مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه امام رضا(ع) باتاکید براینکه عرصۀ مداحی برای اهل بیت(ع) عرصۀ سکوت و بی تحرکی نیست، گفت: فلسفه قیام امام حسین(ع) سیاسی بوده و مداح براساس نیاز جامعه نباید در عرصه‌های سیاسی و انقلابی سکوت کند.
کد خبر: ۹۵۲۸۹۵۱
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، سرهنگ پاسدار محسن صابر با تسلیت ایام سوگواری حزن واندوه آل الله و محرم الحرام با اشاره به فعالیت 32 کانون و دفتر در شهرستانهای خراسان رضوی اظهارکرد: اعضای بسیج مداحان انقلابی‌ترین قشر، پیشروترین قشر در جامعه و اثرگذارترین قشر در بین توده‌های مردم هستند چرا که مداحان در بزنگاه‌های انقلاب توانستند اثرگذار باشند و به عنوان بازوان ولایت افسران مذهبی و انقلابی جنگ نرم توانستند فعالیت کنند.

فعالیت ۷ هزار مداح بسیجی در استان خراسان رضوی

مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه امام رضا(ع) افزود: ۷ هزار مداح بسیجی استان در سازمان بسیج مداحان سپاه امام رضا(ع) عضویت دارند که در کنار این 32 رده 6 پایگاه طیفی و قشری در عرصه ستایشگری، پایگاه نوحه سرایان سنتی، شبیه خوانان سنتی ، قاریان، هیئات، منقبت خوانان در این مجموعه فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بسیج مداحان در حوزه‌های مختلف توانسته اثرگذار باشد عنوان کرد: در عرصه آموزشی، فرهنگی،کادر سازی که مورد نیاز مداحان است در بین نوگلان حسینی و زینبی فعالیت‌های زیادی داریم.

صابر ادامه داد: در خراسان رضوی شبکه مجمع ذاکرین فعال است همچنین در مشهد 60 مجمع ذاکرین به صورت هفتگی و با حضور اساتید در حوزه تربیت مداحان تراز انقلابی نقش بسزایی دارند.

 وی تصریح کرد: در کنار هر مجمع یک شاعر آیینی نیز حضور دارد که به غلط گیری اشعار می پردازد، در این مجمع روحانیونی هستند که در حوزه اخلاق فعالیت دارند و در این جلسات به مداحان کمک می‌کنند.

مشهد مقدس، قطب ستایشگری است

مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه امام رضا(ع)خاطرنشان کرد: با آستان قدس، اداره تبلیعات، مساجد، بنیاد دعبل، هم‌افزایی خوبی داریم  چرا که شهر مشهد قطب ستایشگری است و در این حوزه رتبه اول را از آن خود کرده ایم.

صابر افزود: برنامه آموزشی کبوتران حرم در ماه رمضان هر شب در حرم مطهر رضوی رواق دارلهدایه برگزار شد، حدود 100 مداح جلساتی برگزار کردند که مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فضای مجازی و رسانه نیز توانستیم پیوند عمیقی در عرصه ستایشگری و رسانه برقرار کنیم که در عرصه‌های مختلفی مانند مجمع بانوان، مجمع شعرا، بصیرتی، سیاسی، مدیحه سرایی، تاریخ اسلام، که نیاز مداحان است فعالیت رسانه‌ای داریم.

سه دوره تجلیل از پیرغلامان اهل بیت(ع)

مسئول سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی اظهارکرد: در بخش پیشکسوتان خراسان رضوی اولین استان بودیم که سه دوره  پیرغلامان را برگزار کردیم و در هر دوره از 10 نفر تقدیر داشتیم و برای برگزاری دوره چهارم نیز در حال رایزنی هستیم.

صابر گفت: در حوزه شهدای مداح نیز 115 مداح ایثارگر داریم اما آماری از شهدای مداح  در حال حاضر نداریم و شناسایی شهدای مداح استان را در دستور کار داریم؛ در بخش ستایشگران یادواره شهدای مداح را برگزار کردیم و روایتگری زندگی  پدران و مادران شهدا انجام شده است.

وی ادامه داد: در عرصه ستایشگری منشور مداحی را پیگیری کردیم که رهبر انقلاب آن را ترسیم کردند و در سه طیف بسیج مداحان شامل مداحان، شعرا، هیئات مطالبات رهبری را پیگیری می‌کنیم.

مسئول سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: هرجا از توصیه‌های رهبری فاصله گرفتیم دچار مشکل شدیم، جامعه مداحان پیش قراول در داخل و خارج کشور  است و مداحان زیر ذره بین رسانه‌ها  قرار دارند، اگر مداح نقدی کند و توئیت بزند در آن سوی مرزها مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و به آن می‌پردازند.

صابر اظهارکرد: خدمات بسیج مداحان در حوزه آموزش روضه خوانی، سینه زنی، نوحه خوانی است و بسیج مداحان در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد و خواهران و برادران در حوزه نیازهای انقلاب ورود  پیدا می‌کنند.

عرصۀ مداحی برای اهل بیت(ع) عرصۀ سکوت و بی تحرکی نیست

وی افزود: عرصه مداحی برای سید الشهدا(ع) و اهل بیت(ع) عرصه سکوت و بی‌تحرکی نیست، فلسفه  قیام امام حسین(ع) سیاسی بوده است مداح در عرصه‌های سیاسی و انقلابی که نیاز  جامعه است نباید سکوت کند،اگر سکوت کند، مداحی خنثی است بلکه باید نسبت به ارزش‌های انقلاب و مطالبه گری حرف بزند و از این تریبون به نفع مردم و کشور استفاده کند.

وی عنوان کرد: هیئت مقطعی نیست آحاد مردم در هیئت حضور دارند و یک رویداد آسمانی است آنجا تریبون دار مداح است و گفتمان انقلاب توسط مداح صورت می‌گیرد و در فضای ستایشگری به دنبال مطالبه گری هستیم.

صابر افزود:رهبر انقلاب فرمودند هیئت نمی‌شود سکولار باشد هرکس به امام حسین (ع) علاقه دارد به اسلام سیاسی نیز علاقمند است.

وی در خصوص شبکه استعدادیابی سازمان بسیج مداحان نیز گفت: در  بحث استعداد یابی در خصوص نوجوانان و جوانان شبکه هیئات به هم متصل است و اخیرا جوانان ونوجوانان زیادی به مداحی روی آوردند که این  استعدادها به صورت خودجوش در مساجد و مناسبت‌ها شناسایی شده‌اند و در مجمع مداحان است تربیت می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج مداحان و هیئات خراسان رضوی اظهارداشت: ما  سعی کردیم بعد نهادی بسیج را تقویت کنیم ماموریت بسیج را به خود بسیجان واگذار کردیم و شورای 18 نفره از جوانان در کنار پیشکسوتان در پایگاه‌‌ها فعال هستند. همچنین شورای پیشکسوتان موضوعات راهبردی را حل می‌کند و شورای اندیشه ورز  در عرصه ساماندهی فعال است.

 الگو تراز اسلام و انقلاب در مراسمات ترحیم پیاده کردیم

صابر خاطرنشان کرد: در حوزه مراسمات ترحیم که دبیر این ستاد در استان نیز هستم سعی شده الگو و مراسم تراز اسلام و انقلاب را در مراسمات پیاده کنیم البته متاسفانه چند سالی است مراسمات دچار چالش شده و این ستاد وظیفه دارد به مراسماتی که خلاف اسلام است ورود کند، تذکر شفاهی و حتی تذکر کتبی و اخطار بدهد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار