حجت‌الاسلام مغیثی:

عمل مسئولین در جامعه بسیار تأثیرگذار است

همدان-امام جمعه نهاوند بابیان اینکه عمل مسئولین درجامعه بسیار تأثیرگذار است،گفت: اگر مسئولین واساتید ما در دانشگاه‌ها وحوزه‌ها افرادی با معیارهای اسلامی باشند،افرادی با اخلاق و رفتار اسلامی تحویل جامعه می‌شوند.
کد خبر: ۹۵۶۴۱۶۳
|
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام عباسعلی مغیثی در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مفتح ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت آیت الله مفتح اظهار کرد: در اصطلاح مردم و جامعه علم و جهل مقابل هم به کار برده می‌شود اما در آیات و روایات ما عقل و جهل مقابل هم هستند و این یک نکته بسیار مهمی است.

وی گفت: علم نمی‌تواند انسان را هدایت کند و بازدارنده باشد، اما بالعکس عقل انسان را هدایت می‌کند وتجربه جامعه و گذشتگان نشان می‌دهد که علم و دانستن به تنهایی هدایتگر و نجات‌دهنده نیست، خیلی‌ها همه چیز می‌دانند اما خلاف آن عمل می‌کنند.

امام جمعه نهاوند افزود: عقل هدایتگر و نجات دهنده انسان از بلاهای دنیا و آخرت عقل است نه علم، در تاریخ چهره‌هایی را معرفی کرده‌اند که عالم زمان خود بوده‌اند اما عاقل نبودند.

وی بیان کرد: «اَلعَقلُ‌ ما عُبِدَ بِهِ‌ الرَّحمنُ‌ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجَنان» عقل آن چیزی است که انسان بتواند خدارا بشناسد و بهشت را برای خودش به ارمغان بیاورد، اگر انسان در این مسیر قرار گرفت و به این هدف رسید عاقل است در غیر این صورت آن عاقل نیست.

مغیثی افزود: کسانی در اطراف ما بودند که ادعا می کردند عاقل هستند و دارای درجات علمی بالا بودند اما نتوانستند با انقلاب و مردم باشند، امروز هم از اینگونه افراد داریم و این ها عالم و عاقل نیستند.

وی در ادامه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: حوزه و دانشگاه باید در راستای خدمت دین و مردم قدم بردارد و علمی که آموزش داده می‌شود نیز باید برای خدمت به مردم باشد، علم باید در خدمت دین و مردم باشد، نه در خدمت دشمن و شیاطین.

امام جمعه نهاوند با اشاره به روایتی از قرآن کریم گفت: روایتی داریم در مورد حضرت جبرئیل(ع) که؛ از طرف خداوند مبعوث شده تا حضرت آدم (ع) سه چیز را انتخاب کند عقل، دین و حیا؛ آدم عقل را برگزید و سپس دین و حیا پشت سر آن آمد که خداوند دستور به آن دو داد که هرجا عقل می‌رود پشت سر آن باید بروند، در روایات اسلامی، پیوند عمیقی بین عقل و دین و این دو؛ با حیاء وجود دارد و آنچه که در فهم مردم بیاید هدف اصلی حوزه و دانشگاه است.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که در زمان طاغوت در خدمت شیاطین و طاغوتیان بود امروز با تمام قوا در خدمت دین و مردم است، گفت: مهم این است که عقاید اسلام، اخلاق و رفتار اسلامی و توجه به واجبات و مرحمات هم در دانشگاه‌ها و هم در حوزه‌های علمیه مد نظر و مورد توجه باشد.

مغیثی در پایان خطاب به مسئولین و اساتید دانشگاه و حوزه اظهار کرد: مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان چشمشان به دنبال مسئولین است که ببینند آنها چگونه رفتار می‌کنند اگر مسئولین و اساتید ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها افرادی با معیارهای اسلامی باشند، افرادی که تحویل جامعه می‌شوند افرادی با اخلاق و رفتار اسلامی خواهد بود، بنابراین عمل مسئولین در جامعه بسیار تأثیرگذار است سعی کنیم اخلاق و رفتاری اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار