خبرهای داغ:

گرسنگی سلول‌های سرطانی؛ روش جدید درمان سرطان

یک داروی جدید با حمله به نیروگاه سلول‌های سرطانی به آنها گرسنگی می‌دهد تا موفق به نابودی آنها شود.
کد خبر: ۹۳۰۷۲۲۹
|
۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸

داروهایی که میتوکندری را هدف قرار می‌دهند، تاکنون بسیار مخرب ظاهر شده‌اند و یک داروی جدید با حمله به نیروگاه سلول‌های سرطانی به آنها گرسنگی می‌دهد تا موفق به نابودی آنها شود.

میتوکندری بیشتر انرژی شیمیایی مورد نیاز برای تأمین انرژی واکنش‌های بیوشیمیایی سلول را تولید می‌کند؛ به همین دلیل آنها به عنوان نیروگاه سلول‌ها شناخته می‌شوند.

در سال‌های اخیر کشف شده است که سلول‌های بنیادی سرطانی به این اندامک‌ها وابستگی زیادی دارند، اما تاکنون داروهایی که عملکردهای میتوکندری را هدف قرار می‌دادند، بسیار سمی بوده‌اند.

اکنون یک تیم بین‌المللی از محققان موسسه بیولوژی پیری «ماکس پلانک» در کلن آلمان، انستیتوی "کارولینسکا» در استکهلم سوئد و دانشگاه «گوتنبرگ» سوئد راهی مناسب را برای هدف قرار دادن میتوکندری و در واقع، گرسنگی دادن به سلول‌های سرطانی پیدا کرده‌اند.

نینا بونکمپ، یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: ما موفق به ایجاد داروی بالقوه سرطان شدیم که عملکرد میتوکندری را بدون عوارض جانبی شدید و بدون آسیب رساندن به سلول های سالم هدف قرار دهد.

میتوکندری‌ها دارای مواد ژنتیکی خاص خود موسوم به «mtDNA» هستند که بیان آنها توسط مجموعه‌ای از پروتئین‌ها کنترل می‌شود. یکی از آنها «آنزیم RNA پلیمراز میتوکندریایی»(POLRMT) است. این آنزیم خاص کلید کشف جدید این تیم تحقیقاتی است.

ارسال نظرات