خبرهای داغ:
213 نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاهای استان سمنان با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افتتاح شد.
کد خبر: ۹۵۹۷۳۸۷
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری بسیج از سمنان، آیین افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاهای استان سمنان با حضور سردار فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و جمعی دیگر از مسؤولان ارشد استان در درجزین منزل شهید محمدعلی مخمس برگزار شد.

سردار منصور شوقانی، فرمانده سپاه استان سمنان در این آیین اظهار کرد: مقدم پرخیر و برکت سردار فدوی جانشین فرماندهی کل سپاه را به استان سمنان گرامی می‌داریم و از حضور ارزشمند استاندار سمنان و ریاست بسیج سازندگی کل کشور و همه مسئولانی استانی و شهرستانی تشکر می‌کنیم.

وی بیان کرد: 17 اردیبهشت‌ماه در واقع تقویم تاریخی میهن اسلامی‌مان را مزین کرد به سالروز تأسیس بسیج سازندگی که در از بطن حقیقت انقلاب اسلامی در پرتو ولایت مداری برای عرصه‌های جهادی تأسیس شد.

فرمانده سپاه استان سمنان با اشاره به شعار سال 1403 با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» که یکی از عرصه‌های مورد نیاز انقلاب است، گفت: امروز رونمایی 213 نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با مشارکت بانک‌ها و مجموعه اداره کل و شرکت برق استان سمنان جاری و ساری می‌شود.

سردار شوقانی اظهار کرد: همان‌طور که در جریان هستید بحث نیروگاه‌های خورشیدی یکی از ظرفیت‌هایی است که در مجموعه استان سمنان هدف‌گذاری شده است و در گام اول امروز 213 نیروگاه را امروز رونمایی می‌کنیم و در ادامه تا پایان سال 350 نیروگاه خورشیدی در برنامه بسیج سازندگی استان سمنان است و 300 نیروگاه خورشیدی هم با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان تفاهم‌نامه منعقد شده است که با مشارکت مددجویان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به قانون جهش تولید ماده 16 تصریح کرد: شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که این ظرفیت را دارند که در یک برنامه زمانی پنج ساله بتوانند بخشی از مصارف برق صنعتی خود را تأمین کنند، مجموعه بسیج سازندگی و سپاه استان سمنان این آمادگی را دارد که ظرفیت‌سازی و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را در آن مجموعه تولیدی انجام دهد.

فرمانده سپاه استان سمنان اضافه کرد: در سال جاری برای ایجاد ۶ نیروگاه در کارخانه‌های استان سمنان هدف‌گذاری شده است.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور نیز اظهار کرد: بسیج سازندگی برخلاف دیگر دستگاه‌ها و نهادها در مسیر اداری و دیوان‌سالاری تشکیل نشده است؛ بلکه رهبر معظم انقلاب وقتی دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادند فرمودند گزارش خوب گروه‌های جهادی به من رسید و بنده دستور تشکیل بسیج سازندگی را دادم.

وی ادامه داد: یک طرف بسیج سازندگی مردم هستند و یک طرف دیگر ولایت است و این عین حلقه میانی بین امام، ولایت و امت است و این را باید قدر بدانیم، اگر بسیج سازندگی موفقیتی به دست آورده است به دلیل توفیقاتی بوده که مردم مشارکت کرده‌اند و نفس گرم ولی آن بوده است.

 رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در مورد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس خانگی ما در مجلس مصوبه‌ای را گذراندیم برای اینکه بسیج سازندگی از تسهیلات بهره‌مند شود و تعداد زیادی از نیروگاه‌ها را راه‌اندازی کردیم؛ اما متأسفانه تسهیلات به دستمان نرسید ولی از آنجایی که باید این مسیر را ادامه می‌دادیم و متوقف نمی‌شدیم، از تبصره 16 و 18 و امسال هم از تبصره 2 که در اختیار داریم و بخشی از آن هم در اختیار استانداران است که جا دارد ا ز استاندار سمنان تشکر کنم که همت کردند و تسهیلات گذاشتند برای نیروگاه‌های خورشیدی این طرح را در سراسر کشور آغاز کردیم و مکاتبه کردیم و سال گذشته تعداد 2 هزار و ۸۶۴ نیروگاه کوچک مقیاس در سطح کشور راه‌اندازی شده است که از این تعداد ۲۱۳ نیروگاه در استان سمنان است.

سردار زهرایی بیان کرد: توفیقات بسیج سازندگی مرهون همکاری ارزشمند مردم و تلاش مسئولان است.‌

وی اظهار کرد: امسال هم در دستور کار قرار گرفته است تا برخی از استان‌هایی که کویری هستند و ظرفیت بالایی دارند مثل استان یزد، اصفهان، سمنان و خراسان رضوی و جنوبی در دستور کار است که هم از تسهیلات دولت و استانداری‌ها و هم عددی خودمان از تبصره دو کمک کنیم و عدد بالاتری محقق کنیم تا این کار آورده‌اش برای مردم محقق شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن قدردانی از استاندار سمنان به دلیل همت ارزشمند در تخصیص اعتبار برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس گفت: در حال حاضر در کشور 45 هزار متقاضی شناسایی و تشکیل پرونده داده‌اند به علاوه شرکت‌هایی که واجد شرایط هستند.

محمدنژاد، مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نیز اظهار کرد: ما یقین داریم این اتفاقی که امروز اینجا رقم خورده است در سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی یک نمونه موفق و واقعی در راستای شعار سال است.

وی بیان کرد: از مزایا و توفیقات این پروژه در ایامی که وزارت نیرو یا در کلان کشور ناترازی برق و گاز دارد این موضوع هر چند کوچک می‌تواند کمک‌کننده برای تأمین برق باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: موضوع دیگری که می‌تواند به این پروژه و توسعه کمک کند؛ عواید اقتصادی برای توانمندی مردم دارد به‌ویژه برای مردمانی که در مناطق دورافتاده و کم برخوردارتر زندگی می‌کنند و آن‌ها عملاً مالک نیروگاهی هستند که ما از منظر وزارت نیرو وظیفه داریم و مکلف هستیم که 20 سال برق تولیدی آنها را به صورت تضمینی با نرخ مصوب خریداری کنیم، بنابراین این مشارکت مردم در راستای اهداف محیط‌زیست و صرفه‌جویی آب و امکان و ایجاد اشتغال است و حتی در برخی جاها ما شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها به جهت اشتغال ایجاد شده بوده‌ایم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار