خبرهای داغ:
کوه زر دامغان با چالشی به نام کمبود شدید آب شرب مواجه است و بر اساس آنچه مسؤولان امر می‌گویند قرار است لبان تشنه این منطقه در هفته دولت امسال سیراب شود.
کد خبر: ۹۵۲۶۳۸۱
|
۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، کوه‌زر روستایی در دل کویر از توابع شهرستان دامغان و استان سمنان است که در دهستان قهاب رستاق واقع شده است.

در اطراف روستای کوه‌زر، روستاهای سلم‌آباد، توچاهی، کوه‌شاهی، کلو، شیمی و چند آبادی کوچک قرار دارند.
همچنین منطقه کوه‌زر و روستاهای اطراف شامل رشم، سطوه، معلمان، حسینیان، سینک و همچنین دهستان طرود و چند روستا و آبادی دیگر، مجموعاً منطقه «سرکویر» را تشکیل می‌دهند.
عده زیادی از مردم کوه‌زر و سرکویر به عنوان مهاجران دائمی در شهرستان گرگان زندگی می‌کنند؛ مردم این منطقه سال‌هاست که با چالشی به نام کمبود شدید آب شرب مواجه هستند و این بزرگ‌ترین چالش منطقه کوه زر به شمار می‌رود؛ از این رو طی سالیان اخیر مطالعات آب‌یابی و یافتن منابع تأمین پایدار و بهداشتی آب شرب از سوی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان انجام شده است.

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان اجرای طرح انتقال آب شرب به روستاهای منطقه کوه زر دامغان را منوط به روحیه‌ای جهادی و انقلابی می‌داند و می‌گوید: این طرح بدون وقفه در حال اجرایی شدن است.
وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب به منطقه کوه زر از جمله طرح‌های اولویت‌دار و بزرگ استان سمنان محسوب می‌شود گفت: در مورداجرای مطلوب این طرح مجموعه قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه استان سمنان و شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با جدیت وارد عمل شده‌اند و اقدامات تاکنون به نحو مطلوبی در حال انجام است.

محمد طاهری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اظهار کرد: روستاهای کوه زر واقع شده در منطقه قهاب رستاق در بخش امیرآباد شهرستان دامغان قرار دارد. فاصله این منطقه تا شهر دامغان 110 کیلومتر است.
وی افزود: پروژه آب‌رسانی به مجتمع سرکویر که شامل هفت روستا است یکی از پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی به مجتمع‌های روستایی شرق کشور به حساب می‌آید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بیان کرد: روستاهای هدف طرح آب‌رسانی شامل کوه زر، کلو، شیمی، نوا، توچاهی، سلم‌آباد و کوشاهی هستند.
وی بیان کرد: پروژه تأمین و توزیع آب شرب مجتمع سرکویر با حفر چاه شماره 1 و 2 در منطقه ضلع جنوبی شروع و هم‌اکنون در حال تکمیل است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان خاطرنشان کرد: جمعیت هدف طرح سه هزار و 200 نفر از جمعیت روستاهای سرکویر هستند که با اجرای این طرح از آب سالم و بهداشتی آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد.
طاهری گفت: طول خطوط انتقال 25 کیلومتر بوده که به‌صورت کامل تکمیل و مراحل تست‌های مهندسی را پشت سر گذاشته است.
وی افزود: برای تأمین انرژی لازم انتقال آب شرب نیاز به چهار باب ایستگاه پمپاژ و خطوط برق‌رسانی و سه باب مخازن بین‌راهی است که در حال حاضر مراحل انتهایی و اجرایی تجهیزات مکانیکال و الکتریکال در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: جهت ذخیره و تقسیم آب پمپاژ شده یک باب مخزن بتنی 500 مترمکعبی احداث شده است که تست آن نیز انجام گرفته است.
طاهری گفت: برای توزیع آب شرب بهداشتی به روستاهای هدف طرح نیاز به 16 کیلومتر خطوط انتقال بین مخازن پیش‌بینی و طراحی شده است که تمامی این موارد انجام و آماده بهره‌برداری است.
وی تأکید کرد: طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان برای این طرح تا به امروز 40 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و اجرای آن می‌تواند بخشی از مشکلات آب‌رسانی به جنوب دامغان و منطقه کویری را کاهش دهد.

عکس و گزارش: زکیه زکی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار