خبرهای داغ:
شاهرود_امام جمعه شهر رویان گفت: در طول تاریخ زنان نقش مهمی در تمدن سازی و تداوم آن داشته اند.
کد خبر: ۹۵۷۷۸۲۳
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

نقش مهم تاریخی زنان در تمدن سازی/زنان باید قرآن را در ارزش‌ها ملاک قرار داده و تمسک کنندبه گزارش خبرگزاری بسیج به مناسبت گرامیداشت دهه فجر نشست علمی با عنوان "رسالت زن انقلابی در حفظ و تداوم ارزش‌های انقلاب اسلامی" با حضور حجت الاسلام جلائی صلاحی امام جمعه شهر رویان در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شاهرود برگزار شد.
امام جمعه رویان در ابتدای نشست، ضمن گرامیداشت دهه فجر بیان کرد: برای اینکه بتوانیم موضوع نشست را به خوبی تبیین کنیم، باید مقدمتاً درباره نقش زنان در تمدن سازی سخن بگوییم.
تمدن از مدن و مدینه می‌آید. هرجا که شهرنشینی شکل گرفت یعنی تمدن و توسعه شکل گرفت. آنچه بعنوان تاریخ تمدن در قرآن محسوب می‌شود، با تاریخی که در عرف جامعه شناسان وجود دارد متفاوت است.
او ادامه داد: از دیدگاه جامعه شناسان غیر اسلامی، مبنای تاریخ تمدن بر اساس توسعه شهری، ثروت اندوزی و قدرت دنیوی میباشد، چه بسا ممالکی که به این جایگاه رسیده اند و دچار سرکشی و طغیان شدند و هلاک شدند؛ قرآن اینگونه توسعه را تمدن نمیداند بلکه تاریخ تمدن را بر مبنای انبیاء می‌چیند.
جلائی صلاحی خاطر نشان کرد: با استناد به آیاتی از قرآن کریم درباره شهر انطاکیه با اینکه شهر توسعه یافته‌ای بود، اما در قرآن تعبیر به قریه شده (واضرب لهم مثلا اصحاب القریه اذ جاءهاالمرسلون) و در نقطه‌ی دوری از همین شهر فرد مومنی جهت یاری پیامبران می‌آید تعبیر به مدینه شده است (و جاء من اقصی المدینه رجل یسعی).
او در همین راستا افزود: ابن خلدون در کتاب «مقدمه» می‌گوید: فقط و فقط پیامبران تمدن ساز هستند. برای همین زمانی که حضرت محمد (ص) در شهر مدینه حضور پیدا کردند، خداوند به ایشان فرمود: پایه‌های حکومت و تمدن اسلامی را پایه گذاری کن. اولین کار پیامبر اکرم ص برای تمدن سازی، ساخت مسجد بود. تا بتواند نورانیت و ایمان و روح توحید را در جان‌ها تزریق کند.
امام جمعه شهر رویان تصریح کرد: در این مقطع زنان هم نقش آفرینی میکردند و برای ساخت مسجد، خشت آماده می‌کردند، وقتی ساخت و ساز انجام می‌دهید یعنی تمدن سازی اسلامی میکنید باعث می‌شود که فرهنگ دینی رونق بگیرد. زمانی که تمدن رونق گرفت باید ارزش‌های الهی در دل این تمدن تزریق شود. این جاست که نقش حضرت خدیجه (س) نیز پررنگ می‌شود و در گستراندن توحید نقش آفرینی می‌کند و با اهدای مال خود، در شکل گیری فرهنگ اسلامی نقش خود را ایفاء می‌کند. او اضافه کرد: همچنین هنگامیکه پیامبر اکرم ص درگیر جنگ‌های فراوانی شدند زنان نیز در جنگ‌ها نقش آفرینی کردند؛ این در حالی است که پیامبر (ص) فرمود «جهاد زنان همسرداری و فرزندداری است.» زمانی که پیامبر (ص) متوجه شدند بانوان با سرودن اشعاری سربازان را ترغیب به جنگ می‌کنند و در برخی از کار‌ها من جمله دوختن مشک، مداوای زخمی‌ها، تهیه غذا، کمک می‌کنند، قبول کردند که زنان بعنوان تیم پشتیبانی در جبهه حضور داشته باشند، ولی آن‌ها را از جهاد و جنگ مستقیم با دشمنان برحذر میداشتند.
او ادامه داد: تاریخ گواه این مطلب است که گاهی از باب ضرورت زنانی شمشیر به دست گرفتند و از پیامبر دفاع نمودند مثل جنگ احد. علاوه بر این در مسائلی مانند هجرت مسلمانان از مکه به مدینه زنان نقش مهمی داشتند.
جلائی صلاحی در ادامه افزود: در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامی همین نکته بس است که امام خمینی (ره) فرمود «در این انقلاب زنان پابه پای مردان رسالت پیامبر (ص) را داشتند که اقامه حق کنند و طاغوت را از بین ببرند.» زنان ما نیز مانند زنان صدر اسلام جوانان خود را به حضور در تظاهرات و حمایت از انقلاب ترغیب می‌کردند. همچنین در زمان دفاع مقدس مانند زنان صدر اسلام در پشت جبهه فعالیت داشتند.
او با اشاره به جریان‌های چند دهه‌ی اخیر متذکر شدند، زنان در جامعه امروز باید استقلال طلبی را بشناسند. یک زن انقلابی باید استقلال فکری، استقلال سیاسی و استقلال فرهنگی را به خوبی بشناسد و سبک زندگی خود را بر مبنای آن بچیند. ساده زیستی را پیشه کرده و دنبال مد و مدپرستی نرود؛ تا از تمدن اسلامی فاصله نگیرد.
امام جمعه شهر رویان تصریح کرد: منظور ما از استقلال سیاسی همان تقوای سیاسی است. اگر بزنگاهی باشد که دشمن بخواهد آنجا بهانه بگیرد، زنان باید در آنجا تقوای سیاسی داشته باشد و بهانه دست دشمن ندهد.
او گفت: زنان امروز در دو عرصه می‌توانند فعال باشند، اول در عرصه خانواده باید آن را حفظ کنند. زیرا دشمن در صدد متلاشی کردن این نهاد مقدس است. زنان باید به هوش باشند و این نهاد را حفظ کنند. دوم فضا‌های رسانه ای. دشمن به راحتی در فضای رسانه‌ای می‌تواند به ما ضربه بزند. گاهی برخی دختران جوان ما به جهت روحیه خودنمایی که در آن‌ها وجود دارد، عکس‌ها و فیلم‌ها و استوری‌هایی را در فضای مجازی می‌گذارند و به دست دشمن بهانه می‌دهند. تحلیل گران رسانه‌ای در این فضا بر اساس داده‌ها آمار می‌گیرند.
او اضافه کرد: دراین آمار‌ها نگاه می‌کنند چند درصد بدحجاب هستند. چند درصد بانظام مخالفند و چند درصد کار انقلابی و تولید محتوا و تبیین گری می‌کنند. با این درصد‌ها نتیجه می‌گیرند، مردم نظام مخالفند.
جلائی صلاحی در پایان فرمود: اکنون که ما در جنگ ترکیبی و شناختی هستیم باید ببینیم چه نقشی داریم. مخصوصا در انتخابات آتی باید در رونق بخشی و حضور حداکثری تلاش کنیم تا دشمن جرات تجاوز پیدا نکند.
او تاکید کرد: امروز باید تولید محتوا داشته باشیم و دنبال مد و مدپرستی نباشیم و زندگی ما اعیانی نباشد. بلکه باید ساده باشد. این جا بانوان ما باید وارد عمل شوند. زنان ما باید قرآن را در بحث ارزش‌ها ملاک قرار دهند و به قرآن تمسک کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار