خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: عملیات کنترل آفت ملخ کوهاندار و شپشک در ۵۰۰ هکتار از تاغزار‌های منطقه رضاآباد خارتوران این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۲۳
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

شناسایی آفت ملخ کوهاندار و شپشک در ۵۰۰ هکتار از تاغزار‌ان بیارجمندبه گزارش خبرنگار بسیج، محمدرضا کشاورزیان ئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود اظهار کرد: همزمان با شروع فصل بهار و همچنین به دلیل شرایط مناسب بارندگی و دمایی، آفت ملخ کوهاندار و شپشک در شهرستان شاهرود فعال می‌شود.
وی از شناسایی کانون‌های طغیانی این آفت خبر داد و گفت: آفت ملخ کوهاندار با پیش آگاهی به موقع در اواخر اسفند سال ۱۴۰۲ و فروردین امسال در سطح بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از تاغزار‌ها شناسایی شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود ادامه داد: امسال هم مانند سال گذشته برای جلوگیری از بروز خسارت‌های بیشتر به تاغزارها، عملیات کنترلی با همکاری و هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست شاهرود و همچنین حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در دستور کار قرار گرفت.
کشاورزیان اظهار کرد: عرصه‌های آلوده شامل بخش‌هایی از تاغزار‌های منطقه رضاآباد با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیون ریال توسط بخش حفاظت بیارجمند، شورا و دهیاری به صورت لکه‌ای درحال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه پیش آگاهی این آفت در سایر عرصه‌های تاغزار‌های شهرستان در حال انجام است، ادامه داد: با شناسایی احتمالی کانون‌های جدید آلوده اقدامات برای مبارزه با آن در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش بسیج، گیاه تاغ گونه‌ای کویری و مقاوم در برابر کم آبی است که با هزینه فراوان کاشته و نگهداری می‌شود و نقش مهمی در حفظ روستا‌ها در برابر باد‌ها و شن‌های روان دارد.
این نوع درختچه نقش مهمی در پیشگیری از بیابانزایی و روند پیشروی مناطق بیابانی به مناطق مسکونی حاشیه کویر دارد و همواره به خاطر تولید زغال از این چوب، مورد دستبرد سودجویان قرار می‌گیرد.
وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار