خبرهای داغ:
تلاش گسترده وزارت میراث‌فرهنگی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ خوزستان برای ثبت‌جهانی مُضیف خوزستان صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۵۶۳۷۱۷
|
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

علیرضا ایزدی گفت: پرونده جهانی شدن مُضیف در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا توسط کشور عراق مطرح شد که بلافاصله با سفیر کشور عراق در این اجلاس گفتگو و موضوع ثبت‌جهانی مُضیف مردم شریف عرب خوزستان و اشتراکات فرهنگی دو کشور را در این جلسه مطرح و پیگیری کردم.

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی افزود: کشور عزیزمان ایران دارای میراث غنی ملموس و ناملموس متنوعی است و هریک از این مواریث، برگ زرینی برای همه ملت فرهنگ‌دوست ایران اسلامی به‌شمار می‌آید؛ از طرفی، فرهنگ ناب مردم شریف عرب خوزستان و اهمیت به مُضیف و نیز پذیرایی و ضیافت از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و همین موضوع هم باعث شده که فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شود.

او تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل استان خوزستان تلاش‌های خود را برای ثبت‌جهانی مُضیف بصورت مشترک با کشور عراق در دستورکار خود قرار داده است و این مهم بزودی تدوین و محقق خواهد شد.

ایزدی اضافه کرد: طی روزهای گذشته، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم را با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام داده‌ایم و پرونده مُضیف خوزستان به‌زودی ارائه خواهد شد و شاهد برگ زرین دیگری از میراث ناملموس استان زرخیز خوزستان و میهن عزیزمان خواهیم بود.

در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس از ایران سه پرونده برای ثبت‌جهانی بررسی شد که شامل افطار و مراسم اجتماعی ـ فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) بود که هرسه میراث ناملموس کشورمان جهانی شدند.

هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد

ارسال نظرات
پر بیننده ها