مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: پروژه تصفیه‌خانه چرم شهر با ۹۰ درصد رشد فیزیکی روبه‌اتمام است که پس از ۱۹ سال انتظار به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۵۵۰۶۱۳
|
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، مهدی اله پور در بازدید از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرم شهر اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این اداره کل، از ابتدای تأسیس مجموعه چرم شهر به جهت حفظ سلامت مردم و نجات رودخانه حفاظت شده کشف رود، اجرا و تکمیل پروژه‌های تصفیه‌خانه‌های نیمه‌تمام بود که با پیگیری‌های انجام شده و اقدامات مؤثر بالغ بر ۹۰ درصد پروژه به اتمام رسیده و در آینده نزدیک این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

 وی افزود: فاز یک تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرم شهر با ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ مترمکعب در روز، از سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر دریافت‌کننده فاضلابی در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.

 اله پور بیان کرد: پس از پیگیری‌های مستمر این اداره کل و اقدامات مؤثر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، فاز توسعه تصفیه‌خانه چرم شهر (تصفیه بیولوژیکی و شیمیایی) در اسفندماه سال ۱۳۹۸ در مدار قرار گرفت و در جهت تکمیل فاز نهایی تصفیه و رفع مشکلات زیست‌محیطی مجموعه مهلت‌های متعددی اعطا شد.

 وی ضمن ابراز نگرانی در خصوص کشت محصولات کشاورزی در کنار رودخانه کشف رود، عنوان کرد: پیگیری‌های این اداره کل و نیز پیرو سند تحول محیط‌زیست که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تدوین شد، اقدامات خوبی در این زمینه صورت پذیرفت و با پیگیری‌های ملی و استانی، تصفیه‌خانه مربوط به چرم شهر راه‌اندازی می‌شود و از ورود فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر به کشف رود جلوگیری خواهد شد که این مهم باعث مدیریت آب این واحدها و همچنین حذف آب آلوده از کشف رود خواهد شد.

 اله پور ضمن تشکر از اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی استان در خصوص تکمیل این تصفیه‌خانه، اذعان داشت: از شهرداری مشهد انتظار می‌رود، تا نسبت به تکمیل هر چه سریع‌تر تصفیه‌خانه سپتاژ که قسمت قابل‌توجهی از معضلات و آلودگی‌های کشف رود را حل خواهد کرد، اقدام نماید.

 ۱۹ سال انتظار برای افتتاح تصفیه‌خانه چرم شهر به پایان می‌رسد/ 90درصد پروژه تکمیل شده است

 جعفر فرشچی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این بازدید نیز بیان کرد: پس از چندین سال وقفه در اجرای این پروژه، سال گذشته عملیات اجرایی آن ازسرگرفته شد و با اجرایی‌شدن این تصفیه‌خانه، سایر مشکلات چرم شهر برطرف می‌شود و اکنون در حال نصب ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته و محوطه‌سازی هستیم و تست‌های اولیه بهره‌برداری، در حال انجام است.

 وی افزود: این تصفیه‌خانه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های استان است که در نوع خود در حوزه اختصاصی چرم شهر با این کیفیت تصفیه‌خانه در سطح کشور منحصربه‌فرد است.

 هادی موسی‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مشهد نیز در این بازدید گفت: تعداد ۱۵ بازدید از تصفیه‌خانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ صورت‌گرفته و در همین راستا ۵ مورد اخطاریه صادر و ابلاغ شد.

 وی افزود: ۵۰ مورد بازدید مشترک با شرکت شهرک‌های استان خراسان رضوی از واحدهای آلاینده پساب در شهرک صنعتی چرم شهر انجام شد و در این بازدیدها توسط آزمایشگاه معتمد نمونه‌برداری انجام شد.

 موسی‌پور ادامه داد: پیگیری اتمام پروژه تکمیل تصفیه‌خانه چرم شهر از طریق جلسات مختلف از جمله کارگروه سلامت امنیت غذایی شهرستان و برگزاری سه جلسه تخصصی برای شهرک صنعتی چرم شهر توسط اداره مشهد در فرمانداری و ۹ جلسه در محل تصفیه‌خانه چرم شهر صورت گرفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار