مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به تمامی زائران پیاده اربعین حسینی توصیه می‌شود که برای دوری از مشکلات گوارشی به توصیه‌های تغذیه‌ای عمل کنند و در ایام سفر زیارتی مراقب سلامت خود باشند.
کد خبر: ۹۵۳۶۴۰۴
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد؛ دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به مراقبت تغذیه در ایام زیارت اربعین با توصیه به زوار، اظهار کرد: استفاده از چندین نوع غذا در یک وعده و پرخوری هرگز توصیه نمی‌شود و باید به یاد داشته باشید که زمان صحیح مصرف نوشیدنی‌ها و میوه‌ها بین وعده‌های اصلی غذا است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به تمامی زائران پیاده اربعین حسینی توصیه می‌شود که برای دوری از مشکلات گوارشی به توصیه‌های تغذیه‌ای عمل کنند و هر فرد غذای خود را در وعده‌های مشخص غذایی و فقط در هنگام گرسنگی میل کند و با توجه به اینکه در این ایام معمولاً در هر وعده چند نوع غذا ارائه می‌شود، بهتر است افراد غذایی را انتخاب کنند که با مزاجشان تناسب بیشتری دارد.

اباصلتی با بیان اینکه غذا را باید به‌صورت گرم، در حالت نشسته و با آرامش، خوب جوید و از تند خوردن و ایستاده خوردن غذا دوری کرد، ادامه داد: باید از مصرف غذای نذری که بیشتر از ۲ ساعت در فضای آزاد مانده خودداری کرد، ضمن اینکه پیاده روی مختصر و استراحت بعد از غذا نیز توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به‌طور معمول گوشتی که در اغلب غذاهای نذری استفاده می‌شود گوشت گاو بوده که هضم آن سخت است، بیان کرد: گوشت گاو از دیدگاه طب سنتی، خون را غلیظ می‌کند که برای افراد با مزاج دموی یا دچار سوء مزاج گرم و تر مضر است و به این افراد توصیه می‌شود که مصرف گوشت خورشت را محدود کرده و از ترکیبات دیگر خورشت ها استفاده کنند و افراد دچار اضافه‌ وزن نیز بهتر است برنج کمتری میل کنند.

غذاهای نذری باید حامی سلامت مردم باشد

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه غذای نذری در کنار تبرک و ارزش معنوی آن باید حامی سلامت مردم هم باشد، تأکید کرد: در پخت غذای نذری باید از سرخ کردن زیاد سبزی خورشت که موجب از دست رفتن ویتامین‌ها و املاح آن می‌شود، خودداری کرد و سبزی همراه با مقدار کمی روغن مخصوص سرخ کردنی که دارای استانداردهای لازم باشد، تفت داده شود.

اباصلتی در ادامه توضیح داد: نباید به هیچ عنوان از روغن جامد در تهیه غذاهای نذری استفاده شود چرا که روغن‌های جامد دارای مقادیر زیادی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که مصرف آنها احتمال ابتلا به سرطان‌ها، تنگی و گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از روغن مایع بهتر است، تصریح کرد: اگر از روغن‌های نیمه جامد استفاده می‌شود حتماً از نوعی که میزان اسید چرب ترانس آن کمتر از پنج درصد است، باید استفاده شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین بهتر است که در تهیه غذاهای نذری میزان مصرف نمک را به حداقل رساند چراکه غذاهای پرنمک عامل فشار خون بالا و بیمارهای‌های قلبی عروقی است که در حال حاضر مهمترین علت مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین باید شربت‌ها را به‌صورت کم شیرین تهیه کرد، زیرا شربت‌های شیرین مقدار زیادی قند وارد بدن می‌کنند و در شرایطی که بیماری دیابت روند رو به گسترشی را در کشورمان طی می‌کند، لازم است که مقدار مصرف قند و شکر در تهیه انواع شربت‌ها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها به حداقل میزان ممکن برسد.

 اباصلتی ادامه داد: مصرف میوه و سبزی تازه و شیر و لبنیات کم چرب و پاستوریزه در کنار مصرف غذای سالم، کمک فراوانی به تقویت جسمی و روانی زائران پیاده اربعین حسینی می‌کند و توصیه کلی ما به تمامی زائران، پرهیز از افراط و تفریط و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مطمئن و ترجیحاً بسته‌بندی شده است.

وی بیان کرد: همچنین به افراد دارای مشکلات قند و فشارخون و نیز افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود که متناسب با شرایط و وضعیت خود، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایشان را انتخاب کنند تا خدای نکرده دچار مشکل نشوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار