خبرهای داغ:
شاهرود_ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی ۱۲ سال گذشته شاهد تلف شدن ۱۰ قلاده یوز در جاده‌های شرق استان سمنان بودیم.
کد خبر: ۹۵۳۰۷۹۹
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

تلف شدن ۱۰ قلاده یوز در شرق استان سمنان/۶ دوربین نظارتی رفت و آمد این گونه ارزشمند را رصد می‌کندبه گزارش خبرنگار بسیج، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از محور میامی به سبزوار در شرق استان سمنان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرعت مجازی که تصویب شده ۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ این در حالی است که از سال‌های قبل تابلو‌های اداره را ه و شهرسازی در منطقه حداکثر سرعت را ۸۰ کیلومتر به رانندگان هشدار می‌دهد.
او با بیان اینکه سرعت مصوب باید به ۸۰ کیلومتر کاهش یابد، ابراز کرد: دوربین‌های نظارتی مستقر در این محور نیز نسبت به ۸۰ کیلومتر تنظیم شوند.
سلاجقه با اشاره به اینکه ۶ دوربین نظارتی در محدوده رفت و آمد این گونه ارزشمند جانوری در محور میامی به سبزوار نصب است، اظهار کرد: چهار دوربین در جاده از سمت میامی به سبزوار و ۲ دوربین در مسیر برگشت از سبزوار به میامی حدود ۸۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند که باید تعداد آن‌ها افزایش یابد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هر چه به سمت انتهای فصل تابستان پیش می‌رویم، یوز پلنگ‌ها برای به دست آوردن طعمه از این محور به سمت خراسان شمالی حرکت می‌کنند و این امر احتمال تلفات را افزایش می‌دهد.
او با بیان اینکه مسیر و قلمرو این جانور در منطقه بسیار وسیع است، اظهار کرد: عبور این گونه در خطر انقراض از جاده بین المللی سمنان- مشهد بسیار مخاطره آمیز است.
سلاجقه با اشاره به اینکه در زمان ساخت این جاده تمهیدات لازم برای عبور این گونه ارزشمند پیش بینی نشده بود، افزود: استان سمنان از لحاظ پوشش جانوری از حساسیت بالایی برخوردار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: طی ۱۲ سال گذشته شاهد تلف شدن ۱۰ قلاده یوز در جاده‌های شرق استان سمنان بودیم.
او با بیان اینکه دولت مردمی آیت الله رئیسی نسبت به مسایل محیط زیستی حساسیت ویژه‌ای دارد، ابراز کرد: از روز وقوع آخرین مرگ یوز آسیایی در محور میامی، وزیر راه و شهرسازی و همکارانشان با همه توان پای کار آمدند.
سلاجقه از تدوین طرح جامعی برای حفظ این گونه جانوری خبر داد و گفت: این طرح باید در شورای عالی محیط زیست مصوب شود و این شورا با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تمهیداتی در قالب یک برنامه زمانبندی شده به منظور حفظ این گونه جانوری اتخاذ شده است، افزود: تلف شدن یوز پلنگ آسیایی جزء حوادث غیرمترقبه محسوب می‌شود.
او تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به حفظ یوز ایرانی حساسیت داشته باشد، تا دیگر شاهد تلف شدن این گونه جانوری ارزشمند در جاده‌ها نباشیم.
سلاجقه ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان اقدام به پی‌سازی تابلو‌ها و همچنین نصب ۱۰ کیلومتر روشنایی در این محور کرده است و حصارکشی محدوده رفت و آمد یوزپلنگ با استفاده از ظرفیت دولت و بخش خصوصی در دست انجام است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مجموعه پارک ملی توران، آزمایشگاه بزرگی در تراز بین‌المللی است، تصریح کرد: دستاورد‌های خوبی در خصوص حفظ و نگهداری یوز‌ها در توران به دست آمده است.
او با بیان اینکه احساس می‌شود تعداد این گونه جانوری در منطقه توران رو به افزایش است، اظهار کرد: امسال برای نخستین بار دوربین‌های منطقه وجود هفت قلاده یوز ماده را رصد و ثبت کرد که این نشان از تلاش و زحمات شبانه روزی محیط‌بانان منطقه است.
سلاجقه با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها دستگاه اجرایی کشور است که مسئولیت مدیریت حیات وحش را بر عهده دارد، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، پوشش گیاهی، منابع آب و به دنبال آن پوشش جانوری در معرض خطر جدی قرار دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از مجموع ۸۳ گونه جانوری در معرض خطر برای ۲۱ گونه طرح جامع تعریف شده است.
سلاجقه از اصحاب رسانه، کارکنان حفاظت محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری، و دادگستری کل استان سمنان که نسبت به موضوع حفظ و نگهداری یوز پلنگ آسیایی حساسیت دارند، قدردانی کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار