استاد بسیجی دانشگاه حضرت معصومه(س) قم:

استاد بسیجی دانشمندی متخصص و آگاه به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه است

دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(س)، گفت:استاد بسیجی یعنی استاد و دانشمندی که در کنار تخصص در رشته خود، فردی بصیر، زمان شناس، فهیم، دلسوز به کشور و متصل به دریای امت اسلامی است.
کد خبر: ۹۵۲۱۲۹۸
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

استاد بسیجی دانشمندی متحصص و آگاه به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه است

دکتر سیدضیاءالدین علیانسب دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) در گفت وگو با خبرنگار بسیج در قم،  با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران و نامگذاری آن به روز بسیج اساتید، گفت:  شهادت دکتر مصطفی چمران در روز 31 خرداد سال 1360 است. شهید چمران با تمام وجود بسیجی بود و اهل ایثار؛ چه در زمان پیش از انقلاب اسلامی که به یاری شهید امام موسی صدر شتافت و چه در عرصه های علمی با تمام همت، تلاش می نمود چه در عرصه مدیریتی و فرماندهی. او وزیر یا فرماندهی نبود که در اتقا جنگ بنشیند و دستور بدهد بلکه پیشگام جهاد و ایثار بود. لذا شهید چمران یک فرد نمونه و الگو هست که علم اش نافع بود.

وی افزود: علم اگر نافع و سعادت بخش نباشد، حجاب است و مانع یافتن حقیت و عامل غرور و تکبر شهید چمران کسی بود که علم اش نافع بود و برایش خضوع، اخلاق و ایمان و خودگذشتگی به بار آورده بود و لذا می تواند الگوی شایسته ای برای اساتید باشد.

دکتر علیانسب ادامه داد: فرمایش مقام معظم رهبری؛ « مرحوم شهید چمران حقاً یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست می دارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند. » یقینا چنین شخصی می تواند و باید الگو قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش اساتید بسیجی و انقلابی در تحول علمی فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابراز داشت: نقش اساتید بسیجی را می توان در ابعاد و عرصه های مختلف دسته بندی کرد:

الف) نقش ایجادی مانند نظریه پردازی و پشتوانه فکری و نظری برای حکمرانی صحیح و عدالت محور بر اساس آموزه های اسلام ناب

ب) نقش تقویتی؛ یعنی به عنوان گروه های مرجع و افسران جنگ نرم و جهاد تبیین برای جوانان و دانشجویان با هدف امیدآفرینی، هویت بخشی، راهنمایی و مقاوم سازی نسل جدید در برابر مشکلات، فتنه ها و سختی ها

ج) نقش اصلاحی؛ یعنی اساتید بسیجی با نگاه دلسوزانه و تخصصی می توانند به عنوان ناهیان منکر و نگاه انتقادی در صدد رفع مشکلات و درست کردن کژی ها کمک کنند هم در حیطه برنامه ریزی ها هم در حیطه مدیریت ها

د) نقش کنترلی؛ یعنی استادان بسیجی بهترین ناظران بر نظام حکمرانی هستند می توانند با نگاه روشن و تخصصی، موارد متعددی از کژی ها و انحرافات را کنترل کنند هم در حیطه مدیران نظام و هم درحیطه جامعه و مردم. چنانکه حضور فعال و تبیینی تعداد قابل توجهی از اساتید در مواقع فتنه و اغتشاشات، بسیار اثر گذار و روشنگر بود.

این استاد بسیجی با اشاره به نقش اساتید در ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاهف گفت: دانشگاه جدا از صنعت و جامعه، بود و نبود آن، اثر چندانی در ارتقای وضعیت مردم و کشور نخواهد داشت اساتید دارای روحیه بسیجی و انقلابی و عاشقان خدمت، خود را محصور در تدریس چند واحد درسی خلاصه نمی کنند بلکه به صورت جهادی برای تبدیل علم به عمل اقدام می کنند که نتیجه چنین علم و آموزش، ارتقای صنعت، رفاه عمومی، رشد اقتصادی و ... رفع فقر خواهد شد.

وی افزود: از این روی، تمدن سازی و رسیدن به جامعه اسلامی، در گرو ارتباط آموزش و علم با عمل و فناوری و تولید است. شهید چمران که رشته تحصیلی شان الکترونیک در ارشد و فیزیک پلاسما بود، نیاز کشور و اولویت اصلی را دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی دید و در عرصه جنگ های نامنظم، فرماندهی عالی بود و الگو بودن چنین شخصیت هایی بدین معناست که در هر عرصه ای نیاز کشور احساس شود، اساتید بسیجی خلأ ها را پر می کنند.

وی با بیان ویژگی های یک استاد بسیجی، تصریح کرد: استاد بسیجی یعنی استاد و دانشمندی که در کنار تخصص در رشته خود، فردی است بصیر، زمان شناس، فهیم، دلسوز به کشور و متصل به دریای امت اسلامی، دارای نگاهی عمیق و آشنا به جریانهای فکری و سیاسی داخلی و جهانی و گروه بندی و قطب های سیاسی، دشمن شناس و اهل اقدام و ایثار و خود گذشتگی برای خدمت به مردم، کشور و ملت اسلامی در زمینه های علمی، تربیتی، فرهنگی و سیاسی.

علیا نسبت با تاسی بر فرمایش مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: شهید چمران هیچ وقت نمی گذاشت وقت فوت بشود. ببینید، حضور این است. یکی از خصوصیات خصلت بسیج و جریان بسیج ، حضور است؛ غایب نبودن در آنجایی که باید در آنجا حاضر باشیم این یکی از اوّلی ترین خصوصیات بسیج است.

وی با اشار ه عوامل اثرگذاری اساتید بسیجی در جامعه گفت: اگر کسی هم متخصص در رشته خودش باشد هم متعهد به اخلاق و اسلام و آرمانهای نظام اسلامی باشد چنین شخصی در دل دانشجویان خودش به عنوان الگو و مرجع جای می گیرد چنین شخصی می تواند شاگردانی امیدوار، دارای هویت و کرامت و متعد به دین و وطن خود پرورش دهد. وجود چنین اساتید و دانشجویانی، زمینه ساز تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/ دانیال قنبری

ارسال نظرات
آخرین اخبار