی چنگل و ... به عنوان مخاطرات طبیعی در دنیا، سیلاب و زلزله را از مهم ترین این مخاطرات در کشور مان نام برد.
کد خبر: ۹۵۳۵۰۷۸
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمدحسن نامی در جمع خبرنگاران تبریز افزود: دنیا علاوه بر ۶۴ مخاطره طبیعی با ۳۴ چالش نیز روبروست که مهم ترین آن ها تغییر اقلیم، کمبود آب شرب و بیابان‌زایی است.

وی حفظ آب و خاک را موثرترین راهکار برای مقابله با بیابان زایی دانست و ادامه داد: نگهداری خاک، آبخیزداری، ساخت سدهای زیرزمینی، گریدبندی رودخانه‌ها راهکار مناسب در این خصوص است چراکه بیابان زایی امروزه سلامت مردم را تهدید می‌کند و طی آن گردوغبار و ریزگردها افزایش می‌یابند.

نامی تغییر الگوی کشت و بستن چاه‌ها برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را از دیگر راهکارهای مصرف بهینه آب برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گرم شدن هوا را از علل دیگر کاهش و کمبود آب عنوان و بیان کرد: یک و یک دهم هوا اکنون گرم شده و این افزایش جهانی است و ممکن است این میزان به یک و نیم درجه برسد بنابراین باید به راهکارهای جایگزین برای حل  مشکلات جدی در این رابطه فکر کرد.

نامی با اشاره به بحران زلزله و قرار گرفتن ۶۸ درصد کشور ایران روی گسل یا نزدیکی آن، اظهارداشت: با ساخت و سازهای استاندارد و سازه های مقاوم می توان خطرات زلزله را دفع کرده و کاهش داد و حتی در روستاهایی که حتی درصدهای کمی استانداردها رعایت شده شاهد مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله هستیم.

وی پیشگیری، مقابله با بحران و بازسازی و بازتوانی در بحران را مهم ترین مولفه ها بر اساس قانون مدیریت بحران برای مدیریت بحران خواند و تاکید کرد: با گذشت زمان در آینده با بحران های متفاوتی روبرو خواهیم بود بنابراین این مولفه ها می تواند در کاهش آسیب ها و تلفات و مدیریت بحران تاثیر مهمی داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ایجاد سازمان بحران هوشمند خبر داد و گفت: با هوشمندسازی این سازمان باید در لایه های خود قرار گیرد که یکی از مهم ترین لایه ها، لایه جمعیتی است.

 

ارسال نظرات