یک استاد بسیجی:

اساتید بسیجی نقش بی‌بدیلی در افشای توطئه نظام سلطه دارند

مسوول کارگروه مدیریت و حکمرانی سازمان بسیج اساتید استان قم گفت: نقش اساتید بسیجی در راستای روشنگری و افشای توطئه‌های سلطه‌طلبی قدرت‌های خارجی بی‌بدیل و غیرقابل‌انکار است.
کد خبر: ۹۵۲۱۳۷۶
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

اساتید بسیجی نقش بی‌بدیلی در افشای توطئه نظام سلطه دارند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، عباس جعفری از اساتید بسیجی قم به مناسبت 31 خردادماه و سالروز بسیج اساتید به خبرنگار بسیج به گفت‌وگو نشسته که مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

ابتدا خودتان رو معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته‌ای مشغول تدریس در دانشگاه و مراکز آموزش عالی هستید؟

عباس جعفری  هستم از سال 1388 در رشته‌های مرتبط با علوم کشاورزی، منابع طبیعی، اصول سرپرستی و کارآفرینی در دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی استان قم مشغول به تدریس بوده‌ام. پس از ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته برنامه‌ریزی محیط‌زیست، بیشتر به سمت تحقیق بر روی مسائل محیط‌زیستی استان، توسعه نامتوازن شهری و صنعتی، اقتصاد جوامع روستایی و مدیریت یکپارچه منابع آبی گرایش پیدا کردم و به‌صورت بازدیدهای میدانی و در قالب فعالیت‌های رسانه‌ای با کمک اقشار مختلف بسیج سعی شد در آگاه‌سازی مسئولین و مدیریت چالش‌های موجود گام برداشته و در حال حاضر نیز به‌عنوان مسئول کارگروه مدیریت و حکمرانی بسیج اساتید مشغول به خدمت هستم. 

_روز بسیج اساتید مصادف است با شهادت دکتر شهید چمران علت این امر چه بوده است؟ ویژگی‌های شخصیتی دکتر شهید چمران را در چه چیزی میدانید؟

شهید دکتر مصطفی چمران، ضمن تخصص به علوم روز و اشراف به مسائل کشور و تهدیدات بین‌المللی، به‌دوراز هرگونه دغدغه‌ مسائل و منافع شخصی، مرد میدان عمل و به دنبال اجرای تکالیف بود. او نمونه کاملی از پیروان واقعی اهل‌البیت (ع) بود، در مکتب امام علی(ع)، همچون مالک ‌اشتر در جنوب لبنان و حمزه در کربلای خوزستان مرد جهاد و شهادت بود، ابعاد وجودی او قابل توصیف نیست.

به دلیل نقش شگرف این دانشمند بزرگ و استاد تراز انقلاب اسلامی جهت حفظ اسلام و انقلاب، سالروز شهادت ایشان به‌عنوان روز بسیج اساتید نام‌گذاری شده است. به نظر من آنچه شهید چمران را از سایرین متمایز می‌کرد احساس تکلیف و دردمندی وی نسبت به جامعه و در برابر آحاد مسلمانان عالم برای رهایی از اسارت جهل و استثمار استعمار جهانی بود. او سرآمد همه نام‌آوران زمان خویش بود که توانست با تکیه‌بر نبوغ و جایگاه علمی خود، دنیای خویش را فدای مکتب انقلاب اسلامی کند.

_نقش اساتید بسیجی و انقلابی در تحول علمی فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چیست؟

دشمنان اسلام و کشورهای اسلامی همیشه به دنبال ایجاد شبهه، بی‌بندوباری و ایجاد فضای درگیری و خشونت در محیط‌های دانشگاهی بوده‌اند تا با این رویکرد ضمن لطمه به رشد علمی و چشم‌اندازهای پیشرفت کشور، از استاد و دانشجو به‌عنوان ابزاری علیه کیان نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند بدین‌جهت نقش اساتید بسیجی و انقلابی در راستای تبیین و روشنگری و همچنین افشای توطئه‌های سلطه‌طلبی قدرت‌های خارجی بی به دلیل و غیرقابل‌انکار است.

اساتید بسیجی ضمن اینکه باید به آخرین دانش و دستاوردهای علمی در رشته‌های تخصصی خود مجهز شوند، باید شناخت کاملی نیز از چالش‌ها و مسائل مختلف جامعه داشته باشند تا در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی خویش  جهت کمک به‌نظام مدیریت و حکمرانی کشور گام بردارند.

_ بسیج اساتید در پیوند بین دانشگاه و صنعت چه نقش‌آفرینی‌های را می‌تواند داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه امروز ما ضعف تعامل بین دانشگاه و صنعت است، متأسفانه عده کثیری از مسئولین و نخبگان جامعه علت آن را در ضعف آموزش کاربردی در دانشگاه‌ها می‌دانند که به نظر من همین دیدگاه عامل مهمی در عدم توفیق در حل این مسئله می‌باشد.

اقدام جهت پیوند دانشگاه و صنعت منوط به شناخت تمام مؤلفه‌ها می‌باشد و عمده این مشکل مربوط به‌نظام حکمرانی کشور است. تا وقتی‌که ما یک واردکننده صفر باشیم اعم از کالاهای کامل و یا خطوط تولید و مونتاژ، نیاز به تعامل با دانشگاه از سوی صاحبان صنعت احساس نمی‌شود. عملاً باوجود تحویل مواد اولیه، انرژی ارزان و منابع آبی به صنعت و کشاورزی، تمایلی به ارتقاء بهره‌وری و تعامل با نهادهای دانشگاهی در بین تولیدکنندگان آن‌چنان‌که باید وجود نخواهد داشت.

نباید از ضعف مدیریت در توسعه شهری و عمرانی کشور نیز غافل شد که انتصابات سیاسی و فعالیت‌های نمایشی عرصه را بر تأثیرگذاری دانشگاه‌ها تنگ کرده است. امروز اصلاح نظام مدیریت و حکمرانی با حضور آگاهانه و مطالبه گری اساتید بسیجی مقدور است. راه‌حل سوء مدیریت در برداشت کنترل نشده از منابع آبی، خام فروشی، حاشیه‌نشینی مدرن در شهرها، راندمان پایین صنعت و وجود صنایع آلاینده در کشور و مسائل معتنابه دیگر در گروی حضور تأثیرگذار اساتید انقلابی و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در نظام مدیریت و حکمرانی کشور است.

 _تعریف شما از استاد بسیجی چیست؟

استاد بسیجی شخصی است که ضمن اینکه برای تدریس و دستیابی به‌روزترین علوم رشته تخصصی خود تلاش می‌کند از مهم‌ترین مأموریت خود در راستای جهاد تبیین دستاوردهای پرشکوه نظام جمهوری و حقیقت انقلاب اسلامی غافل نمی‌شود. امروزه با توجه به تغییر استراتژی‌های جنگ طلبانه دشمن، رسالت مهمی بر دوش استاد بسیجی قرار دارد که به‌موازات تلاش‌های ناجوانمردانه دشمن برای فریب قشر دانشجو و توطئه‌های برندازانه و مسخ ارزش‌ها، اساتید بسیجی باید با ایجاد فضای مثبت اخلاقی و سیاسی به رسالت خطیر خود جهت خنثی‌سازی این توطئه‌ها گام بردارند.

_ به نظر شما اثرگذاری اساتید بسیجی بر جامعه چگونه می‌تواند باشد؟

اساتید بسیجی در عین فعالیت‌های خود جهت جهاد تبیین نباید از سوء مدیریت‌های صورت گرفته در کشور و جریان نفوذ غافل شوند. فعالیت و مطالبه گری آگاهانه جهت داشتن ایرانی مستقل، مقتدر، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت اجتماعی، اقتصادی، قضایی و حکومت مردمی، پاک و جهادگر و تلاش جهت رفع عقب‌ماندگی‌ها در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری‌های نوین از موارد اثرگذاری اساتید بسیجی در عرصه جامعه است.

انتهای پیام/ غفوری

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار