خبرهای داغ:
استاندار خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی برای همکاری با کشور‌های همسایه آمادگی لازم را دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی برای همکاری با کشور‌های همسایه آمادگی لازم را دارد.
کد خبر: ۹۵۹۹۹۳۰
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، قناعت استاندار خراسان جنوبی امروز در دیدار با سر کنسول ترکیه در مشهد بیان داشت: اولویت اصلی دولت سیزدهم توجه خاص به کشور‌های همسایه است که در این راستا همکاری‌هایی زیادی را شاهد هستیم و خراسان جنوبی نیز آمادگی کامل را برای همکاری با کشور‌های همسایه دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اشتراکات مذهبی بین دو کشور و ظرفیت‌های اقتصادی موجود در خراسان جنوبی و ترکیه فرصت مناسبی برای همکاری‌های دو جانبه وجود دارد.

استاندار با بیان اینکه در این مدت واردات ایران از ترکیه ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده، تصریح کرد: صادرات ایران به ترکیه سال گذشته چهار میلیارد و دویست میلیون دلار بوده که رتبه چهارم مقاصد صادراتی را در این خصوص داشته ایم.

قناعت با تأکید بر اینکه ارزش کالا‌های صادراتی از خراسان جنوبی به ترکیه سال گذشته ۴۲۰ هزار دلار بوده، گفت: ظرفیت‌های اقتصادی، مزیت‌ها و پتانسیل‌های ترکیه و نیز عزم و اراده دو طرف، فرصت مناسبی برای برقراری روابط اقتصادی خراسان جنوبی با ترکیه است.

وی با اشاره به سهم ۱.۵ درصدی صادرات ایران و ۳ درصد واردات از ترکیه، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در سطح ملی و استانی قابل افزایش است.

قناعت، از تشکیل خراسان جنوبی حدود ۲۰ سال می‌گذرد و این سومین استان پهناور کشور، ظرفیت‌های فراوانی در زمینه ذخایر معدنی، محصولات مزیت دار کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با ۳۳۱ کیلومتر، بیشترین مرز مشترک را با افغانستان دارد، افزود: ما چهار گذرگاه مرزی با افعانستان داریم که یکی ماهیرود است که ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات ایران از این مرز انجام می‌شود.

قناعت با بیان اینکه بیشترین ترانزیت کالا از بندر عباس و چابهار به آسیای میانه از مرز ماهیرود انجام می‌شود، متذکر شد: بیشتر ترانزیت کالا از خلیج فارس به آسیای میانه هم به دلیل ۵۰ کیلومتر کمتر بودن مسیر، از این طریق انجام می‌شود.

وی در گزارش به بیان ظرفیت‌های استان پرداخت و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی دارای مساجد و آثار باستانی بسیار قدیمی، ۹ اثر ثبت جهانی و دانشگاه‌های باقدمت زیادی است.

قناعت گفت: در حوزه معادن هم ۷۱۴ معدن با مواد ارزشمند فلزی و غیر فلزی شامل ۵۵ نوع ماده معدنی و حدود ۷ میلیارد تن حجم ذخیره معدنی هستیم.

استاندار تصریح کرد: سنگ‌های تزیینی و کانی‌های با ارزشی مانند بنتونیت، گرانیت، آهن، مرمریت، بازالت، سرب، مس، زغال سنگ در این استان وجود دارد.

قناعت تأکید کرد: خراسان جنوبی دارای رتبه اول در ذخایر منیزیت و ذخایر نسوز کشور است و ۸۵ درصد بنتونیت خاورمیانه در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی دارای محصولات خاصی در کشور و به نوعی در جهان هستیم، ادامه داد: رتبه اول تولید زرشک در ایران و جهان با حدود ۹۹.۵ درصد از آن خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه اول تولید عناب کشور با حدود ۹۷ درصد، رتبه دوم کشور در تولید زعفران و رتبه سوم کشوری در تولید گیاهان دارویی با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی را دارد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی همچنین رتبه چهارم کشوری در تولید پنبه، رتبه پنجم در تولید پسته و گل نرگس و رتبه هشتم در تولید انار کشور را دارد.

قناعت خاطرنشان کرد: آبزیان، مرغ مادر و جوجه یک روزه از تولیدات خراسان جنوبی است و این استان از ظرفیت فرآوری زرشک و انار و بسته بندی زرشک برخوردار می‌باشد.

استاندار با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در دولت سیزدهم که مطالبه مردم می‌باشد، پرهیز از خام فروشی است، خاطرنشان کرد: در دو سال گدشته سمت و سوی حرکت در حوزه معادن و کشاورزی به سمت ایجاد کارخانه‌های فرآوری است.

قناعت تصریح کرد: مزیت‌های فراوان دیگری از جمله فرودگاه بین المللی بیرجند و طبس که از قابلیت افزایش پرواز برخوردارند نیز در این استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و قطعه منفصله آن در ماهیرود از دیگر ظرفیت‌های موجود در استان است.

استاندار یادآور شد: در استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان تنها یک درب ورود به افغانستان و در خراسان جنوبی دو درب وجود دارد.

قناعت تأکید کرد: ایجاد شهرک تخصصی زرشک و کارخانه‌های فرآوری محصولات کشاورزی و مواد معدنی از جمله نیاز‌های استان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار