امام‌جمعه مشهد با تاکیدبر اینکه ثبات معیشتی خیلی مهم‎تر از توسعه یا ثبات اقتصادی است گفت: رسانه‌ها اگر بخواهند آمار نامعتبر را پخش کنند این مسئله، نظام معیشتی مردم را به هم می‌زند، انتشار هر نرخی از هر جا، کار غلطی است.
کد خبر: ۹۵۲۲۱۷۹
|
۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در هفته‌ای قرار داریم که مزین به نام قوه قضاییه است و در انتها به سالروز شهادت شهید بهشتی و شهدای حزب جمهوری اسلامی می‌رسیم که با خون خود جریان عدالت را در دستگاه قضا نهادینه کردند.

وی افزود: در هفته گذشته، چهار راهکار در حوزه اقتصادی مشتمل بر «هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید به‌وسیله دولت و مردم»، «اقدام سریع و مقتدرانه دولت در تنظیم بازار خصوصاً نسبت به کالاهای اساسی»، «حرکت رسانه‌ای در جهت تبیین پیشرفت‌ها و اجتناب از اظهارات و آمارهای غیرمستند» و «مدیریت مصرف و هزینه به همت مردم» مطرح شد که هم مسئولان نظام و هم شما برادران و خواهران را مخاطب قرار می‌داد. توضیح این چهار پیشنهاد، محور خطبه امروز است.

تمرکز نقدینگی بر تولید، شرط توسعه اقتصادی

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه نخستین پیشنهاد، هدایت نقدینگی دولت و ملت به سمت تولید است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در تأمین سود از نقدینه‌ها برخی از مردم به سراغ اعمالی می‌روند که نظام اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را دچار مشکل می‌کند. اگر این نقدینگی‌ها به سمت تولید بیاید، بیشتر مؤثر خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود اعلام کردند تولید ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است و فرمودند «اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّت‎ها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار به‌تدریج حل می‎شود، کار ارزش پیدا می‎کند، کارگر ارزش پیدا می‎کند، اشتغال عمومی می‎شود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه به‌تدریج کم می‎شود و از بین می‎رود».

آیت الله علم الهدی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که «این تحریم‎های ظالمانه‌ای که دشمنان ملّت ایران و دشمنان انقلاب بر ملّت ایران تحمیل کرده‌اند تأثیر دارد؛ بلاشک بی‌تأثیر نیست، منتها این را من انکار می‎کنم که این تحریم‎ها بتواند جلوی یک تلاش عمومی سازمان‌یافته‌ برنامه‌ریزی‌شده برای رونق تولید را بگیرد».

وی گفت: بر همین اساس، اگر این نقدینگی‌ها از دست مردم وارد عرصه تولید شود، در ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی را حل می‌کند و باعث می‌شود توسعه اقتصادی کاملی برای کشور ایجاد شود. بر همین اساس، عزیزانی که در این حوزه توانمند هستند و سرمایه‌ای در اختیار دارند، به جای آن‌که سرمایه‌شان را در یک کالای سودآور، تخیلی و توهمی متمرکز کنند، تلاش کنند آن را در اختیار تولید قرار دهند. از طرف دیگر دستگاه‌های مختلف نظام نیز فضای تشویقی را فراهم کنند و بودجه‌های دولتی را هم در خدمت این بخش قرار بدهند.

ثبات معیشت مهم‌تر از توسعه اقتصاد

امام‌جمعه مشهد بر اقدام سریع دولت در تنظیم بازار به‌خصوص کالاهای اساسی تأکید کرد و یادآور شد: یک واقعیتی در مسئله معیشت وجود دارد که مدیران باید به آن توجه کنند. هم عزیزان ما در دولت و قوه قضاییه و هم نمایندگان مجلس دقت داشته باشند که مردم در زندگی خود نیازمند ثبات معیشتی هستند. این ثبات معیشتی خیلی مهم‎تر از توسعه یا ثبات اقتصادی است. امروزه دولت در جهت توسعه اقتصادی اقدامات وسیعی انجام داده، شاخص‌ها مثبت شده‌اند، در این عرصه در حال پیشرفت هستیم و رایزنی‌های دیپلماسی نیز در خدمت اقتصاد قرار گرفته اما مهم‌تر از این، مسئله ثبات اقتصادی در معیشت است که مردم بدانند اگر امروز غذایی را مصرف می‌کنند، فردا هم این غذا با همین قیمت قابل تأمین باشد.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: مشکل امروز ما در جامعه آن است که بالاتر از توسعه یا ثبات اقتصادی، ثبات معیشتی خانواده‌ها تهدید می‌شود. افراد فقیر و ناتوان بیش از همه متوجه این بخش از زندگی خود هستند که مطمئن باشند خانه امروزشان، فردا هم با همین مبلغ قابل سکونت است و غذای امروزشان، فردا نیز با همین قیمت در دسترس خواهد بود. از این نظر، به هم خوردن بازار شاید برای اقشار مرفه و ثروتمند خیلی مهم نباشد اما برای یک کارمند یا یک کارگر، اگر نرخ یک قلم کالا افزایش یافت، این خانواده دیگر نمی‌تواند از آینده مطمئن باشد که همین سفره را می‌تواند تأمین کند. عزیزان، رهبر معظم انقلاب فرموده بودند «بنده به مسائل معیشت مردم خیلی فکر می‌کنم، خیلی دغدغه‎مندم نسبت به مسئله معیشت مردم» و بنابراین، قرار دادن مردم در یک زندگی آرام، باید راهبرد شما باشد.

رسانه دلسوز، پیگیر مشکلات اقتصادی مردم است

وی سومین پیشنهاد خود را پیرامون ضرورت همکاری فعالانه و دلسوزانه رسانه‌ها مطرح کرد و گفت: رسانه‌ها اگر بخواهند آمار نامعتبر را پخش کنند و از هر جا هرچه می‌شنوند، آن را انتشار دهند، این مسئله، نظام معیشتی مردم را به هم می‌زند. اینکه هر نرخی را از هر جا بشنوید، بخواهید انتشار بدهید، این کار غلطی است. اگر مردم ثبات معیشتی نداشتند و برایشان اختلال فکری پیش آمد، نظام معیشت ملت ما در معرض خطر قرار می‌گیرد و بر این اساس، حرکت رسانه‌هایی که بخواهند اخبار دروغ پخش کنند یا حتی در جریان سازی رسانه‌ای کمک نکنند، اقدامشان در جهت ضربه به مردم خواهد بود.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: رسانه دلسوز در شرایط کنونی، آن تریبونی است که مشکلات نظام را مطرح می‌کند اما نه به شکلی که مردم ملتهب شوند بلکه به صورتی که این مطالبات در قابل پرونده‌های جداگانه قابل‌پیگیری، رسیدگی و حل باشد.

اسراف، نابودکننده معیشت خانواده

عضو مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان پیشنهاد چهارم، به دعوت مردم برای مدیریت مصرف و هزینه پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در برخی از خانواده‌ها این رویه نادرست وجود دارد که به‌محض اینکه بر حقوق افزوده می‌شود یا درآمد بالاتر می‌رود، سطح هزینه نیز بلافاصله به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند. این بزرگ‌ترین عامل از بین برنده معیشت خانواده است. این مسئله مصرف و هزینه از جمله ارکان مهمی است که خانواده‌ها باید مدنظر قرار بدهند.

آیت الله علم الهدی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تأکید دارند که مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر که هم دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و هم آحاد خانواده‌ها باید به آن توجه کنند، واقعاً نشانه جهاد است. به پیروی از همین اصل، اینکه مردم از تولید ملی حمایت کنند و سراغ کالای خارجی نروند، می‌تواند مصداق مدیریت مصرف و حمایت از تولید باشد.

صرفه‌جویی آب به معنای مصرف‎نکردن نیست

آیت‌الله علم‌الهدی در انتها با اشاره به شرایط بحرانی مشهدالرضا(ع) در حوزه آب گفت: برادران و خواهران، عزیزان من، این نکته را هم مدنظر داشته باشید. شرایط ما در مشهد از نظر آب به موقعیت بسیار وخیمی رسیده است. سد دوستی به‌عنوان منبع اصلی تأمین آب مشهد در آستانه خشک شدن است و در تیرماه که آغاز فصل گرماست، بی‌آبی زندگی همه ما را سخت خواهد کرد. 

وی ابراز کرد: اینکه همه را دعوت به صرفه‌جویی می‌کنیم، منظور ما این نیست که خانواده‌ها آب مصرف نکنند بلکه مقصود آن است که مثلاً در جریان استحمام، هر فرد دو دقیقه کمتر دوش حمام را باز بگذارد یا مسئله ویلاهای استخردار، کارواش‌ها یا آبیاری‌های شهری به کنترل دربیاید و خانواده‌ها هم به‌موازات این، مصرف روزانه آب خود را به 60 درصد همیشگی برسانند تا این موسم گرما و خشک‌سالی پشت سر گذاشته شود و زندگی‌ها با نبود آب تلخ نشود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها