خبرهای داغ:
دامغان_ در هیئت ریحانه الحسین (ع) شهرستان دامغان همه چیز با حضور دختران دهه هشتادی رنگ و بوی دخترانه دارد.
کد خبر: ۹۵۳۵۷۳۸
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸

فریده السادات شاهچراغ مدیر هیئت بنات الحسین (ع) روستای حسن آباد شهرستان دامغان در گفت وگو با خبرنگار بسیج در این شهرستان در خصوص چگونگی شکل‌گیری هیئت دخترانه می گوید: بسیار برایم لذت بخش است در کارهای فرهنگی که انجام می دهم خیلی از فعالیت‌ها را ویژه دختران و بانوان برگزار کنم و بعد از مدت ها فکر کردن و طرح نوشتن هیئت بنات الحسین (ع) را با جمعی از دوستان تشکیل دادیم.

فریده السادات شاهچراغ یک جوان کارآفرین و فرهنگی فعال، در دانشگاه حقوق خوانده اما عاشق کار فرهنگی است و سابقه ١٠ ساله فرماندهی پایگاه راضیه (س) از حوزه ریحانه النبی (س) شهرستان دامغان را در کارنامه خود دارد و حالا مدیر هیئت ریحانه الحسین (ع) در این پایگاه است؛ هیأتی دخترانه که در روستای حسن آباد شهرستان دامغان در محرم سال ١۴٠٢ شکل گرفت.

در ابتدا از خانم شاهچراغ خواستم تا در خصوص فلسفه برگزاری هیئت ریحانه الحسین (ع) با این سبک و سیاق سخن بگوید و وی گفت: در جامعه امروزی در کنار مسائل اقتصادی، مشکلاتی وجود دارد که موجب از هم پاشیده شدن کیان خانواده می شود و آنچه که اهمیت دارد نقش محوری زن در تربیت فرزندان است و مهمترین دوران شکل‌گیری شخصیت یک زن در دوران نوجوانی است و تصمیم گرفتیم تا در کنار فعالیت‌های گوناگون فرهنگی که برای نسل نوجوان برگزار می کنیم با هدف هویت یابی به دختران نوجوان، تبیین نقش زن در جامعه، ترویج سبک زندگی حسینی و فاطمی و همچنین نقش‌آفرینی موثر هیئت‌ها و ظرفیت‌های مردمی در حل مسائل اجتماعی هیئت ریحانه الحسین (ع) را تشکیل دهیم.

مدیر هیئت بنات الحسین (ع) ادامه داد و بیان کرد: ما در این کار زمانی را به انتخاب نام، شعار و لوگوی هیئت اختصاص دادیم تا بتوانیم بخش مهمی از حرف های دختران را در قالب پوستر ارائه دهیم و با ارائه شعار «باید تمام زندگی‌ام مثل او شود» علاقه و محبت دختران را به ائمه اطهار نشان دادیم.

از مکان و زمان برگزاری هیئت پرسیدم که وی گفت: در ابتدا از شهدا مدد خواستیم و هر روز دهه اول محرم هیئت را با یاد یکی از شهدای روستا در منزل یک شهید برگزار و با استقبال خوب خانواده‌های شهدا عصر هر روز با جمعی از دختران مهمان شهدا می شدیم.

معتقدم منبرها باید پاسخ نوجوانان را بدهد

به روز بودن منبرها و ارائه سخنرانی جذاب از مهم ترین ویژگی های هیئت ریحانه الحسین (ع) است و همیشه از سخنران ها می خواهیم با بیان شیوای خود برای دختران نوجوان سخن بگویند و می گفتم باید از نظر محتوایی بر روی هویت دختران کار کرد و در واقع از هفت مؤلفه هویتی دختران یعنی دختر بودن، نوجوان بودن، ایرانی بودن، مسلمان بودن، انقلابی بودن، کنشگر بودن و پیشران بودن سخن گفت تا دختران ما هویت خود را به دست آورند.


از خانم شاهچراغ درباره چگونگی دعوت دختران به این هیئت پرسیدم و بیان کرد: ما این کار را با برنامه‌ریزی قبل و تهیه دعوت نامه انجام دادیم و کار به این صورت بود که خود دختران در محیط پایگاه دور هم جمع شدند و دعوت نامه را طراحی و متن آن را نوشتند، مثلا روی دعوت نامه‌ها نام هیئت، زمان، مکان و... و در طرف دیگر آن نام هر دختر نوجوان را نوشتند و چند روز قبل از ماه محرم با رفتن به منزل دختران آن ها را به شرکت در برنامه هیئت دعوت کردیم.

برنامه‌های هیئت همچنان ادامه دارد

فرمانده پایگاه راضیه (س) با اشاره به اینکه هیئت بنات الحسین (ع) فقط در ماه محرم و صفر برگزار نمی شود و اثرگذاری در کار برایشان قابل اهمیت است، افزود: تأثیرگذاری مثبت بر روی شخصیت دختران از اهداف بزرگ این طرح است و سعی داریم که همه مسائل را با بررسی کامل اجرا کنیم، اعم از سخنرانی، مداحی، امور فرهنگی، کارگاه‌های دخترانه، برنامه‌های مفرح و شاد و... تا دختران روایتگر یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا باشند یعنی در شادی شادند و در مصیبت‌ها اهل گریه.

شاهچراغ نقش آفرینی به دختران را یکی دیگر از اهداف تشکیل هیئت برشمرد و گفت: بیشتر امور هیئت اعم از پذیرایی، فضاسازی، تولیدات رسانه‌ای، مجری‌گری و... را خود دختران با توجه به برنامه‌ریزی در هیئت انجام می دهند.

برای صحبت های آخر از خانم شاهچراغ می خواهم از آرزو و هدفش بگوید و چند جمله یادگاری می پرسم تا برسد به دست کسانی که دغدغه کار فرهنگی دارند. خانم شاهچراغ جملات پایانی خود را اینگونه می نویسند «آرزوی من این است که در کار فرهنگی همواره با نیت ظهور حضرت حجت (عج) قدم بردارم و همه ما به مسئله مخاطب‌شناسی در امور فرهنگی باید دقت داشته باشیم و از ولایت تبعیت کنیم چون مقام معظم رهبری سال ها است که مسائل فرهنگی کشور و جهان را به خوبی تحلیل می کنند و پیش از رخ دادن یک مسئله به همگان هوشیاری و آگاهی می دهند. اگر چه در حال حاضر اولویت اول در کشور ما اقتصاد است، اما مقام معظم رهبری مسئله فرهنگ را اولویت می بینند و آن را مهم‌تر می دانند و فعالان فرهنگی باید هدف را بشناسند، اگر هدف را بشناسیم به قله نزدیک می شویم و در پایان امیدوارم هیئت بنات الحسین (ع) بهترین جوانان پای کار، مؤمن و انقلابی را برای ظهور تربیت کند.»

تهیه و تنظیم گزارش:سعیده السادات شاهچراغ

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار