معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از ثبت اختراع 4 پژوهشگر این شهرستان در حوزۀ مراقبت‌های پرستاری خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۱۵۳۵
|
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اظهارکرد:  اختراع "دستگاه تسهیل‌کنندۀ جای‌گذاری لوله بینی، معده‌ای برای بیماران کاهش سطح هوشیاری"  توسط دکتر محمد اقبالی عضو هیات علمی گروه پرستاری، محمدرضا صباغی کارشناس فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی، حسین بختیاری و مهسا ضرغامی دانش‌‎آموختگان رشتۀ پرستاری این دانشگاه با شماره ۱۰۹۳۶۱ در مرکز ثبت اختراعات ایران (مالکیت معنوی) به ثبت رسید.

دکتر محمدرضا رضائی‌منش با بیان این‌که به‌کارگیری آن می‌تواند در کاهش خطاهای انسانی بسیار موثر واقع شود، افزود: دستگاه حاضر يك لولۀ منحنی شكل با دهانه‌های ورودی و خروجی است كه در داخل دهان قرار می‌گيرد و با باد شدن كافی كه در قسمت ديستال اين لوله وجود دارد مانع جمع شدن اين لوله در داخل دهان و بازگشت زبان به عقب شده و به سمت مری هدايت می‌شود.
 
وی بیان کرد: اين دستگاه يكبار مصرف داراي يك دوربين است كه قابليت جدا شدن دارد و با متصل شدن به گوشي‌های تلفن همراه قابليت مشاهدۀ مستقيم داخل دهان را می‌دهد كه به هدايت بهتر لولۀ بينی معدی به سمت معده كمك می‌كند و خطاهای انسانی ذكر شده را به‌طور چشمگيری كاهش می‌دهد.
 
دکتر رضائی‌منش ادامه داد: بر اساس گزارش‌هاي به‌دست آمده متوسط نسبت شكست لوله‌گذاری معده به روش معمول و بدون استفاده از هرگونه مانور اضافي در بار اول  ۵۵ تا ۶۰ درصد است يعنی به‌طور متوسط در هر لوله‌گذاری معده حداقل دو بار تلاش لازم است؛ اين در حالی است كه تكرار اين عمل با افزايش عوارض قابل توجهی همراه است.

معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد:  این دستگاه  با توجه به قابليت توليد در داخل كشور با كاربری آسان، ايمن و كم‌هزينه سبب می‌شود مراقب‌های پرستاری در این زمینه با كيفيت و دقت بالاتری  ارائه شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار