خبرهای داغ:
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در سامانه بارشی پیش رو ۲۰۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۶۶۷۲
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، محمد سبزه‌زاری در تشریح جزئیات فعالیت سامانه بارشی قدرتمند در خوزستان گفت: این سامانه دارای هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات در مناطق شمالی و شرقی استان است.

وی با عنوان اینکه بیشترین زمان فعالیت این سامانه در مدت ۲۴ ساعت در روز سه‌شنبه است، اما شدت بارش در مدت ۱۲ ساعت رخ می‌دهد، افزود: تقریبا از ساعت ۴ صبح سه‌شنبه به مدت ۱۲ ساعت بیشترین میزان بارندگی اتفاق می‌افتد.

سبزه زاری ادامه داد: رطوبت این سامانه از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند تغذیه شده است و رطوبت بسیار خوبی دارد و این شرایط موجب شده احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود داشته باشد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به صدور هشدار قرمز بارندگی برای سراسر استان، اضافه کرد: مطمئناً در ارتفاعات شمالی و شرقی بارش‌های بسیار خوب و سنگینی رخ می‌دهد، در دیگر نقاط نیز از جمله مرکز و بخش‌هایی از جنوب خوزستان، انتظار بارش‌های ۵۰ میلیمتر و بالاتر در بازه زمانی کم مورد انتظار است.

وی با اعلان اینکه این سامانه را نمی‌توان با سامانه‌ای که منجر به سیل سال ۹۸ شد مقایسه کرد، گفت: در سال ۹۸ دو سامانه قدرتمند و هر کدام با هسته بارشی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیمتر با فاصله ۳ روز داشتیم، از سوی دیگر بیشتر بارش‌ها در حوضه‌های بالادست و در محدوده سد‌ها رخ داد و حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آب از استان‌های مجاور وارد استان خوزستان شد، اما این سامانه شاید بتواند ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب آب وارد سد‌ها کند و بیشتر، در استان خوزستان فعال است نه در حوضه‌های بالادست.

محمد سبزه زای با اشاره به پیش‌ بینی احتمال تداوم بارندگی‌ها در فروردین‌ماه در خوزستان، می‌گوید: با بارندگی این سامانه، کم‌آبی سد کرخه جبران نمی‌شود و شاید به نصف ظرفیت هم نرسد، اما احتمال پر شدن سد دز وجود دارد.

وی افزود: بارش خوبی نیز نصیب سد‌های حوضه رودخانه کارون خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار