مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی از انجام عملیات انتقال رویان اصلاح نژاد شده در دامهای سبک عشایر روستای نهور بخش سنگان شهرستان مرزی خواف به همت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، گرامیداشت هفته دولت خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۵۷۵۸
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از خواف، محمد روحانی با تبریک هفته دولت، اظهارکرد: به منظور بهبود ژنتیک گله‌های دام سبک عشایری به همت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، ۵۰ راس میش در منطقه نهور شهرستان خواف شناسایی و به کمک کارشناسان شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون بسیج، مراحل انتقال رویان اصلاح نژاد شده اجرا شد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی با بیان اینکه نتیجه این عملیات، زایش بره‌های اصلاح نژاد شده چندقلوزا و ارزشمند خواهد بود، افزود: از طریق تولید آزمایشگاهی جنین از نژاد برتر بومی و انتقال جنین به روش تخمک گیری دام زنده، برای احیا و افزایش دام‌ها و جلوگیری از انقراض نژاد‌های برتر دامی، تلاش می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور، در شهرستان خواف انجام شد و قرار است در مرحله بعد ۷۵ راس دام در دیگر مناطق مستعد شناسایی و انتقال رویان پس از تولید در محیط آزمایشگاهی، صورت پذیرد.

روحانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شغل اصلی عشایر دامپروری است، این اقدام در جامعه عشایری صورت گرفت و منطقه نمونه عشایری به لحاظ دامداری در خراسان رضوی انتخاب شد.

وی یادآور شد: اعتبار لازم برای این عملیات، از محل قرارگاه محرومیت زدایی سپاه تامین شد و در اختیار بسیج سازندگی خراسان رضوی قرار گرفت.

در ادامه مسؤول طرح بهبود ژنتیکی دام سبک کشور در این خصوص گفت: طرح بهبود ژنتیک دام سبک عشایری و تولید «رویان»، نژاد منتخب به روش آزمایشگاهی با استفاده از شیوه "اووم‌پیک‌آپ" (روش برداشت تخمک از دام زنده) انجام شده است.

دکتر احسان رومیانی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی و حفظ ذخایر ژنتیکی دام سبک کشور و جلوگیری از انقراض نژادهای بومی این دامها، در قالب قرارگاه محرومیت زدایی و سازندگی، بانک ذخیره رویان دام سبک را راه‌اندازی کرده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار