خبرهای داغ:
استاندار خراسان جنوبی از آبرسانی به ۵۰۲ روستای استان تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این استان به دلیل ضعف‌هایی که از گذشته داشته، نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های انقلابی است.
کد خبر: ۹۵۲۶۸۳۴
|
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، دکتر جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی امروز در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به نوپا بودن خراسان جنوبی و کمبود زیرساخت‌ها در این استان، گفت: خراسان جنوبی در گذشته که زیرمجموعه خراسان بزرگ بود، متاسفانه کم توجهی‌هایی به این استان شده که این‌ها باعث برخی محرومیت‌ها و عقب ماندگی‌هایی در حوزه زیرساخت‌ها شده است و لذا استان در رقابت با سایر استان‌های کشور عقب‌تر ماند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی معمولا همواره در زمینه نرخ رشد اقتصادی، شاخص‌های توسعه‌ای و کشاورزی و ... جزو استان‌های کم برخوردار و پایین جدول بوده است، گفت: خراسان جنوبی، چون سومین استان پهناور کشور است و از نظر محرومیت و کم برخورداری جزو استان‌های محروم است باید توجه ویژه‌ای به این استان شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مردمانی انقلابی و پای کار آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارد که همیشه پای کار انقلاب بودند و هستند، گفت: مردم این خراسان جنوبی توقع دارند استانی که نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله رئیسی است نسبت به این استان توجه ویژه تری بشود.

قناعت گفت: امید است این تفاهم نامه‌ای که امروز امضا می‌شود یک سند امیدی برای مردم خراسان جنوبی در مسیر رشد و توسعه و رفع نیاز‌های اساسی در حوزه زیرساخت‌ها بشود.

وی با بیان اینکه نوع پیگیری کار‌های استاندار در سایر استان‌هایی که خدمت کردم، از نوع توسعه‌ای بود، اما در خراسان جنوبی نوع کار‌هایی که در تهران پیگیری می‌کنیم از نوع زیرساختی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ضعف زیرساخت‌های استان نیازمند نگاه ویژه و خاص مسئولان دارد.

همچنین؛ قناعت استاندار خراسان جنوبی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک استانداری خراسان جنوبی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) درخصوص محرومیت‌زدایی و پیشرفت منطقه‌ای افزود: طبق قرارداد اول آبرسانی به ۱۴۵ روستای استان در حال انجام است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: در قرارداد دوم، آبرسانی به ۳۵۷ روستا با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام خواهد شد و با این اقدام آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان خراسان جنوبی در افق ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.

قناعت افزود: فلسفه وجودی این قرارگاه، محرومیت‌زدایی از استان‌های کم برخوردار کشور است و امروز جلسات و توافقات خوبی در راستای محرومیت‌زدایی و پیشرفت منطقه داشتیم.

وی گفت: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با توجه به ظرفیت قانونی که دولت و مجلس در اختیار آن قرار داده، ظرفیت خوبی برای محرومیت‌زدایی از استان‌های کشور است و نگاه این قرارگاه به استان‌های محروم ویژه و خاص است لذا حل مشکلات کلیدی و مهم این استان‌ها را در دستور کار جدی خود قرار می‌دهند.

قناعت با اشاره به برگزاری جلسات مختلف کارگروه‌های هفت‌گانه محرومیت‌زدایی استان از قبل با حضور مسئولان متولی گفت: در این جلسات مسائل مختلف استان به صورت تخصصی و موردی مورد بررسی قرار گرفت و امروز توافقات نهایی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: توافقات خوبی در زمینه آبرسانی به روستاها، احیای قنوات، آبخیزداری، احداث مسکن محرومان، راه روستایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه علم و فناوری و حوزه عشایری در این تفاهم‌نامه داشتیم.

وی افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ساخت ۱۵ هزار واحد مسکن محرومان را در استان متقبل شده است همچنین در حوزه بهداشت و درمان درخصوص مراکز بیماربستر یا بیمارستان‌های محلی تکمیل هشت مورد را در دستور کار خود قرار داد.

قناعت با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی در ۳۰۰ روستای خراسان جنوبی و ایجاد راه دسترسی به سایت‌های تلفن همراه به همت قرارگاه محرومیت‌زدایی گفت: مردم استان از پوشش تلفن همراه گلایه‌مند هستند و برخی سایت‌های پوشش تلفن همراه باید در نقاط صعب العبور ایجاد شود که با توجه به محدودیت منابع استانی، قرارگاه این موضوع را متقبل شد.

وی گفت: احداث ۱۰۰ زمین چمن مصنوعی و تکمیل ۳۷ طرح نیمه تمام ورزش روستایی از دیگر اقداماتی است که اجرای آن در دستور کار این قرارگاه قرار گرفت.

استاندار، با اشاره به شیوه تامین منابع مالی طرح‌های محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی گفت: ۷۰ درصد تامین منابع مالی این طرح‌ها از محل منابع استانی و ۳۰ درصد از محل منابع قرارگاه انجام خواهد شد البته برای تامین منابع استانی هم قرارگاه ما را کمک و همراهی خواهد کرد.

قناعت اظهار داشت: در قالب تفاهم‌نامه همکاری با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ۳۲۰ مدرسه روستایی نیز در استان احداث و بازسازی می‌شود.

وی افزود: هفته آینده بندهای مختلف این تفاهم‌نامه که امروز به امضا رسید را برای مردم استان تشریح می‌کنیم و حدود سه ماه آینده شاهد اجرایی شدن مصوبات تفاهم‌نامه خواهیم بود. 

همچنین سلمان اسحاقی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی انسان‌هایی ولایت مدار و انقلابی هستند، گفت: روستائیان این استان با وجود کمبود امکانات و مشکلات اقتصادی، محکم و استوار پای آرمان‌های نظام و انقلاب و مقام معظم رهبری هستند که این ولایتمداری بسیار ارزشمند و مایه افتخار است.

وی با اشاره به اینکه تعامل بین دولت و مجلس در حال حاضر بسیار خوب است، گفت: این تعامل خوب در خراسان جنوبی باعث شده تا از محرومیت‌ها فاصله بگیریم و به سمت توسعه حرکت کنیم.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس در تحقق حقوق مردم بسیار موثر است، گفت: خراسان جنوبی هم اکنون در سایه همکاری دولت و مجلس به کارگاه سازندگی در کشور تبدیل شده است.

اسحاقی با بیان اینکه موضوع آب یک دغدغه مقام معظم رهبری در استان‌های مرزی کشور است که اخیرا هم به رئیس جمهور در این خصوص تاکید داشتند، گفت: کارگروهی باید برای رسیدگی به آب‌های مرزی در کشور شکل بگیرد؛ چراکه آب‌های زیرزمینی ایران بدون استفاده به سمت کشور‌های همسایه می‌رود و از آن استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هدر رفت آب‌های مرزی بالا است، گفت: همچنین باید به فرسوده بودن شبکه آبرسانی و هدررفت آب توجه شود، اصلاح شبکه آبرسانی روستایی را باید مدیران آب در دستور قرار دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از محلات عشایری بدلیل نبودن مراتع تبدیل به استقرار دائم شدند و دولت این ظرفیت را ندارد که برق رسانی را انجام دهد، افزود: برق رسانی به محلات عشایری را قرارگاه امام حسن (ع) توجه ویژه کند.

اسحاقی با اشاره به اینکه راه‌های روستایی و عشایری نیز باید مورد توجه باشد، گفت: خراسان جنوبی تنها استان تولید کننده زرشک در کشور است، اما در حوزه فراوری زرشک اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: مقام معظم رهبری به دولت قبل تاکید کردند که به سمت فراوری زرشک و خرما بروید، اما متاسفانه این موضوع در دولت قبل بی توجهی شد و در این دولت نیز اراده قوی است که در کنار نهادی انقلابی این مهم صورت گیرد.

اسحاقی با بیان اینکه آمدن فراوری زرشک می‌تواند تحول بنیادین در محصول زرشک ایجاد کند، گفت: زرشک وقتی فراوری شود چندین برابر ارزش افزوده خواهد داشت، لذا ایجاد مجتمع فراوری زرشک می‌تواند یادگاری از قرارگاه امام حسن (ع) باشد و اشتغال زیادی را به همراه آورد.

وی گفت: شهرستان زیرکوه مرزی است و از نبود cng محروم است و این ظرفیت بدلیل نبود امکانات به مشکل خورده است و خواستاریم که قرارگاه امام حسن (ع) در ایجاد شعبه cng نیز ورود کند تا یادگار دیگری برای استان باشد

انتهای‌ پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار