خبرهای داغ:
هنری گفت: کار بسیج سازندگی در زمینه اشتغال تنها پرداخت تسهیلات نیست و در مجموعه بسیج سازندگی بیشتر به دنبال شناسایی حلقه های مفقوده در زنجیره ارزش، تولید و اشتغال در کف میدان هستیم و این امر باعث شده تا انحراف از پرداخت تسهیلات به حداقل ممکن برسد.
کد خبر: ۹۵۹۶۶۹۳
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، همزمان با آغاز هفته بسیج سازندگی، جمعی از اصحاب رسانه خراسان جنوبی به همراه مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا علیه‌السلام از طرح‌های اشتغالزایی بسیج سازندگی در روستای کوشه سفلی بازدید کردند.

هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در بازدید از طرح‌های اشتغالزایی بسیج سازندگی استان در روستای کوشه سفلی شهرستان خوسف، گفت: شناسایی مشکلات روستا و منطقه هدف به صورت میدانی و با اشراف اطلاعاتی مردم محلی یکی از خروجی‌های صندوق‌های قرضه الحسنه مردمی بسیج است.

وی عنوان کرد: به واسطه اشراف اطلاعاتی و تجربیاتی که مردم روستا یا مناطق هدف این صندوق‌های قرض‌الحسنه دارند نیاز‌ها و مسائل روستا تعیین می‌شود و سپس به دنبال حل آن حرکت می‌کنیم.

هنری اظهار داشت: کارگاه‌های تولیدی روستای کوشه سفلی یکی از این نمونه‌هاست که مسئله آن از دل صندوق‌های قرضه الحسنه استخراج شد و پیگیری آن انجام شدکه امروز خروجی آن را با فعالیت این واحد‌های تولیدی شاهد هستیم.

وی گفت: درصندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی، بسیج هیچ دخل و تصرفی در امورات صندوق‌ها ندارند و این خود مردم هستند که این صندوق‌ها را مدیریت می‌کنند و بسیج سازندگی تنها هدایت و راهبری این صندوق‌ها را بر عهده دارد و بسیج هیچ تصدی‌گری در این صندوق‌ها ندارد و در این روند این مردم هستند که به آن سطح از دانش و توانایی می‌رسند که با همدلی و اتحاد یکدیگر در جهت رفع مشکلات روستا و منطقه خود در کنار یکدیگر گام برمی‌دارند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات برزمین مانده روستای کوشه سفلی، مسئله آب این روستا بود که هیچ نهاد و مجموعه‌ای به این موضوع توجهی خاصی نداشت چراکه این پروژه از چند زیر پروژه تشکیل شده بود و حل آن به تنهایی کار یک دستگاه نبود.

هنری عنوان کرد: با مشارکت اهالی روستا، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و بسیج سازندگی؛ حلقه مفقوده رفع مشکل آب کوشه سفلی شناسایی شد و با انجام چندین پروژه از جمله: احداث چاه آب کشاورزی، نصب تجهیزات استحصال آب، انتقال برق به چاه آب، تأمین تجهیزات انتقال آب به مزارع و لوله گذاری انتقال آب به داخل مزارع را انجام دادیم و با این کار آرزوی ۳۰ ساله اهالی روستای کوشه سفلی در انتقال و تأمین آب کشاورزی محقق شد و امروز بعد از مدت‌ها در مزارع روستای کوشه سفلی کشاورزی به صورت جدی انجام می‌شود و امید به این روستا برگشته است و ارزش زمین‌ها چندین برابر شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: کار بسیج سازندگی در زمینه اشتغال تنها پرداخت تسهیلات نیست و در مجموعه بسیج سازندگی بیشتر به دنبال شناسایی حلقه‌های مفقوده در زنجیره ارزش، تولید و اشتغال در کف میدان هستیم و این امر باعث شده تا انحراف از پرداخت تسهیلات به حداقل ممکن برسد.

غلامی مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی در جریان این بازدید، گفت: در سال ۱۳۹۸ با همت بسیج سازندگی شهرستان خوسف صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد که با استقبال بی‌نظیر مردم این روستا همراه شد و در حال حاضر این صندوق ۱۳۰ نفر عضو دارد.

وی به اهم خدمات و فعالیت‌های این صندوق اشاره کرد و گفت: پرداخت قریب به ۱۳۰ فقره وام درون صندوقی با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از محل پس انداز‌های خُرد مردمی و اعضای عضو صندوق به منظور اشتغالزایی، پیگیری جهت اخذ تسهیلات تبصره ۱۶ قرض‌الحسنه بسیج سازندگی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان که اشتغالزایی ۱۴ نفر از جوانان روستا را در زمینه‌های مشاغل خرد همچون گلیم بافی، حوله بافی، پرورش دام سبک، احداث گلخانه، پخت نان، کارگاه نجاری و گالری فروش پوشاک برای جوانان روستا را فراهم کرد، پیگیری جهت اخذ تسهیلات اشتغال زایی بین دستگاهی جهت ایجاد مشاغل خرد و خانگی به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان از جمله فعالیت‌ها و خدمات این صندوق مردم نهاد است.

غلامی گفت: با همکاری بسیج سازندگی شهرستان خوسف و استان خراسان جنوبی حضور تولیدکننگان این صندوق را در بازارچه‌های محلی و نمایشگاه‌های داخلی در شهرستان و نمایشگاه‌های ملی در تهران به همراه فروش محصولات تولیدی مردم و کسب درآمد برای تولیدکنندگان را داشتیم.

مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی افزود: توزیع جوجه مرغ تخمگذار بومی استان که در قالب طرح معیشتی خانوار در سه نوبت به طور میانگین به هر خانوار ۲۰ جوجه واگذار شد، توزیع واکسن‌های موردنیاز طیور و ارائه آموزش‌های لازم در جهت کنترل بیماری‌های طیور را به مردم و جوانان مورد علاقه در این زمینه‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: با کمک خیرین أخذ مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان جهت انجام پروژه انتقال آب روستا و احداث کارگاه خیاطی را از سوی صندوق قرض‌الحسنه مردمی روستای کوشه سفلی داشتیم، همچنین کمک‌های معیشتی از سوی خیرین و اعضای روستا به این صندوق جذب شد و به مردم تحویل گردید.

غلامی مطرح کرد: اخذ تسهیلات و اعتبار جهت انتقال آب کشاورزی به مزارع روستا، مهمترین اقدام و حلقه واسط اشتغال بین اعضای صندوق، هیات امنای چاه آب کشاورزی روستا کوشه سفلی با بسیج سازندگی خراسان جنوبی در جهت اخذ اعتبار و جذب تسهیلات برای انتقال آب کشاورزی به مزارع روستا بود.

 

مسئول صندوق مردم نهاد روستای کوشه سفلی ادامه داد: این اقدام منجر به انتقال آب به مزارع کشاورزی روستای کوشه سفلی بعد از گذشت ۳۰ سال بود که این در سال‌های اخیر به همت جوانان روستا و صندوق مردم نهاد با همیاری بسیج سازندگی در سال ۱۳۹۷ پروژه انتقال آب روستا از مزارع بالا دست آغاز شد و امروز شاهد جاری شدن آب روستا در مزارع، رونق کشت و کار و مهاجرت جوانان از شهر به روستا باشیم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار