خبرهای داغ:
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: خانه تاریخی سوزنگر که بیش از یک دهه توسط فردی تصرف عدوانی شده بود؛ چندی پیش رفع تصرف و برای بازدید علاقمندان بازگشایی شد.
کد خبر: ۹۵۶۱۰۷۳
|
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،حمیدرضا خادم گفت: خانه تاریخی سوزنگر به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی دزفول در محله قلعه است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و حدود ۱۲ سال توسط فردی تصرف عدوانی شده بود که پس از پیگیری فراوان سرانجام چندی پیش این اثر فاخر معماری رفع تصرف و در اختیار اداره میراث‌فرهنگی دزفول قرار گرفت.

او ادامه داد: پس از رفع تصرف از این خانه تاریخی، برنامه ریزی برای بازگشایی مجدد آن به سرعت در دستور کار قرار گرفت که سرانجام با پیگیری‌های انجام شده این خانه تاریخ سرانجام بازگشایی و بار دیگر میزبان علاقمندان شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی دزفول با بیان اینکه این خانه بیش از یک قرن قدمت دارد، افزود: خانه سوزنگر با معماری فاخر در ۲ طبقه مجزا در یک کوچه بن‌بست قرار دارد و با هویت معماری دزفول، زینت‌بخش بافت قدیم شهر است.

در دهه هشتاد یعنی در سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ بازسازی‌هایی در ساختمان اولیه خانه سوزنگر انجام شد و پس از آن کاربری خانه به کارگاه آموزش صنایع دستی تغییر شکل پیدا کرد، خانه تاریخی سوزنگر در ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ به شماره ۲۶۰۶ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه سوزنگر در سال ۱۳۳۸ هجری قمری توسط شخصی بنام سوزنگر در دو طبقه مجزا بنا شد و معماری خانه براساس سبک درونگرا با بیش از ۱۰ نوع آجرکاری نفیس ساخته شده و دارای زیرزمین، شوادان و یک حیاط مرکزی است و طبقه دوم آن قسمت مهمانان ویژه بود که با آجرکاری‌های زیبا تزیین شده است.

دزفول یکی از شهر‌های استان خوزستان است که در منطقه جنوب غربی ایران قرار دارد. این شهر یکی از شهر‌های قدیمی خوزستان به شمار می‌رود که قدمتی چند هزار ساله دارد.

در گذشته شهر دزفول، پایتخت معماری و شکوه هنر ایرانی- اسلامی محسوب می‌شده است و در این شهر ۲۸ محله‌ی قدیمی وجود دارند که خانه‌های آن‌ها عمدتا از جنس آجر‌های کوچک ساخته شده، خانه‌های آجری دزفول در نزدیکی هم تعبیه می‌شوند که سبب به وجود آمدن بافتی آجری در منطقه شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار